Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bytte muntlig engelsk privatist?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, du kan erstatte internasjonal engelsk med et annet fag. Men du må ha fordypning i 2 fag på vitnemålet. Altså, kjemi1+kjemi2, r1+r2 matematikk, eller andre kombinasjoner.

Kan jeg feks bytte engelsken til biologi? og hvorfor må jeg bytte til 2 fag? Nå tenker jeg å gå opp i biologi eksamen skriftlig privatist uten noen undervisning istedet for engelsken, er det mulig? fristen går ut om kl 24 inatt btw

Lenke til kommentar

"Vitnemålet må føres med alle fagene du har fått standpunkt- og/eller eksamenskarakter i. Dette gjelder også fag du har tatt ut over minimumskravene til vitnemål. Du kan altså ikke stryke fag du har fått vurdering i." - Kilde

Det vil si at nei, det hjelper ikke om du tar opp andre fag, du vil alltid ha en karakter i Internasjonal Engelsk.

Lenke til kommentar

"Vitnemålet må føres med alle fagene du har fått standpunkt- og/eller eksamenskarakter i. Dette gjelder også fag du har tatt ut over minimumskravene til vitnemål. Du kan altså ikke stryke fag du har fått vurdering i." - Kilde

Det vil si at nei, det hjelper ikke om du tar opp andre fag, du vil alltid ha en karakter i Internasjonal Engelsk.

Dette er en gammel regel, som ikke lengre er gjeldende.

Det var også bare for førstegangsvitnemål søkere, som han uansett ikke er.

Lenke til kommentar

Ja, du kan erstatte internasjonal engelsk med et annet fag. Men du må ha fordypning i 2 fag på vitnemålet. Altså, kjemi1+kjemi2, r1+r2 matematikk, eller andre kombinasjoner.

Kan jeg feks bytte engelsken til biologi? og hvorfor må jeg bytte til 2 fag? Nå tenker jeg å gå opp i biologi eksamen skriftlig privatist uten noen undervisning istedet for engelsken, er det mulig? fristen går ut om kl 24 inatt btw

Du kan bytte engelsk til biologi, men du må passe på at du fortsatt har fordypning i to fag på vitnemålet.

Eksempel:

dine fag:

vg2: internasjonal engelsk, kjemi1, fysikk1

vg3: internasjonal engelsk 2(jeg vet ikke om dette faget eksisterer, men jeg vet ikke hvilket fag som er fordypningen til internasjonal engelsk), kjemi 2, og biologi1

Her har du fordypet deg i to fag, internasjonal engelsk og kjemi. Du kan derfor ikke bytte internasjonal engelsk ut med et annet fag, fordi da har du ikke oppfyllt kravet til fordypning i minst to fag. Jeg regner med at dette ikke er et problem, men nevner det slik at du er klar over kravene som eksisterer.

Lenke til kommentar

Er dessverre ikke noen gammel regel det nei.

"Vitnemål blir gitt som dokumentasjon for bestått opplæringsløp som gir studie- og/eller yrkeskompetanse. Elevar som har samisk i fagkrinsen, skal ha vitnemål med norsk og samisk tekst. For å få vitnemål må alle fag og eksamenar som skal stå på vitnemålet i samsvar med læreplanverket, vere bestått, med mindre det kan gjerast unntak frå dette kravet med heimel i § 1-11 til § 1-13, § 3-20 til § 3-23, § 3-44 og § 23-1.

Vitnemål for elevar skal skrivast ut av skolen der eleven fullfører og består opplæringa. Nytt vitnemål skal skrivast ut av den skolen som skreiv ut det opphavlege vitnemålet. Fylkeskommunen er ansvarleg for å skrive ut vitnemål til lærlingar og privatistar som ikkje tidlegare har fått vitnemål. For privatistar som tidlegare har fått vitnemål som elev, skal skolen som skreiv ut det opphavlege vitnemålet, også skrive ut nye vitnemål for han eller henne." §3-42 i Forskrift til Opplæringslova

Denne er en forskrift som i høyeste grad gjelder også i dag. (Jeg har også sjekket alle unntaksparagrafene, og ingen av dem er aktuelle i denne sammenheng.

EDIT: Jeg trekker meg, det blei en glipp der, fant dette hos Udir.no ("...i samsvar med læreplanverket..."):

"Elever som tar fag utover fastsatte minstekrav til timetall og fagsammensetning i Læreplanverket for Kunnskapsløftet, eller tar fag som privatist innen ordinært opplæringsløp, kan velge om disse skal påføres vitnemålet. Krav til antall eksamener iht. gjeldende bestemmelser om uttrekk til eksamen, må være oppfylt. (Fag med eksamenskarakter som følge av uttrekk til eksamen, kan ikke erstattes med et annet fag når det utstedes førstegangsvitnemål)."

Endret av Benjamin
Lenke til kommentar

Ok i vgs2 hadde jeg følgende: Internasjonal engelsk, Politikk og Filosofi.

VGS3 hadde jeg : Filosofi, rettslære og sosiologi. Jeg droppa engelsken i vgs3, tror det het samfunnsfaglig engelsk, så da spør jeg: kan jeg feks bytte ut internasjonal engelsk fra 2.klasse til noe annet som feks biologi, IT eller entrepenørskap? altså istedet for å ta engelsk muntlig som privatist så tar jeg en av disse? bare eksamen? for jeg vitnemål da?

Lenke til kommentar

Er dessverre ikke noen gammel regel det nei.

"Vitnemål blir gitt som dokumentasjon for bestått opplæringsløp som gir studie- og/eller yrkeskompetanse. Elevar som har samisk i fagkrinsen, skal ha vitnemål med norsk og samisk tekst. For å få vitnemål må alle fag og eksamenar som skal stå på vitnemålet i samsvar med læreplanverket, vere bestått, med mindre det kan gjerast unntak frå dette kravet med heimel i § 1-11 til § 1-13, § 3-20 til § 3-23, § 3-44 og § 23-1.

Vitnemål for elevar skal skrivast ut av skolen der eleven fullfører og består opplæringa. Nytt vitnemål skal skrivast ut av den skolen som skreiv ut det opphavlege vitnemålet. Fylkeskommunen er ansvarleg for å skrive ut vitnemål til lærlingar og privatistar som ikkje tidlegare har fått vitnemål. For privatistar som tidlegare har fått vitnemål som elev, skal skolen som skreiv ut det opphavlege vitnemålet, også skrive ut nye vitnemål for han eller henne." §3-42 i Forskrift til Opplæringslova

Denne er en forskrift som i høyeste grad gjelder også i dag. (Jeg har også sjekket alle unntaksparagrafene, og ingen av dem er aktuelle i denne sammenheng.

Dette sier jo ingenting? Dette sier jo bare at alle fagene på vitnemålet skal være bestått, men hvis han ikke har internasjonal engelsk på vitnemålet, så er det jo ikke et problem.

Lenke til kommentar

-snip-

Dette sier jo ingenting? Dette sier jo bare at alle fagene på vitnemålet skal være bestått, men hvis han ikke har internasjonal engelsk på vitnemålet, så er det jo ikke et problem.

Ser det nå, endra innlegget mitt her i stad, se på det. Leste litt for fort første gang der...

Lenke til kommentar

Ok i vgs2 hadde jeg følgende: Internasjonal engelsk, Politikk og Filosofi.

VGS3 hadde jeg : Filosofi, rettslære og sosiologi. Jeg droppa engelsken i vgs3, tror det het samfunnsfaglig engelsk, så da spør jeg: kan jeg feks bytte ut internasjonal engelsk fra 2.klasse til noe annet som feks biologi, IT eller entrepenørskap? altså istedet for å ta engelsk muntlig som privatist så tar jeg en av disse? bare eksamen? for jeg vitnemål da?

Jeg tror det burde gå greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...