Gå til innhold

Noen kjappe linux spørsmål fra en noob!

Anbefalte innlegg

1.- Hvilken distro? Kommer prinsipielt til å bruke os til multimedia, har også lyst til å kunne spille litt (eventuelt en dual boot løsning der xp brukes til spilling og linux til mere seriøse ting).

2.- Smertefritt instalasjon med 1 Hd eller kan det være en god løsning å kjøpe 1 til?

3.- Enkleste desktop ? (gnome, debian? etc...)

4.- Og hvor kan jeg laste det ned?

Har lyst til å begynne ordentlig med linux, men må bare få kommet igang på god fot :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg selv bruker Debian og er fornøyd med det.

2. Smertefritt dersom du vet hva en partisjon er og kan bruke verktøy som f.eks. fdisk.

3. KDE har gått frem som den "enkleste" window manageren i senere tid. Debian er ikke en window manager, men en distribusjon.

4. Debian kan lastes ned fra debian.org. Ellers finner du en liste over distribusjoner på linux.org.

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
1.- Hvilken distro? Kommer prinsipielt til å bruke os til multimedia, har også lyst til å kunne spille litt (eventuelt en dual boot løsning der xp brukes til spilling og linux til mere seriøse ting).

2.- Smertefritt instalasjon med 1 Hd eller kan det være en god løsning å kjøpe 1 til?

3.- Enkleste desktop ? (gnome, debian? etc...)

4.- Og hvor kan jeg laste det ned?

Har lyst til å begynne ordentlig med linux, men må bare få kommet igang på god fot :)

1. De fleste distroer egner seg fint til multimedia i grunnen, gjelder bare å sette de opp slik de skal. Bruker selv Gentoo og Slackware på hver sine bokser. Begge er dual boot systemer. Bruker både til spilling, office, diverse +++ i samtlige av OSene.

2. Er 0 problem å sette opp mer enn en harddisk i Linux.

EKs. Harddisk 1 = /dev/hda (hda1 = / root partisjonen og hda2 er kanskje swap... ?)

Harddisk 2 = /dev/hdb (hdb1 = /mnt/windows <- Mountpoint (kun eksempel) Denne disken er kanskje Win XPn din ?

De legges til i bootloader Lilo eller Grub. Les nærmere om dette i Faq.

3. Enkleste "WindowMananger" som det heter er sansynligvis KDE og Gnome. Varierer nok fra den enkelte på hva vedkommende syntes er lettest å bruke. Gnome er etter min mening den raskeste av disse.

Personlig bruker jeg Windowmaker og er kjempe fornøyd med denne! =)

4. Last ned på :

http://linuxiso.org

Lykke til.

BTW.

http://linuxiso.org/distro.php?distro=44 - anbefalles å laste ned ISO til denne Linux distribusjonen i tillegg. Den kjører Linux kun fra en CD. Og det gir deg på en måte en slags Demonstrasjon av Linux med tilgang til en rekke programmer samt grafisk grensesnitt før du bestemmer deg for ditt endelige valg.

Krever INGEN former for partisjonering osv.. for å prøve dette.

Lenke til kommentar

1. De beste distroene for nybegynnere er etter min mening SuSE 8.2 (Installasjonsguide her) og Mandrake 9.1 (Lsat ned filene på denne sida og brenn på cd som image)

2. Så lenge du har ~3+ GB ledig skal det gå temmelig smertefritt ja

3. Det enkleste desktoppet er uten tvil KDE. Kommer som standard desktop i SuSE og Mandrake :wink:

4. Se punkt 1

Lykke til :wink:

MarcelSB

Lenke til kommentar

som MarcelSB sier, enten suse eller mandrake (dog kjenner jeg bare til mdk).

tips; dersom du skal ha dualboot, definer en fat32 partisjon hvor du legger alle plattform uavhengige programmer, feks Operamail hvis du bruker det. På den måten har du tilgang til samme epost både i XP og i Linux. Hvis du leter på Opera forumet finner du ut hvordan du gjør det (må endre Ini fila såvidt jeg husker). Felles mail mellom MS og Linux letner en dualboot løsning ;)

Lykke til

Lenke til kommentar

Generelt sett er vel Red Hat, Mandrake eller SuSE mest anbefalt for nybegynnere som også er multimedia/spill-entusiaster og vil ha alt ferdig konfigurert enkelt og greit. Ser at Mdk og SuSE blir anbefalt, men jeg vil også anbefale Red Hat 9.0. Det finnes en enkel og grei guide gjennom innstallasjon av Red Hat Linux 9.0 på http://itpro.no/article.php?sid=3424 . Uansett om du velger en av de tre "store" eller ikke, vil du alltid kunne få til det meste med alle distroene, det er bra snakk om mer eller mindre fikling for å få tingene opp og gå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...