Gå til innhold

Partibarometer for Februar og Mars 2011


Partibarometer  

161 stemmer

  1. 1. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      11
    • Det norske Arbeiderparti
      15
    • Fremskrittspartiet
      31
    • Høyre
      26
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      10
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      10
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      38
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Annet
      1
    • Ville ikke stemt
      4
    • Blankt
      2
    • Vet ikke
      1
  2. 2. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var kommune- og fylkestingsvalg i dag?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      10
    • Det norske Arbeiderparti
      13
    • Fremskrittspartiet
      29
    • Høyre
      29
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      11
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      5
    • Sosialistisk Venstreparti
      6
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      33
    • Kystpartiet
      0
    • By- og Bygdelista
      1
    • Felleslista
      1
    • Radikale Sosialister
      0
    • Solidaritetslista
      0
    • Verdipolitisk parti
      0
    • Annet
      2
    • Blankt
      6
    • Ville ikke stemt
      4
    • Vet ikke
      4
  3. 3. Hvilket parti liker du minst?

    • Demokratene
      4
    • Det Liberale Folkepartiet
      8
    • Det norske Arbeiderparti
      25
    • Fremskrittspartiet
      37
    • Høyre
      9
    • Kristelig Folkeparti
      6
    • Kristent Samlingsparti
      1
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      5
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      15
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      3
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      35
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      2
    • Annet
      0
    • Vet ikke
      7
  4. 4. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • Ap og Høyre
      15
    • AP og Venstre
      3
    • AP, SV og SP
      3
    • AP og SV
      10
    • AP og SP
      3
    • AP og KRF
      0
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      4
    • Venstre, KRF og Høyre
      6
    • KRF og Høyre
      0
    • Venstre og Høyre
      24
    • Høyre og FRP
      33
    • Høyre, FRP og Venstre
      11
    • Høyre, FRP og KRF
      3
    • FRP og KRF
      0
    • FRP og Venstre
      6
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      0
    • AP, Venstre og Høyre
      5
    • AP, SP og Venstre
      1
    • Ingen av de nevnte
      25
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  5. 5. Påvirker partileder ditt valg av parti?

    • Ikke i det hele tatt
      28
    • I liten grad
      40
    • I noe grad
      69
    • I stor grad
      12
    • I svært stor grad
      3
    • Vet ikke
      8
  6. 6. Hvilke partileder på Stortinget ønsker du som statsminister i Norge?

    • Kristin Halvorsen (SV)
      10
    • Jens Stoltenberg (AP)
      21
    • Liv Signe Navarsete (SP)
      3
    • Dagfinn Høybråten (KrF)
      0
    • Trine Skei Grande (V)
      20
    • Erna Solberg (H)
      31
    • Siv Jensen (FrP)
      33
    • Ingen av disse
      30
    • Vet ikke/ingen formening
      12
  7. 7. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

    • Det Norske Arbeiderparti
      33
    • Fremskrittspartiet
      52
    • Høyre
      77
    • Kristelig Folkeparti
      4
    • Senterpartiet
      14
    • Sosialistisk Venstreparti
      19
    • Venstre
      68
    • Ingen av de nevnte
      18
    • Vet ikke/ingen formening
      4
  8. 8. Ønsker du at ditt parti regjerer alene, eller i koalisjon med annet/andre parti(er)?

    • Alene
      63
    • I koalisjon
      52
    • Spiller ingen rolle
      29
    • Vet ikke/ingen formening
      16
  9. 9. Hvor i det (norske) politiske landskap føler du at du hører hjemme?

    • Ytterste venstre
      12
    • Venstre
      29
    • Sentrum
      43
    • Høyre
      64
    • Ytterste høyre
      12
  10. 10. Tror du de rødgrønne sitter ut hele perioden?

    • Ja
      113
    • Nei
      19
    • Vet ikke/ingen formening
      28
  11. 11. Hva burde sperregrensen for utjevningsmandater til Stortinget ligge på?

    • 1%
      8
    • 2%
      4
    • 3%
      6
    • 4%
      19
    • 5%
      15
    • 10%
      11
    • 15%
      0
    • 20%
      1
    • Sperregrensen burde fjernes
      36
    • Vet ikke/ingen formening
      60


Anbefalte innlegg

Selv om jeg ikke er en stor fan av Skei Grande, så må det sies at en god del prinsipper som er viktig for folk, kunne lettere gått gjennom hvis Venstre ble medlem av det rød-grønne prosjektet!

 

Sier meg enig med dette. Krysser fingrene for at vi faar en AP/SP/V koalisasjon i 2013, mens sentrum dyrkes sterkere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er litt synd at saa mange her oensker aa stemme paa Arbeiderpartiet eller Hoeyre, i og med at det er veldig mange partier som ligger og svever rett rundt sperregrensen naa. "Smaapartiene" er viktige for demokratiet. En stemme paa AP eller H, blir paa en maate en stemme for aa bevege oss enda lengre mot aa bli en to-parti stat, slik som USA. AP og Hoeyre er veldig like paa mange maater og; de er begge veldig globalistiske, pro-EU, pro-datalagringsdirektiv, og i favoer av sentralisering av politisk og oekonomisk makt. Oppfordrer alle til aa heller stemme paa mindre partier, og helst styrke sentrum i norsk politikk.

Endret av Capcent7
Lenke til kommentar

Synes det er litt synd at saa mange her oensker aa stemme paa Arbeiderpartiet eller Hoeyre, i og med at det er veldig mange partier som ligger og svever rett rundt sperregrensen naa. "Smaapartiene" er viktige for demokratiet. En stemme paa AP eller H, blir paa en maate en stemme for aa bevege oss enda lengre mot aa bli en to-parti stat, slik som USA. AP og Hoeyre er veldig like paa mange maater og; de er begge veldig globalistiske, pro-EU, pro-datalagringsdirektiv, og i favoer av sentralisering av politisk og oekonomisk makt. Oppfordrer alle til aa heller stemme paa mindre partier, og helst styrke sentrum i norsk politikk.

Latterlig grunn til å stemme på sentrumspartiene! Lokk med god politikk, så blir det flere stemmer! Man gjør noe feil da man kommer under sperregrensen1

Lenke til kommentar

Er det bare meg som drømmer om en regjering med H/V/AP?

 

Nei, en AP/Høyre kombinasjon er noe jeg synes høres bedre og bedre ut. Jeg har alltid stemt AP, men synes Høyre har mye fornuftig å komme med.

Om det skjer så går stemmen min rett til FRP, selv om jeg ikke støtter store deler av politikken deres. Jeg ønsker forandring i høyrevridd retning. Det skjer ikke om det veksler mellom rødgront og en AP, Høyre supperegjering.

 

Capcent7: Ikke riktig at det vil bli USA-politikk. Vi har forsatt FRP og SV. Begge to kommer nok til å forbli over sperregrensen. SP vil ikke havne under sperregrensen så lenge det er folk i distriktene. Det er bare KRF og Venstre som risikerer å havne under sperregrensen og om det skjer så er det uproblematisk. Det er mange land som fungerer godt uten en sentrum og det vil løse problemet med rot på høyresiden.

Lenke til kommentar

Hos de ignorante som ser verden i sort og hvit så har de alltid vært mye FRP hat. Det er bare sånn det er her i Norge, og jeg mistenker det lave nivået på utdanningstilbud er en av årsakene.

 

Eg trudde faktisk at den jevne frp-velgar var den som var nærmast "trailer trash". Meina eg las eller hørde ein plass at det va frp som hadde dei lavast utdanna velgarane. Men mulig dette er feil. Men dei fleste (alle?) eg kjenner som stemmer frp er ikkje akkurat av dei skarpaste knivane i skuffa. Så den svært lite vitenskaplege observasjonen min bekreftar jo faktisk det. Uten at nokon skal ta seg nær av det :)

 

Min oppfatning av frp-velgarar er at dei er lite opplyste og at dei meiner:

Sett ned skattar og avgifter og auk velferdstilboda. Vi har jo olje

 

Eg meiner det er uforsvarlig politikk. Men dette er kanskje feil tråd for desse synspunkta. Sikkert ingen som bryr seg heller. :tease: (Bah, begynner å bli trøtt)

Lenke til kommentar

Sant nok. I Norge finnes det ikke en veldig stor hoyreside. Det er kanskje 70% som er venstrevridde og 30% er hoyrevridde. Mange av de som stemmer FRP er venstrevridde som har blitt lurt inn i et hoyrevridd parti. I tilegg er det velgere som onsker a begrense innvandringen, men for oyeblikket er det ikke nodvendig a stemme FRP nar Hoyre er interesert i a stramme inn innvandringspolitikken ogsa. Blir du lurt til a stemme pa et parti er du ikke spesielt glogg. Men undersokelser har vist at AP velgere er ikke spesielt inteligente. Gjennomsnittvelgeren er ikke spesielt inteligente de heller. Venstrevelgere havner pa topp, men det er ikke spesielt vanskelig a argumentere mot de fleste venstrevelgere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Savner kildehenvisning på undersøkelsene du refererer til Camlon.

 

Forøvrig: "intelligente" :p

Se Bernt Aardals oppsummeringsbok etter valget i 2005. Det kommer antagelig snart en tilsvarende bok for 2009.

 

Undersøkelsene viser at FrP og AP har de lavest utdannede velgerne, samtidig som de viser at AP har flere høyt utdannede enn FrP, slik at AP er et mer splittet parti som sådann enn FrP. Med andre ord du har et "bånnslam" med grumsete meninger og mindre intelligente ytringer i AP mens du har et mer "tydelig slam-preg" i FrP, selv om det finnes gode hederlige unntak.

 

Er det virkelig ikke et eneste parti som vil stoppe innvandring fra den tredje verden totalt?

Vigrid, Nationalpatriotene (eller hva de nå heter) og Demokratene

Lenke til kommentar

Eg trudde faktisk at den jevne frp-velgar var den som var nærmast "trailer trash".

 

Samfunnet trenger virkelig mer av disse holdningene. Husk og at den jevne FRP velger er rasist, nazist og jødeelskere. Rar kombinasjon det der.

 

Og selv om FRPere er "trailer trash" og har lite utdanning, så er vel ikke dette ensbetydende med at resten av befolkningen er opplyst?

 

Et opplyst menneske i mine øyne burde forstå at dagens "demokratiske" system er langt ifra optimalt(og er egentlig ikke så veldig demokratisk i det hele tatt) og burde derfor avstå fra å støtte systemet.

 

Men du har et poeng. Det er de jo egentlig "trailer trash" som bestemmer hvem som skal styre landet. Alt fra luringer som vokser opp på bondegårder totalt adskilt fra omverden som er redd for å miste statsstøtte til personer som har 35 i IQ kan gå til stemmeurnene. Virkelig god ordning det der. Folket får de lederne de fortjener.

Lenke til kommentar

 

Vigrid, Nationalpatriotene (eller hva de nå heter) og Demokratene

 

Vigrid er lagt ned vet ikke hva Nationalpatriotene er, mener du Norgespatriotene?, Norgespatriotene er også lagt ned og Demokratene er ikke for total innvandring stopp.

 

Demokratenes innvandrings politikk

asylsøkere skal oppholde seg i kontrollerte mottak inntil søknadene er ferdigbehandlet.

UDI effektiviseres. Det skal ikke ta mer enn 8 uker å behandle en søknad.

asylsøkere som kommer fra land som er medlemmer av Europarådet, og som dermed er akseptert som land som følger den europeiske menneskerettighetskonvensjonen, skal returneres umiddelbart.

alle asylsøkere testes for HIV for å forebygge spredning av Aids, og det skal tas DNA-prøve av samtlige asylsøkere, som registreres i det nasjonale DNA-registeret.

ordningen med å gi asylsøkere opphold på humanitært grunnlag oppheves.

kun reelle flyktninger skal gis opphold.

asylsøkere som går i kirkeasyl, skal straks pågripes og sendes ut av landet.

innsatsen mot menneskesmugling styrkes.

alle transportører som fører/smugler mennesker uten identifikasjonspapirer inn i landet, skal bøtelegges og få det praktiske og økonomiske ansvaret for tilbaketransporteringen av de samme personene.

alle personer som ankommer en tollstasjon på vei til Norge uten pass eller identifikasjon, skal avvises adgang til landet.

utlendinger som kommer til Norge ved hjelp av flykapring, gis ikke under noen omstendighet oppholdstillatelse, men returneres umiddelbart.

flyktninger som reiser på ferie til de landene de har flyktet fra, skal utvises fra Norge.

kommunene selv må bestemme hvor mange flyktninger de ønsker å ta ansvaret for.

personer som får opphold som flyktninger, skriver under en erklæring på at de vil følge norske lover, og at de forplikter seg til å reise tilbake til sine hjemland dersom det blir mulig i løpet av 12 år etter at oppholdstillatelsen blir innvilget.

kravet til å kunne innvilges norsk statsborgerskap heves til 12-års botid. Før en person innvilges norsk statsborgerskap, skal han ha bestått en test i norsk språk og kultur.

utenlandske statsborgere, inkludert flyktninger, som blir dømt til mer enn 2 måneders fengsel, automatisk utvises etter sonet dom.

utlendinger som begår grov voldskriminalitet skal utvises, selv om opprinnelseslandet praktiserer dødsstraff.

regjeringen legger til rette for en nasjonal repatrieringsplan for personer som ikke har flyktningestatus.

doble statsborgerskap skal ikke aksepteres.

personer som bor i landet uten innvilget opphold, eller som ikke kan fremlegge beviselig korrekt identitetsbevis returneres til det sist kjente oppholdssted utenfor Norge, kan ikke et slikt sted oppvises, returneres vedkommende til sitt oppgitte/ påståtte hjemland.

straffedømte personer med utenlandsk opprinnelse returneres, og nektes opphold i landet uavhengig av eventuelle påståtte humanitære rettigheter.

deltagere i organisert og gjengkriminalitet utvises snarest mulig fra landet.

Lenke til kommentar

Samfunnet trenger virkelig mer av disse holdningene. Husk og at den jevne FRP velger er rasist, nazist og jødeelskere. Rar kombinasjon det der.

Hehe. Var du som karakteriserte dei som hatar Frp. Og eg tolka ditt innlegg slik at dei som hatar Frp kanskje er lavt utdanna eller er mindre opplyste.

Var derfor eg minte om at Frp faktisk er det partiet med lavast utdanning blant sine velgarar. Ikkje meininga å starte ein stor diskusjon. Men eg synst ikkje inlegget ditt kunne få stå ubesvart :)

 

Og selv om FRPere er "trailer trash" og har lite utdanning, så er vel ikke dette ensbetydende med at resten av befolkningen er opplyst?

Nei. Slett ikkje. Men om den jevne frp-velgar har lavast utdanning, sånn statistisk, så vil jo ikkje dei andre velgararen ha lavare utdanning i alle fall. Men no blir jo dette egentlig ein unyttig debatt, for som du sjølv påpeiker så er det slett ikkje likheitsteikn mellom utdanning og opplystheit. Og heller ikkje evnen til å orientere seg politisk.

 

Et opplyst menneske i mine øyne burde forstå at dagens "demokratiske" system er langt ifra optimalt(og er egentlig ikke så veldig demokratisk i det hele tatt) og burde derfor avstå fra å støtte systemet.

Systemet er ikkje perfekt. Men eg synst det er fungerer sånn nogenlunde :), og avstår ikkje frå å støtte systemet. Men no er det jo ikkje gitt at eg er ein opplyst person heller då.

Men du har et poeng. Det er de jo egentlig "trailer trash" som bestemmer hvem som skal styre landet.

Ja i stor grad meiner eg folk velger uten å heilt vite kva dei stemmer for.

Men likevel så synst eg vi er inne i ein god stortingsperiode. Og den forrige var ikkje så værst den heller. Men det er jo berre mi meining.

Lenke til kommentar

Synes det er litt synd at saa mange her oensker aa stemme paa Arbeiderpartiet eller Hoeyre, i og med at det er veldig mange partier som ligger og svever rett rundt sperregrensen naa. "Smaapartiene" er viktige for demokratiet. En stemme paa AP eller H, blir paa en maate en stemme for aa bevege oss enda lengre mot aa bli en to-parti stat, slik som USA. AP og Hoeyre er veldig like paa mange maater og; de er begge veldig globalistiske, pro-EU, pro-datalagringsdirektiv, og i favoer av sentralisering av politisk og oekonomisk makt. Oppfordrer alle til aa heller stemme paa mindre partier, og helst styrke sentrum i norsk politikk.

 

Kampen mot grov urettferdighet som at rike skal slippe å betale formueskatt, mens andre så vidt klarer å betjene regningene må betale. Snakk om å elske egen befolkning :nei:...Så vil man jo unngå at det blir for mye privat slik at det ikke blir flere skandaler som i Adecco.

 

Men ja, håper Høyre mister mange stemmer.

De vil jo ha oljeboring i nord og ødelegge matfatet og sette oss på etterskudd i forhold til klimamålene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...