Qumad Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Har ett regneark som jeg rapporterer forbruk og diverse i flere ganger i måneden. Kolonne A består derfor i datoer. Videre utover i excelarket er diverse formler. Det jeg lurer på er hva som er god regneark-kotyme når det kommer til oppsett av slike regneark. Bør man ha den nyeste datoen på topp av regnearket sitt (under overskrifter, rad med beskrivende tekst osv.) eller bør den elste registreringen være øverst og de nyeste registreringene kommer underst på nye rader hele tiden? Fordelen med og ha nyeste oppføring på toppen er at man slipper scrolling. Den negative siden ved dette er at man skifter på rad nummerene på tidligere oppføringer. De fleste regneark får vel med seg dette og automatisk korrigerer formlene med det nye rad nummeret. Men kan det være ulemper med dette slik at den beste regneark kotymen er at man heller legger inn ny oppføringer i bunn av excel arket? Fordelen ved og ha nyeste oppføring i bunn er at de gamle formlene er konstante og man slipper og tenke på ting som muligens kan gå galt. Den negative siden ved dette er at man må scrolle ned for og finne de nyeste oppføringene. Noen tanker rundt dette? Noen som vet om lærebøker om regneark tar opp dette temaet? Muligens det er noen som går på skole og kan ta opp dette med forelseren sin og høre hva de sier og hva de begrunner det med? Endret 1. februar 2011 av Qumad Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 For meg høres det ut som at du kanskje burde se på mulighetene ved databaseprogrammer. Er ikke noen racer på dette, men hvis du vil bruke Open Office så ligger det mange videoer på nettet så det er enkelt å lære seg selv. Med regneark så er det ofte slik at nye oppføringer nederst er det mest ryddige. Bruker du Open Office eller Libre office så lagres posisjonen til aktiv celle i alle arkene slik at du ikke trenger å scrolle hver gang du åpner filen. Lenke til kommentar
Qumad Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 For info så bruker jeg MS Excel 2007 men lurer på om jeg skal overføre det til Google Docs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå