Gå til innhold

Mastergrad

theGunner76

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en bachelor fra før og har tenkt å videreutdanne meg. Mitt fremtidige mål er å ta en mastergrad, men har ingen anelse hvordan.

Famile og jobb tlisier at dette må gjøres på deltid, men er usikker på om jeg vil bruke 4 sammenhengende år på dette. Hvordan fungerer dette med en mastergrad? Bachelorgraden min gir meg 180 studiepoeng, hvorpå jeg mangler 120 på mastergraden. Dvs 2 år heltid eller 4 år deltid.

Går det ann for meg å ta en studie på 60 poeng nå (deltid to år) for så å gjøre dette igjen senere og da sitte med en mastergrad? Vet jeg må skrive en masteroppgave, men kan man gjøre dette utifra en studie på 60 poeng? Jeg vil jo selvfølgelig sitte med kompetanse fra 240 studiepoeng fra før, men skjønner dere hva jeg mener?

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den løsningen du skisserer er nok vanskelig, ettersom du som regel må ta bestemte fag og lignende. Det er i tillegg litt vanskelig å få enkeltemnestatus på masternivå. Men du kan jo høre med universitetene. Det er noen mastergrader som er såkalt erfaringsbaserte da, de er lettere tilpasset med arbeid, har du sett på de? Er det lov å spørre hva slags mastergrad du er ute etter?

Når det kommer til hvor mye studieprogresjon du kan ha per år, så er det ikke nødvendig at du tar så lite som 15 poeng per semester, det kommer jo helt annpå arbeidskapasiteten din og oppbygningen i emnene du tar, du kan antagelig klare å ta mer, selv om du da, muligens, må akseptere litt lavere snittnivå.

Lenke til kommentar

hmm... akkurat. Kanskje det er mulig å starte en toårs master grad en gang i fremtiden og da få godskrevet de 60 studiepoengene mine som jeg vil starte på nå da? Alt avhenger av hva studier jeg vil ta selvfølgelig så skal snakke med universitetene/høyskolene... Jeg har bachelor i barnevernspedagogikk fra før (180 st.poeng), lurer på videreutdanning i gruppedynamikk til høsten (60 st.poeng)for så å ta mastergrad i ett eller annet relevant studie på et senere tidspunkt.

det var i hvertfall planen, men den må mest sannsynlig revurderes :hmm:

Lenke til kommentar

Hvilken type grad tenker du på? Noen grader (eks. Master of Management på BI) er særs fleksible på dette, og du kan stort sett dele opp dette som du vil. De fleste andre steder er dette tyngre og du må finnet er deltidsløp som gir en del frihet.

Jeg kjenner dessverre ikke fagområdet ditt noe særlig, så for din type utdannelse må du nok høre med lærestedene.

Lenke til kommentar

Det er uaktuelt å ta det på heltid med deltidsjobb? Du får jo litt ekstra med barn inn i bildet, og du kan dra inn noe ekstra ved å jobbe kveld og helg uten å "alt for dårlig" ut. Nå kan det jo selvfølgelig være ting som tilsier at det er umulig.

Du har iallefall mulighet til rundt 100' lån/stipend da.

Lenke til kommentar

Finnes ingen mastergrader (120 poengs studier) i mitt fagfelt som appelerer akkurat nå, så har egentlig lyst til å skreddersy min egen kompetanse utifra behov i arbeidet mitt. Litt dumt om man må tvinges til å studere noe som man ikke nødvendigvis behøver bare for å kunne skrive masteroppgave. Er jo ikke mastergraden i seg selv jeg er ute etter, men innholdet i den! I forhold til deltidsjobb og da fulltids studie er det rimelig uaktuellt da dette innebærer flytting. Sånn er det å bo i grisgrendte strøk - kompetansebygging er vaaanskelig :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...