Gå til innhold

Bestilte varer for 123,50 kr og fikk moms. Er dette riktig?


Grogg

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte for en stund siden noen varer fra www.vistaprint.com. Jeg bestilte fire varer som var gratis, og en vare til 24,50 kr. Portoen var på 99 kr. Altså kostet alt til sammen 123,50 kr.

 

Da jeg hentet pakken, fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale 164 kr i moms ettersom pakken var merket med verdi 222,16 kr. Jeg sendte dem mail angående dette, med bilde av pakken og kvitteringen fra posten, og ba om å få tilbakebetalt de 164 kr pga deres feilmerking av pakken.

 

Jeg fikk noen svadasvar om at de skulle undersøke nærmere og at de ville kontakte meg igjen snarest. Det tok flere uker uten at jeg hørte noe, og jeg sendte flere purremailer.

De ringte meg faktisk også en gang, og lovte at jeg skulle få tilbakebetalt pengene. Dessverre husker jeg ikke hvor jeg noterte navnet på han som ringte.

 

Jeg kontaktet dem nå igjen, og fikk da dette svaret:

 

 

"Dear xxxxxxx:,

I am sorry to hear of your dissatisfaction with the manner in which the order value was reported to your local Customs office.

Norwegian customs requires that Vistaprint declare the full order/shipment value, inclusive of Shipping and processing, in order to do trade. The total value of each order including shipping and processing would have been in excess of the NOK 200 limit outlined by Norwegian customs regulations.

These regulations also require that items being shipped into the country be at a declared value and not a value less discounts. As such, since your order included FREE items, these would have been declared at the list price.

Regrettably, as this is required by law, we must comply and as such, at this time, we are unable to do differently. The duties and fees were collected by the customs department in your country and can only be reclaimed through there predefined channels and processes.

You may contact your local customs office if you believe that the charges were not calculated correctly.

Kind Regards,

xxxxxxxxxxx"

 

Stemmer dette, at det er irrelevant hva jeg betalte, at de uansett må skrive hva varene egentlig er verdt? Dette har jeg aldri opplevd før, jeg har da flere ganger kjøpt produkter fra nettbutikker på salg som da akkurat var under 200-grensa uten problemer.

 

Og kan jeg slå i bordet med at de kontaktet meg på telefon og lovte å tilbakebetale pengene selv om jeg ikke husker når de ringte, eller hva personen het?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betalte du med visa / kort ?

I såfall bør det ha vært mer enn nok å vise posten/skattevesenet ordren og en kopi av visatransaksjonen.

Bør la seg ordne antar jeg.

 

Jeg tror jeg betalte med VISA, ja. Kan prøve å kontakte dem, men jeg er redd det kan være litt seint. Får se :)

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Er verdien på pakken merket feil og du har kvittering på det så er det ikke noe problem å kontakte Posten.

 

Spørsmål 2:

Toll/moms må være feil utregnet. Hva gjør jeg?

Svar:

Kontroller alltid hentemeldingen før du henter sendingen din! Om du mener at utregningen av importavgifter er feil, er det meget viktig at du tar kontakt med kundeservice utland før du henter sendingen din. Vare- og verdiangivelse påført/medsendt sendingen danner grunnlaget for avgiftsberegningen. Kan du dokumentere at verdiangivelsen er feil og derav krever ny beregning kontakt oss straks du får hentemeldingen eller senest 2 dager før hentefrist. Du kan ta kontakt med Kundeservice utland på telefon 23 14 77 00 mandag-fredag kl. 08:00 - 16:00. Kontakt oss på e-post.

 

http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Fortolling/760.cms

 

 

 

Lenke til kommentar

Stemmer dette, at det er irrelevant hva jeg betalte, at de uansett må skrive hva varene egentlig er verdt? Dette har jeg aldri opplevd før, jeg har da flere ganger kjøpt produkter fra nettbutikker på salg som da akkurat var under 200-grensa uten problemer.

Det forbauser meg ikke at det blir forskjell i slike tilfeller på varer som er "gratis" og varer som bare har nedsatt pris. Det er nok dessverre tingenes faktiske verdi som gjelder, ikke hva du har betalt, eller ikke betalt -ellers ville jo absolutt alle gaver vært mva-frie uansett "gaveverdigrense" på 1000kr, noe de jo beviselig ikke er.

Lenke til kommentar

Hva varen er verdt er irrelevant har du betalt mindre og kan fremvise kvittering/dokumentasjon på dette.

For gave vil det være summen avsender betalte som gjelder, men dette er jo fra en bedrift så gave er nogo der.

 

Screenshot av ordrebekreftelsen i nettbutikkens historikk hvor det står hvor mye du har betalt for varene holder av dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men jeg ville heller jobbet en halvtime lengre dersom du har jobb, enn å legge mange timers arbeid i å få disse 50 kronene tilbake.

 

Ikke meningen å være krass, men å få pengene tilbake fra utlandet/posten kan by på utfordringer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva varen er verdt er irrelevant har du betalt mindre og kan fremvise kvittering/dokumentasjon på dette.

For gave vil det være summen avsender betalte som gjelder, men dette er jo fra en bedrift så gave er nogo der.

 

Screenshot av ordrebekreftelsen i nettbutikkens historikk hvor det står hvor mye du har betalt for varene holder av dokumentasjon.

Tull, det er nettopp motsatt.

Det er varens verdi på innførselstidspunktet som er avgjørende for om det utløses mva over den magiske 200,- grensen.

Hvis du kjøper noe i euro, betaler 199,- for varen, varen er deklarert i Euro, og når pakken din ankommer Norge er tollvesenet sin kurs høyere en da du kjøpte varen, vil varen bli mva pliktig i sin helhet.

 

For å si det på en annen måte, hvis et firma sender deg en gave til 300,- , tror du da at du ikke skal betale mva av denne ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NLS: Nå er du på tynn is her.

For det første kan du ikke motta gave fra et firma som privatperson. Vareprøver er en helt annen ting!

Gaver har dessuten en maks verdi på 1.000,- før det utløses mva beregning.

 

For det andre har verdien av gjenstanden ingenting å si, det er hva du faktisk betaler for varen som bestemmer mva grunnlaget. Så lenge du har en kvittering som fremstår som ekte så er dette et mer enn godt grunnlag for å få tilbakebetalt tollgebyret!

 

Tollvesenet bruker Ebay og andre salgskanaler for å validere ekteheten av en kvittering. (Dvs at hvis det finnes noen i utlandet som selger varen til den prisen som kjøper oppgir å ha kvittering på så er dette bevis godt nok)

 

Det du sier om beregning på innførselstidspunkt stemmer forsåvidt, tollvesenets kurs settes vel sånn ca en gang i uka.

Lenke til kommentar

NLS: Nå er du på tynn is her.

For det første kan du ikke motta gave fra et firma som privatperson. Vareprøver er en helt annen ting!

Gaver har dessuten en maks verdi på 1.000,- før det utløses mva beregning.

Nettopp, det var poenget mitt.

 

Når det gjelder vareprøver kan vi lese av Merverdiavgiftshåndboken at : (Mitt Utdrag fra Merverdiavgiftshåndboken 6. utg. 2010 §3.23 uthevet )

 

Det skal beregnes merverdiavgift når varer og tjenester fra den registrerte eller registreringspliktige virksomheten brukes i virksomheten til :

 

d) gave og utdeling i reklameøyemed og dersom verdien ikke er bagatellmessig

 

 

For det andre har verdien av gjenstanden ingenting å si, det er hva du faktisk betaler for varen som bestemmer mva grunnlaget. Så lenge du har en kvittering som fremstår som ekte så er dette et mer enn godt grunnlag for å få tilbakebetalt tollgebyret!

Vel, av Gjennomføringsavtalen 1979/1994 kan vi lese at :

 

"The customs value of imported goods shall be the transaction value, that is

the price actually paid or payable for the goods when sold for export to the

country of importation"

 

Så mtp å fastslå tollverdien for en vare blir i slikt hensende et rettslig begrep

 

Forvaltningsprakis heller mulig mot å favorisere det beløp som faktisk er betalt, og dette er ofte lite komplisert, men det er også mulig (og hjemlet i tollverdiforskriftene) å fastsette tollverdien utifra prisen (betaling og pris er ikke nødvendigvis x=x)

 

Du har rett i at det i utgangspunket ikke skal taes hensyn til en nøytral bedriftsøkonomisk vurdering, eller feks hvilken pris som kunne vært oppnådd under andre forhold, men hvis du feks har fått en rabatt skal prisen, ikke betalingen legges tilgrunn for tollverdien, i dette tilfelle er det dermed ikke det du faktisk har betalt som er relevant. (hvis en vare har en mangel stiller det seg naturligvis annerledes) eller for å trekke det lenger, hvis du kjøper en vare med mva i utlandet, danner den betalte mva også grunnlag for tollverdien da dette beløp inngår i prisen.

 

Når BDV ble benyttet til verdifastsettelse var det forøvrig utelukkende teoretisk markedsverdi som ble lagt til grunn (off topic men interessant tilleggsopplysning)

Lenke til kommentar

Hva varen er verdt er irrelevant har du betalt mindre og kan fremvise kvittering/dokumentasjon på dette.

For gave vil det være summen avsender betalte som gjelder, men dette er jo fra en bedrift så gave er nogo der.

 

Screenshot av ordrebekreftelsen i nettbutikkens historikk hvor det står hvor mye du har betalt for varene holder av dokumentasjon.

Tull, det er nettopp motsatt.

Det er varens verdi på innførselstidspunktet som er avgjørende for om det utløses mva over den magiske 200,- grensen.

Hvis du kjøper noe i euro, betaler 199,- for varen, varen er deklarert i Euro, og når pakken din ankommer Norge er tollvesenet sin kurs høyere en da du kjøpte varen, vil varen bli mva pliktig i sin helhet.

 

For å si det på en annen måte, hvis et firma sender deg en gave til 300,- , tror du da at du ikke skal betale mva av denne ?

Gave under 1000kr betales ikke mva for, men må være fra privatperson ikke firma (som nevnt tidligere).

 

Om du kjøper en ny/brukt vare til redusert pris eller billig på ebay etc, så er varens faktiske verdi irrelevant.

Det du betalte er den verdien som gjelder, men kan du ikke fremskaffe dokumentasjon på hva du betalte så vil de anslå en verdi.

Har selv et fåtall ganger opplevd at dhl kontakter avsender for og bekrefte kvitteringene når det er varer med retail på 100k+ kjøpt for 2-3k, men de er happy sålenge avsender sier prisen stemmer.

 

Om kursen stiger spørs hvordan du har betalt, har du gått via f.eks paypal som omregner så kjøpssummen står i norske kroner på kvitteringen har ikke kursen lenger noe og si.

 

Men her var det snakk om og ha fått gratis varer sammen med et kjøp og ikke en gave.

Så her har Lotielin en kvittering som kan fremvises for sendingen, altså en kopi til posten og de er fornøyd.

 

Har enda til overs måtte betale mva på vareprøver selvom de har skrevet på retailvalue som ofte er 50-150$.

Sender inn kvittering på at jeg kun har betalt for porto samt skriv fra avsender om at dette er vareprøver, aldri vært noe problem.

 

Endel sendinger fra utlandet så merker du raskt at posten driter ganske kraftig i hva reglene sier og behandler alt på raskest måte.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Takk for svar dere, om enn litt forvirrende. Men jeg skal kontakte Posten og høre. Verste som skjer er at jeg får nei.

 

Litt off topic, men jeg ville heller jobbet en halvtime lengre dersom du har jobb, enn å legge mange timers arbeid i å få disse 50 kronene tilbake.

 

Ikke meningen å være krass, men å få pengene tilbake fra utlandet/posten kan by på utfordringer..

Jeg jobber ikke, så den tiden jeg bruker på dette har absolutt ingenting å si for min økonomi. Dessuten er det snakk om 123,50 kr, ikke 50 kr.

Lenke til kommentar

NLS: Nå er du på tynn is her.

For det første kan du ikke motta gave fra et firma som privatperson. Vareprøver er en helt annen ting!

Gaver har dessuten en maks verdi på 1.000,- før det utløses mva beregning.

Nettopp, det var poenget mitt.

 

Når det gjelder vareprøver kan vi lese av Merverdiavgiftshåndboken at : (Mitt Utdrag fra Merverdiavgiftshåndboken 6. utg. 2010 §3.23 uthevet )

 

Det skal beregnes merverdiavgift når varer og tjenester fra den registrerte eller registreringspliktige virksomheten brukes i virksomheten til :

 

d) gave og utdeling i reklameøyemed og dersom verdien ikke er bagatellmessig

 

 

For det andre har verdien av gjenstanden ingenting å si, det er hva du faktisk betaler for varen som bestemmer mva grunnlaget. Så lenge du har en kvittering som fremstår som ekte så er dette et mer enn godt grunnlag for å få tilbakebetalt tollgebyret!

Vel, av Gjennomføringsavtalen 1979/1994 kan vi lese at :

 

"The customs value of imported goods shall be the transaction value, that is

the price actually paid or payable for the goods when sold for export to the

country of importation"

 

Så mtp å fastslå tollverdien for en vare blir i slikt hensende et rettslig begrep

 

Forvaltningsprakis heller mulig mot å favorisere det beløp som faktisk er betalt, og dette er ofte lite komplisert, men det er også mulig (og hjemlet i tollverdiforskriftene) å fastsette tollverdien utifra prisen (betaling og pris er ikke nødvendigvis x=x)

 

Du har rett i at det i utgangspunket ikke skal taes hensyn til en nøytral bedriftsøkonomisk vurdering, eller feks hvilken pris som kunne vært oppnådd under andre forhold, men hvis du feks har fått en rabatt skal prisen, ikke betalingen legges tilgrunn for tollverdien, i dette tilfelle er det dermed ikke det du faktisk har betalt som er relevant. (hvis en vare har en mangel stiller det seg naturligvis annerledes) eller for å trekke det lenger, hvis du kjøper en vare med mva i utlandet, danner den betalte mva også grunnlag for tollverdien da dette beløp inngår i prisen.

 

Når BDV ble benyttet til verdifastsettelse var det forøvrig utelukkende teoretisk markedsverdi som ble lagt til grunn (off topic men interessant tilleggsopplysning)

 

Er du ikke fortsatt på tynn is? Mva loven 3-23 er en videreføring av §14 som gjelder uttak av varer. I en slik situasjon er det selgere som skal beregne mva, og ikke mottageren.

 

Men, dette er uansett ikke noe å diskutere. TS skal ikke betalte mva for varene han har mottatt.

Lenke til kommentar

Kan ikke vise til noen lov, men jeg har bestandig fått refundert moms og gebyr ved fremvisning av kvittering.

 

Har også handlet fra vistaprint tidligere, samme type tilbud. Tror du har vært litt uheldig, med mindre de har begynt med dette nylig. Etter hva jeg vet så er det, det som du har betalt som gjelder.

 

Det beløpet på over 200 kr, er det inklusiv frakt? Da blir det under 200 kr uansett for frakten skal trekkes fra.

 

"Gave" går kun mellom privatpersoner derfor er det irrelevant i denne diskusjonen.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har fått svar fra tollvesenet nå. De kan ikke refundere det posten tok for å fortolle varen, og da ble beløpet som sto igjen så lite at det var under minstegrensen. Slik jeg forstod forstod det i hvert fall, jeg skumleste brevet etter at jeg skjønte at jeg ikke fikk noe igjen. Da var det ikke like interessant likvel :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ved innførsel av varer til riket skal beregningsgrunnlaget for merverdiavgift settes lik beregningsgrunnlaget etter tolloven kapittel 7 (mval § 4-11). Hovedregelen for fastsettelsen av beregningsgrunnlaget er tolloven § 7-10 første ledd, som fastslår at "tollverdien av en innført vare er transaksjonsverdien, det vil si den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varen [...]". Dersom du ikke betaler noe for varen er varen rent faktisk verdt null i et salgsperspektiv.

 

Bestemmelsens andre ledd fastslår at "Prisen som nevnt i første ledd skal omfatte alle betalinger som er en betingelse for salg av varen". Bestemmelsen er imidlertid ikke relevant her, i og med at du ikke har betalt for et pakketilbud eller betalt høyere pris for andre varer for å få disse varene gratis.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ved innførsel av varer til riket skal beregningsgrunnlaget for merverdiavgift settes lik beregningsgrunnlaget etter tolloven kapittel 7 (mval § 4-11). Hovedregelen for fastsettelsen av beregningsgrunnlaget er tolloven § 7-10 første ledd, som fastslår at "tollverdien av en innført vare er transaksjonsverdien, det vil si den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varen [...]". Dersom du ikke betaler noe for varen er varen rent faktisk verdt null i et salgsperspektiv.

 

Bestemmelsens andre ledd fastslår at "Prisen som nevnt i første ledd skal omfatte alle betalinger som er en betingelse for salg av varen". Bestemmelsen er imidlertid ikke relevant her, i og med at du ikke har betalt for et pakketilbud eller betalt høyere pris for andre varer for å få disse varene gratis.

 

Så dette vil si at jeg hadde helt rett i at jeg ikke skulle betalt noe som helst? Hah, tenkte jeg det ikke. For sent å gjøre noe med nå, men veldig kjekt å vite til en senere anledning.

 

Er jo ikke mye penger det handlet om i akkurat dette tilfellet, går bare på prinsippet, og at det er greit å vite hvilke rettigheter man har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...