Gå til innhold

Særlig ledende eller uavhengig stilling - overtidsbetaling?

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte å høre om det finnes noen snille sjeler som kunne gitt noen synspunkter på en case jeg har gående.

Ledelsen i min jobb forteller at jeg ikke har krav på overtid, pga jeg går i kategorien som en "ledende stilling".

Kort sagt, så har jeg en teknisk stilling som har hovedansvaret for alle tekniske løsninger. Mine daglige oppgaver er drift av våre systemer, men jeg har også ansvar for noen konsulenter som jeg deligerer enkelte oppgaver til.

Siden vi er så få på IT avdelingen, og det er kun jeg som har kompetanse på de fleste av de tyngste systemene, så er det begrenset hva jeg har mulighet til å deligere videre.

Vi har fleksitid ordning, men ledelsen selv sier at den er "spesiell" for IT avdelingen, pga vi må være tilgjengelig hele tiden. Vi har også døgnvakt for IT support året rundt.

Vi har ingen ordninger for overtid eller avspaseringer, så selv om vi jobber 5-600 timer overtid hvert år, så får vi ingenting igjen for det. Kontrakten sier at overtid er innbakt i lønna.

Har lest mye på nett, og når Arbeidstilsynet beskriver kategoriene særlig uavhengig eller ledende stilling litt mer i dybden, føler jeg at det er helt klart at jeg faktisk har krav på overtidsbetaling.

Er det noen som har noen tips eller erfaringer å dele her? :)

Mvh

Frustrert vestlending

Edit:

Konsultene jeg har ansvaret for, faller ikke i noen av kategoriene ifølge ledelsen, og har dermed egentlig krav på overtid. Men dette blir likevel ikke praktisert - ingen i selskapet får overtidsbetaling.

Endret av formatted
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ganske vanlig i IT-bransjen, jeg er der selv (jeg faller dog innenfor lovens krav til uavhengighet/ledelse).

Med den infoen du gir her så tviler jeg sterkt på at din stilling oppfyller lovens krav om ledende stilling eller særlig uavhengig stilling. Du har ikke personalansvar eller budsjettansvar, og det virker som du for det meste må være på jobb de angitte tider. Hvis du har 500-600 timer overtid(!) så ville jeg ha gjort noe, hvis ikke grunnlønnen din er meget høy da. 500 timer overtid er jo verdt 150-200K fort, så bør være dekt inn i lønnen på et vis. Har du bonus? Overtidsbetaling er jo bare en form for betaling, så lenge totalbeløpet er godt så har det ikke så mye å si.

Du nevner også døgnvakt, jeg antar du er kompensert for dette?

Enten kan du godta det, ta kampen, eller bytte jobb.

Lenke til kommentar

Avtale om overtid bør stå i kontrakten din. Den så du igjennom og godtok når du tok jobben. Vanlig at overtid kan være inkludert, men da bør man også forvente en noe høyere lønn.

Om du er misfornøyd bør du spørre ledelsen om en stillingsendring som gir en annen avtale, og/eller søke ny jobb.

Lenke til kommentar

Takk for svaret ditt :)

Konsulentene rapporterer til meg, og jeg skal holde medarbeidersamtale med dem. Utover det, så er det kun enkel deligering og faglig oppfølging/opplæring av dem.

I min stillingsinnstruks har jeg ingenting om budsjettansvar, men alle på avdelingen bidrar med innspill til avdelingsleder mtp innkjøp/budsjett.

Grunnlønn er ca 550.000, og ingen bonusordninger. Vi har ingen kompensasjon for å være tilgjengelig til enhver tid, bortsett fra helgevakter. Vi har vakt hver 3. helg, og får da mulighet til å skrive 4t overtid for dette (vakta krever 4t faktisk arbeid for å sjekke at alle systemer er oppegående). I tillegg er vi låst til å ikke kunne dra lenger vekk enn maks 20km hele helga i tilfelle vi må rykke ut. Skjer noe med systemene, er arbeidet allerede innbakt i lønna og godtgjøringen (4t).

Ordningen er vel mildt sagt ikke veldig luksuriøs, i forhold til at man binder seg til å være "hjemme" 1/3 av året.

Så alt i alt, grunnlønn + kompensasjon er hva som blir betalt. Ingen avspaseringer heller.

En grunn til at jeg ønsker å finne ut min posisjon i forhold til kategoriene, er at jeg er utelatt fra Arbeidsmiljøloven i forhold til kompensasjon for vakt. Vi har egentlig krav på 1/5 av timene, i tillegg til avspasering/redusert arbeidstid etc.

Lenke til kommentar

Avtale om overtid bør stå i kontrakten din. Den så du igjennom og godtok når du tok jobben. Vanlig at overtid kan være inkludert, men da bør man også forvente en noe høyere lønn.

Om du er misfornøyd bør du spørre ledelsen om en stillingsendring som gir en annen avtale, og/eller søke ny jobb.

Står ingenting i kontrakten om arbeidstid, bortsett fra at overtid er inkludert i lønna. I arbeidsreglementet står det kun at man har 40t arbeidsuke.

Lenke til kommentar

Er du fagorganisert i Nito eller lignende? I så fall ville jeg sjekket med de.

Pga av du "styrer" konsulentene, holder medarbeidssamtaler og planlegger opplæring kan det godt være at du faller i kategorien av særlig ledende. Det blir et definisjonsspørsmål.

Ville sjekka opp med organisasjonen du er medlem av.

( det koster knapt ingen ting, etter at du trekker fra mesteparten på skatten)

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...