Gå til innhold

Hva skal jeg finne på året 2011/12?

myntsamlern

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er student ved universitetet i Oslo. Begynte der høsten 2010, på en bachelor i filosofi. Jeg fant ut etterhvert att det ikke var rett linje, og ble veldig motivert til å studere statsvitenskap istedet. Derfor tok jeg å meldte meg opp i statsvitenskap-fag våren 2011, som 40-grupper innenfor filosofi bacheloren. Greia er att jeg ikke har ett bra nok snitt fra vgs til å komme meg inn på bachelor i statsvitenskap til høsten 2011 (må vente ett år..). Derfor er spørsmålet, hva skal jeg bruke året jeg venter på til? Ta årsstudium? Enkeltemner? Lære språk? Altså ting som er relevant til bacheloren i statsvitenskap. Vil ikke "kaste bort" ett år liksom :thumbdown:

Så hva tror dere? Noen som har studert statsvitenskap eller lignende, som har tips? (Jeg trenger ikke bruke tiden til å forbedre vgs fag, jeg kommer inn året etter uansett)

Takker for tips på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hvis ikke du er dead-set på å gå i Oslo, så har jo UiT et hyggelig snitt og både by og skole anbefales... :)

Hvis du derimot ikke vil flytte på deg så ville jeg meldt meg opp i så mange som mulig av de fagene du uansett må ta i bachelorgraden i statsvitenskap, det er uproblematisk å få det innpasset. Når det skal sies så har jeg selv et skikkelig lappeteppe av en bachelorgrad så jeg vet mye om akkurat det ;)

Endret av iChristian
Lenke til kommentar

Tja, hvis ikke du er dead-set på å gå i Oslo, så har jo UiT et hyggelig snitt og både by og skole anbefales... :)

Hvis du derimot ikke vil flytte på deg så ville jeg meldt meg opp i så mange som mulig av de fagene du uansett må ta i bachelorgraden i statsvitenskap, det er uproblematisk å få det innpasset. Når det skal sies så har jeg selv et skikkelig lappeteppe av en bachelorgrad så jeg vet mye om akkurat det ;)

Vil nok ikke flytte på meg nei. Tromsø høres fint ut, men funker veldig bra å bo her :)

Men! du sier du hat erfaring ang. dette med oppbyggingen av en bachelorgrad? Jeg har noen spørsmål der..

De fagene jeg nå har på filosofi-bacheloren, kan jeg flytte de over på statsvitenskap-bacheloren når jeg kommer inn der? 40-fagene statsvitneskap jeg tar nå(der ett av de er innføringsemne i stv-bacheloren), og så har jeg allmennvariantene av ex-phil og ex-fac som jeg tok gjennom Universitetet i Agder en sommer. Hvis ja, har jeg da altså allerede gjennomført ett år av statsvitenskap-bacheloren før jeg egentlig har startet der da? :w00t:

Har også ett filosofifag jeg kan fylle inn, så blir det 60 poeng. Mener å ha lest at alle fag fra humanistisk fakultet (der er filosofi) er godkjent som 40-grupper på statsvitenskap.

Lenke til kommentar

På oppbygningsposten på sidene til bachelorgraden så er det navnet mange fag i tillegg så er det to typer valgfagsfelter, de som er merket "40-gruppe" og "valgfrie-emner/utveksling". Tilsammen 70 studiepoeng.

Altså du kan ha 70 studiepoeng med valgfag, hvor riktignok 40 av dem må være fra samme fagfelt :)

Lenke til kommentar

På oppbygningsposten på sidene til bachelorgraden så er det navnet mange fag i tillegg så er det to typer valgfagsfelter, de som er merket "40-gruppe" og "valgfrie-emner/utveksling". Tilsammen 70 studiepoeng.

Altså du kan ha 70 studiepoeng med valgfag, hvor riktignok 40 av dem må være fra samme fagfelt :)

Okey, men det innføringsemnet i statsvitenskap jeg tar nå på filosofi-bacheloren, teller det som valgfag også?

Lenke til kommentar

Du tenker på STV1000 eller lignende? Så lenge det står i den tabellen som jeg viste til i stad så teller det ikke som valgfag.

Jeg har forresten rundt 40 stp fra førsteåret på statsvitenskap i Oslo, 10 poeng fra senere fag, 20 poeng religion fra Oslo. Resten er tatt i Trondheim mens jeg nå går i Tromsø

Lenke til kommentar

Du tenker på STV1000 eller lignende? Så lenge det står i den tabellen som jeg viste til i stad så teller det ikke som valgfag.

Jeg har forresten rundt 40 stp fra førsteåret på statsvitenskap i Oslo, 10 poeng fra senere fag, 20 poeng religion fra Oslo. Resten er tatt i Trondheim mens jeg nå går i Tromsø

Jepp, nettopp! Ja men det er jo kjempe bra da, er ikke dette året bortkastet heller :D

Da lurer jeg fortsatt bare på hva jeg skal finne på til høsten!...

For er det ikke litt risikabelt å sattse på enkeltemner? For jeg vet vel ikke hvilke emner som er ledig, og kan ende opp med ingenting?

Hadde det vært mulig å fått 60 poeng som enkeltemner som er relevant for statsvitenskap, hadde jo det vært det beste?

Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg er å bare melde meg opp i fagene, for det første er det slik at du ikke regnes som enkeltemnestudent, men valgfagsstudent. Det betyr at du har prioritet foran enkeltemnestudentene. Selv har jeg ikke hatt problemer med å få de fagene jeg vil ha, selv om jeg har studert ved helt andre fakulteter eller universiteter.

Hvis det er slik at det er et fag du ikke får så kan du melde deg opp i et annet et. Evt så meld deg opp i et ekstra hvert semester, så kan du heller stryke den du minst vil ha hvis du kommer opp i alle sammen.

Dette er rett og slett ganske simpelt ;) Jeg regner med at du er helt sikker på at du kommer inn til neste år igjen? Men skulle du ikke komme inn så kan du uansett ta fagene og bestille deg en "fritt sammensatt bachelorgrad":

En fritt sammensatt bachelorgrad oppnår du på grunnlag av 3 års studier (180 studiepoeng) hvor følgende må inngå:

* Examen philosophicum (10 studiepoeng)

* Examen facultatum (10 studiepoeng)

* En emnegruppe med til sammen minst 80 studiepoeng

* En emnegruppe med til sammen minst 40 studiepoeng

* De øvrige emnene i bachelorgraden kan velges fritt

Dersom emnegruppen med til sammen minst 80 studiepoeng er innenfor realfag, behøver du ikke examen facultatum i graden.

I bachelorgraden må emner av et omfang på minst 60 studiepoeng være avlagt ved Universitetet i Oslo.

Dersom du fyller kravene til en fritt sammensatt bachelorgrad, kan du bestille vitnemål fra det fakultetet hvor du har tatt den faglige fordypningen i bachelorgraden.

Med andre ord du får også her bachelorgrad i statsvitenskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg er å bare melde meg opp i fagene, for det første er det slik at du ikke regnes som enkeltemnestudent, men valgfagsstudent. Det betyr at du har prioritet foran enkeltemnestudentene. Selv har jeg ikke hatt problemer med å få de fagene jeg vil ha, selv om jeg har studert ved helt andre fakulteter eller universiteter.

Hvis det er slik at det er et fag du ikke får så kan du melde deg opp i et annet et. Evt så meld deg opp i et ekstra hvert semester, så kan du heller stryke den du minst vil ha hvis du kommer opp i alle sammen.

Dette er rett og slett ganske simpelt ;) Jeg regner med at du er helt sikker på at du kommer inn til neste år igjen? Men skulle du ikke komme inn så kan du uansett ta fagene og bestille deg en "fritt sammensatt bachelorgrad":

En fritt sammensatt bachelorgrad oppnår du på grunnlag av 3 års studier (180 studiepoeng) hvor følgende må inngå:

* Examen philosophicum (10 studiepoeng)

* Examen facultatum (10 studiepoeng)

* En emnegruppe med til sammen minst 80 studiepoeng

* En emnegruppe med til sammen minst 40 studiepoeng

* De øvrige emnene i bachelorgraden kan velges fritt

Dersom emnegruppen med til sammen minst 80 studiepoeng er innenfor realfag, behøver du ikke examen facultatum i graden.

I bachelorgraden må emner av et omfang på minst 60 studiepoeng være avlagt ved Universitetet i Oslo.

Dersom du fyller kravene til en fritt sammensatt bachelorgrad, kan du bestille vitnemål fra det fakultetet hvor du har tatt den faglige fordypningen i bachelorgraden.

Med andre ord du får også her bachelorgrad i statsvitenskap.

Jeg kommer garantert inn neste år igjen ja, med alderspoeng og universitetspoeng skal ikke det være noe problem.

Men jeg skjønte ikke helt, mener du att jeg skal fortsette å søke emner innenfor filosofi-bacheloren min da? Kan jeg gjøre det da? Må jeg ikke ta innføringsemner for å fortsatt få være på den?

Takk for gode svar btw :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, det jeg mener er at du nå søker bare på fag som om du skulle gått statsvitenskapsbacheloren. Du fyller på nedenifra og opp. Sørger for at du får en 40-gruppe (f.eks filosofi) og 30 valgfrie fag. Kommer du inn så blir bare alt flyttet over, kommer du ikke inn så tar du bare de fagene du da mangler på en hel bachelor i statsvitenskap og søker om å få vitnemål.

Har du tenkt på hva du skal gjøre etterpå?

Lenke til kommentar

Nei, det jeg mener er at du nå søker bare på fag som om du skulle gått statsvitenskapsbacheloren. Du fyller på nedenifra og opp. Sørger for at du får en 40-gruppe (f.eks filosofi) og 30 valgfrie fag. Kommer du inn så blir bare alt flyttet over, kommer du ikke inn så tar du bare de fagene du da mangler på en hel bachelor i statsvitenskap og søker om å få vitnemål.

Har du tenkt på hva du skal gjøre etterpå?

Hmm, okey. Men skal jeg bare fortsette som student ved filosofi-bacheloren da? Bare att jeg søker stv fag selvfølgelig. Jeg trenger ikke søke gjennom samordna opptak nå i april?

Etter bachelor så blir det master, i statsvitenskap.

Lenke til kommentar

Da søker du neste år igjen, hvor du er garantert opptak. Da kommer du inn i 3. året ditt :)

Tidligere fikk man 3 poeng ekstra for å ha 60 stp fra høyskole eller universitet, er det med i beregningen din?

Ja det er med, men får bare 2 poeng for det nå. (tar også opp 9 vgs fag denne våren her nå, så er ganske sikker på att jeg kommer inn høsten 2012 i hvert fall!)

Men du nevnte tidligere at jeg ville bli sett på som valgfagsstudent, og ikke enkeltemne student, hvorfor det? Hvis jeg ikke kommer inn på statsvitenskap til høsten, og heller ikke skal søke gjennom filosofi-bacheloren, vil jeg ikke da bare bli en enkeltemnestudent?

Uansett, du må vel legge deg, kan godt fortsette i morgen! Er uansett veldig taknemlig for hjelpen jeg får! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...