Footy Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Blir helt gal her.. .så da rettet jeg blikket hit for idemyldring... Har en kunde jeg har skiftet skap for, greit nok. Anlegget ble sluttkontrollert og alt var greit.. Dagen etter ringer kunde og forteller at sikringen gikk tidlig om morgenen, over telefonen finner vi ut at det er jordfeilbryteren på kombivernet som er slått ut. Jeg måler igjen over, finner ingenting galt og må til slutt konkludere med forbigående jordfeil... Dagen etter ringer han igjen og forteller det samme, igjendagen etter... Vernet slår ut hver eneste dag 06.50... Det er ingenting tidstyrt på kursen, det finnes utelys styrt av fotocelle, men det er fortsatt mørkt som natten når strømmen går... Mine tanker ligger til at det er en jordfeil, så liten at vernet ikke slår ut, men klokken 06.50 er det noe annet hos en eller annen nabo som kikker igang som derfor får vernet til å løse ut... tanker? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Er det retningstyrt jordfeilvern? Hvis ikke så er det mulig at det vil detektere feil hos naboen. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Tja, naboen har kaffetrakter / kupevarmer til bilen? Endret 2. februar 2011 av tingo Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Tja, naboen har kaffetrakter / kupevarmer til bilen? Der har du iallefall en ting å begynne med. Ta en titt på den kupévarmeren. Har denne naboen et gammelt hus (uten jordfeilvern)? Endret 2. februar 2011 av geir__hk Lenke til kommentar
SuBWoofeR Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Hva gjør kunden din klokka 0650? Setter han på vannkoker? ventilator? slår på en bryter? Om han ikke gjør noe spesielt akkurat da, sjekk ut det som er foreslått Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 18. mars 2011 Del Skrevet 18. mars 2011 Få everket til å måle på det 06.50 Lenke til kommentar
Footy Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Liten oppdatering... løsningen var var overaskende enkel.. Kursen det er snakk om går blandt annet til loftet, hva jeg ikke viste var at for lenge siden ble det montert en vifte på baderommet i etg under (dratt tilførsel ned fra loftet igjennom taket) som var styrt med fuktighetssensor. En grunn til at jeg ikke tenkte på denne er jo at alle disse viftene er dobbeltisolert, MEN det viser seg at personen som en gang i tid satte den opp koblet den til 1 fase og jord. Grunnen til dette er at naboen tidligere hadde jordfeil, mao fungerte jo viften fint da den fikk 230 mellom fase og jord. Etter jeg satte opp nye kurser og vifta klikker inn ble det jo full jordfeil... Feilen rettet, latteren er unnagjort og alt fungerer... Kunden fortalte meg selfølgelig ikke at kona i huset var i dusjen hver gang problemet oppstod Endret 19. mars 2011 av Footy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå