Gå til innhold

Partibarometer for Februar og Mars 2011

Partibarometer  

161 stemmer

1. 1. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      11
    • Det norske Arbeiderparti
      15
    • Fremskrittspartiet
      31
    • Høyre
      26
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      10
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      10
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      38
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Annet
      1
    • Ville ikke stemt
      4
    • Blankt
      2
    • Vet ikke
      1
  2. 2. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var kommune- og fylkestingsvalg i dag?

• Demokratene
      1
      10
      13
    • Fremskrittspartiet
      29
    • Høyre
      29
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
      1
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      11
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      5
      6
      0
    • Venstre
      33
    • Kystpartiet
      0
    • By- og Bygdelista
      1
    • Felleslista
      1
    • Radikale Sosialister
      0
    • Solidaritetslista
      0
    • Verdipolitisk parti
      0
    • Annet
      2
    • Blankt
      6
    • Ville ikke stemt
      4
    • Vet ikke
      4
  3. 3. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      4
      8
      25
    • Fremskrittspartiet
      37
    • Høyre
      9
    • Kristelig Folkeparti
      6
    • Kristent Samlingsparti
      1
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      0
      5
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      15
      3
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      3
      35
      0
    • Venstre
      2
    • Annet
      0
    • Vet ikke
      7
  4. 4. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• Ap og Høyre
      15
    • AP og Venstre
      3
    • AP, SV og SP
      3
    • AP og SV
      10
    • AP og SP
      3
    • AP og KRF
      0
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      4
    • Venstre, KRF og Høyre
      6
    • KRF og Høyre
      0
    • Venstre og Høyre
      24
    • Høyre og FRP
      33
    • Høyre, FRP og Venstre
      11
    • Høyre, FRP og KRF
      3
    • FRP og KRF
      0
    • FRP og Venstre
      6
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      0
    • AP, Venstre og Høyre
      5
    • AP, SP og Venstre
      1
    • Ingen av de nevnte
      25
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  5. 5. Påvirker partileder ditt valg av parti?

• Ikke i det hele tatt
      28
    • I liten grad
      40
    • I noe grad
      69
    • I stor grad
      12
    • I svært stor grad
      3
    • Vet ikke
      8
  6. 6. Hvilke partileder på Stortinget ønsker du som statsminister i Norge?

• Kristin Halvorsen (SV)
      10
    • Jens Stoltenberg (AP)
      21
    • Liv Signe Navarsete (SP)
      3
    • Dagfinn Høybråten (KrF)
      0
    • Trine Skei Grande (V)
      20
    • Erna Solberg (H)
      31
    • Siv Jensen (FrP)
      33
    • Ingen av disse
      30
      12
  7. 7. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

• Det Norske Arbeiderparti
      33
    • Fremskrittspartiet
      52
    • Høyre
      77
    • Kristelig Folkeparti
      4
    • Senterpartiet
      14
      19
    • Venstre
      68
    • Ingen av de nevnte
      18
      4
  8. 8. Ønsker du at ditt parti regjerer alene, eller i koalisjon med annet/andre parti(er)?

• Alene
      63
    • I koalisjon
      52
    • Spiller ingen rolle
      29
      16
  9. 9. Hvor i det (norske) politiske landskap føler du at du hører hjemme?

• Ytterste venstre
      12
    • Venstre
      29
    • Sentrum
      43
    • Høyre
      64
    • Ytterste høyre
      12
  10. 10. Tror du de rødgrønne sitter ut hele perioden?

• Ja
      113
    • Nei
      19
      28
  11. 11. Hva burde sperregrensen for utjevningsmandater til Stortinget ligge på?

• 1%
      8
    • 2%
      4
    • 3%
      6
    • 4%
      19
    • 5%
      15
    • 10%
      11
    • 15%
      0
    • 20%
      1
    • Sperregrensen burde fjernes
      36
      60

Anbefalte innlegg

Norge er avhengig av å importere mange varer. Hvordan skal vi få råd til å kjøpe svenske og tyske varer hvis vi tjener 4k i måneden? Og levestandarden vil synke. Hvor mange her har en norskprodusert TV? Slike importerte varer vil ikke prisen synke på. Hvertfall ikke drastisk. En vanlig TV koster 5000 i dag. Gjennomsnittsnordmannen kan dermed kjøpe 4-5 TVer på en månedslønn. Hvis vi skal tjene 4000 vil vi ikke kunne kjøpe én TV, engang.

Og biler. Tjener vi 4K i måneden, vil det ta oss 20-25 år å spare opp nok penger til en Toyota Corolla. Det. Lir som DDR, hvor innbyggerne jobbet hele livet for å kjøpe en Trabant.

Ser du ikke at opplegget ditt vil skade økonomien, ape?

Men nå vil ikke dette skje selv om skattene reduseres. Det er bare Ape i Båt som ikke kan særlig mye om økonomi. Ta en titt på land med lave skatterater og høye skatterater. F.eks. USA (200 000) Australia (200 000) og Sveits (300 000) har høye lønninger, mens Sverige (150 000) har lavere lønninger før skatt og ihvertfall etter skatt. De lønningene er ikke justert for levekostnader. At man reduserer skattene eller reduserer arbeidersikkerheten betyr ikke at lønningene faller.

Og en Toyota Corolla koster ca 90000 kroner i USA, og hadde alle tjent 4000 og det var ingen avgifter ville den nok ha kostet rundt 60000. Så da tar det bare litt over et år å kjøpe en Toyota Corolla.

Men jeg er enig i hovedpoenget ditt.

Godt at du er enig.

Mitt poeng var at vi tjener godt nok i dag til å kjøpe dyre ting fra andre høyinntekts- og forbruksnasjoner. Dersom våre lønninger reduseres til lønningene Romania og Polen har, vil ikke vi være kjøpssterke nok til dette.

Vi ville bli nødt til å kjøpe billige produkter fra Russland, Kina og Polen, og dermed få dårlige produkter. Vi kan selvfølgelig starte egen produksjon av biler, TVer etc, men disse vil holde dårligere kvalitet, og være miljøskadelige.

Hvorfor er norske elever så dårlige? Fordi 95% av lærerne er adjunkter. Derfor er skolen så dårlig. Det vil jeg gjøre noe med.

For noe tull. Lærere i Norge er mer utdannet enn lærere i mange andre land. Hovedproblemet er at det er ingen grensesetting i norske skoler. Hvis elevene bråker så har det null konsekvenser for dem og om de gjør det elendig så stryker man ikke. Gjør man det dårlig på skolen har det utrolig lite å si iforholtil jobb.

Skolen har også et massivt problem med lærermangel. Det er ikke grunnen til at elevene gjør det dårlig nå, men det vil føre til at kvaliteten å lærerene vil synke kraftig. Det er ikke uten grunn at eldre lærere er langt bedre enn yngre lærere. Noen hevder at det er normalt, men det er feil. Normalt har yngre lærere langt mer energi enn eldre lærere.

I klassen min er det lite bråk. Problemet her er lærerne. For å ta et par eksempler, sier og skriver norsklæreren min skrivd og bært, og samfunnsfagslæreren min påstår at imperialisme er lik kolonisering.

Særskriving er også noe de ikke mestrer, noe som fører til vranglære. Vi har ofte geometri prøve, norsk tentamen og inn levering. Dette er et stort problem.

Lærerne er ikke spesialiserte. En lektor har et hovedfag, og har da masse kunnskap om f.eks. norsk. En adjunkt har basiskunnskap om ett eller flere fag, og underviser gjerne i mange fag. Dermed holder ikke undervisningen høyt nok nivå, og lærerne har problemer med å svare på enkle spørsmål. Dette problemet er særnorsk.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv medlem av både Venstre og Unge Venstre slik du selv har fortalt du er, Hanske. Mitt eneste problem med Unge Venstre er at de er for EU. Nå har EU-debatten akkurat i denne tråden gått relativt dårlig ettersom opposisjonen, hvilket jeg støtter, ikke gir faktiske argumenter.

EU-parlamentet har vært relativt statisk styrt, og de aller fleste i parlamentet har en negativ holdning ovenfor demokrati, hvilket bemerkes i hvordan de har ratifisert avtaler igjennom nasjonale parlamenter, og hvordan de ignorerer de land som faktisk har hatt folkeavstemning om dypere EU-samarbeid. Til tross for at Lisboa-traktaten gir parlamentet større makt, så ser jeg ikke dette som en nødvendigvis positiv ting, da de fleste EU-parlamentarikere er ganske enstemmig i sin politikk som domineres maktsentralisering og motstand mot en hver skepsis mot EU.

Om Norge blir medlemmer av EU; tror du virkelig landbruket og fiskeriene i Norge vil trives? Om vi blir medlemmer må vi delta i CAP of CFP; to av de mest destruktive EU-avtalene du kan finne. I tillegg kan vi ikke sette egen tariff på importvarer, men vi må heller følge EUs standard. Igjennom EØS får vi EUs fire friheter; det eneste som faktisk er bra med EU.

I tillegg kan man se på BNP per innbygger i EØS land som Norge og Island i tillegg til Sveits versus. BNP per innbygger i EU. Her ser man at EØS-landene + Sveits faktisk har en mer stabil og høyere levestandard enn det man finner i EU.

Unge Venstre påstår at de forfekter liberale markedskrefter. Jeg støtter dette, og jeg tror de fleste i Unge Venstre støtter et friere marked. Hva tjener vi da på å gå igjennom EU-godkjennelser av varer? Til tross for å delta i et eneste marked, så betyr det ikke at produktene vi produserer i Norge kan lovlig bli innført uten unødvendig byråkrati overalt i EU. Tvert i mot må produkter vi har skapt her gå igjennom godkjennelse for at de engang skal få lov til å bli solgt i Norge selv om de aldri ble ment for eksport. EU ønsker derfor ikke et fritt, enhetlig marked for EU-landene; de vil ha harmonisering av markedet.

Til tross for at Frankrike og Nederland sa nei til EUs grunnlov i 2005, og Irland som sa nei til Lisboa-traktaten i 2008; en traktat som er juridisk lik traktaten som skulle etablere en grunnlov for EU, så har kommisjonen og parlamentet likevel drevet fremover og ignorert de demokratiske nei-bestemmelsene. EU tåler ikke opposisjon, svarer kun med mer EU, og de prøver så hardt de kan for å unngå at det faktiske folket skal få lov til å ha innflytelse over unionen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos det, jeg var vikar i en 9.ende klasse i dag. De syntes jeg var håpløst streng som tvang alle som var ferdig med en 20 min prøve å sitte stille og holde kjeft til prøven var ferdig... Jeg lurer virkelig på hvordan grensesettingen er til vanlig.

Bare sitte der er jo tortur. Du må jo la dem lese, gjøre lekser eller gå til kantina, hvis skolen hadde det. Du kan jo tenke deg selv, å bare sitte stille i 20 min uten å kunne gjøre noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er enda godt Lars Sponheim ikke er leder i Venstre lengre, men er usikker på Trine Skei Grande. Sponheim ville jo på rett sak og på politisk grunnlag felle en mindretallsregjering av Frp og Høyre hvis de havnet på vippen, noe de kommer til å gjøre og forhåpentligvis vil de vippe over også(altså de sistnevnte), men jeg ville hatt med KrF i dette sammarbeidet. Så er det vel heller ikke de individuelle lederne som bestemmer alt, men partiet. Altså det er ikke folket som skal få makten tilbake, det er bare et nytt parti og i denne kampen er vi pent nødt til å sitte stille og beskue og svelge galskapen deres om vi så ikke vet bedre. Det handler om å få sikret et maktgrunnlag innad i sammfunnet hvor fornuften er begrenset til den politiske merkelappen man går med i pannen. De skal sikre sin partipolitiske idealisme. Altså, det har ikke så mye å si hva de sier.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Venstre har gått bort fra det Sponheim snakket med Stoltenberg om på fisketuren, kan virke som at det er Grande som gikk i mot venstres store far, og det er nok bare pga noen forestillinger hun har. Selv om jeg ikke er enig med bondø i debatten om SV/SP, så har han utvilsomt ett godt poeng. Kanskje Venstre blir nødt å bytte ut Skei Grande med en annen leder?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hva er meningen med disse partibarometrene? vi får jo bare sett hva folkene på forumet ville ha valgt? eller blir disse partibarometrene sett på av tredjeparter?

En annen ting har det noen gang vært en diskusjon mellom brukere og ekte politikere på diskusjon.no før? hvis ja kan vedkommende lenke til tråden(e)?

Lenke til kommentar

Hva er meningen med disse partibarometrene? vi får jo bare sett hva folkene på forumet ville ha valgt? eller blir disse partibarometrene sett på av tredjeparter?

Man kan si at barometeret fungerer som en slags "stemningsmåler" på forumet, der man ser hvilke partier som er i vinden og hvilke som ikke er det. Folk kan se hvem som vinner frem og hva debbatantene på forumet vektlegger. Noe mer hokkuspokkus enn det er det ikke. Informasjonen selges ikke videre, men er åpen for alle siden også gjester kan se avstemninger. Det er tusenvis av avstemninger på forumet uten at det er noen større intensjon bak dem :)

En annen ting har det noen gang vært en diskusjon mellom brukere og ekte politikere på diskusjon.no før? hvis ja kan vedkommende lenke til tråden(e)?

Finnes ingen liste over ekte politikere på forumet nei, de kan gjemme seg bak vanlige brukernavn som alle andre, men hvor mange eller om det i det hele tatt er noen her vites ikke. Vil dog tro de større partiene hvertfall har vært inne på tanken om å bruke større diskusjonsforum i jakten på velgere.

Lenke til kommentar

veldig rart at FrP scorer så høyt på meningsmålingene som blir vist nå for tiden av følgende grunner:De ivrer etter private, det fører jo som vi alle har sett til skandaler som i Adecco.De vil pumpe opp olje og ødelegge matfatet i lofoten slik at det blir klink umulig å nå klimamålene(som Erik Solheim nevner ganske ofte i stortinget) og vil sette oss på etterskudd, de vil skru ned aldersgrensen på sertifikatet(og allerede er det mange ulykker pga uvettig kjøring, det vil jo ikke bli noe mindre hvis dette skjer), de generaliserer og diskriminerer islamske grupper hvilket Støre beskriver på en fin måte med denne kommentaren:

–Det er ikke innhold i det. Det hun nå bruker for å beskrive islamisering, er radikale røster og at en ung student holder et innlegg hun ikke liker, sier Støre som mener begrepet er et skremmebilde og bidrar til å skjære alle med muslimsk tro over en radikal kam.

Legger du til at de har uttalt at de vil betale asylsøkere for å forsvinne(håper Siv tar i mot pengene som rødt vil gi hun for å forsvinne), så har du rett og slett ett sjarmtroll av ett parti.

Og dette er bare noen få saker av alt grumset FrP står for. Jaja, folk vil vel gjerne ha slike tilstander som nevnt ovenfor. Det som verre er at TV2 og har vist en oversikt som viser at Norge om sånn ca 30 år vil ha tømt oljefondet med FrP's politikk. Kun 1 periode med FrP-politikk vil gi oss problemer.

Lenke til kommentar

Det er enda godt Lars Sponheim ikke er leder i Venstre lengre, men er usikker på Trine Skei Grande. Sponheim ville jo på rett sak og på politisk grunnlag felle en mindretallsregjering av Frp og Høyre hvis de havnet på vippen, noe de kommer til å gjøre og forhåpentligvis vil de vippe over også(altså de sistnevnte), men jeg ville hatt med KrF i dette sammarbeidet. Så er det vel heller ikke de individuelle lederne som bestemmer alt, men partiet. Altså det er ikke folket som skal få makten tilbake, det er bare et nytt parti og i denne kampen er vi pent nødt til å sitte stille og beskue og svelge galskapen deres om vi så ikke vet bedre. Det handler om å få sikret et maktgrunnlag innad i sammfunnet hvor fornuften er begrenset til den politiske merkelappen man går med i pannen. De skal sikre sin partipolitiske idealisme. Altså, det har ikke så mye å si hva de sier.

Jeg er veldig glad for at de tok Trine Skei Grande. Hun mangler karisma og er elendig til å debatere. Ikke nok med det, men hun har en tendens til å bli sur når noen debaterer henne imot.

Og jeg håper Venstre slutter å late som om de er noe annet enn de er. Denne gangen blir de nok tvunget til å si klart og tydelig at de vil støtte en AP-regjering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er IT-student, og stemmer paa Senterpartiet. Verdigrunnlaget deres resonnerer veldig med meg, og jeg foeler meg best hjemme i sentrum av politikken. Jeg anser den stadig oekende konsentrasjonen av politisk og oekonomisk makt som den stoerste trusselen mot frihet og selvstyre, og liker derfor at SP er sterkest imot norsk medlemskap i EU.

"Vårt verdigrunnlag handler om å bygge samfunnet nedenfra gjennom lokalt folkestyre,

desentralisering av eiendomsrett, makt, kapital og bosetting og gjennom dette ta hele landet i bruk. Vi har troen på at selvstendige mennesker tar ansvar i et samfunn der rettferdighet, trygghet og likeverdighet er bærende prinsipper og der en langsiktig og bærekraftig forvaltning av naturen og miljøet står sentralt."

Endret av Capcent7
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...