Garrian Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Hei, Jeg går VG1 Teknisk Industriell Produksjon (TIP) nå, og innen 1. Mars skal vi ha valgt skoleplass som vil ønsker å søke på for VG2. Jeg vurderer å søke Industriteknologi, for så å gå i lære/skole som kranfører på Rogaland Kranskole. Men har lest litt og det står at man må ha godt syn for å være kranfører. Hvor strenge er synskravene? Jeg har kontaktlinser på begge øynene med en styrke på -1,25 på hver linse. Og jeg er redd dette skal gjøre at jeg ikke får jobbe som kranfører. Selvfølgelig ser jeg bedre med linsene på, men jeg ser heller ikke 100% perfekt. Tror dere dette blir ett problem? Takker for svar relatert til dette. Endret 1. februar 2011 av vidar_h Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Helsekontroll av kranførere Hensikt og omfang Hensikten med denne veiledningen er å beskrive når og hvordan helseovervåkning av kranførere skal gjennomføres. Risikovurdering Under arbeid med kran, kan man påføre andre personer og utstyr store skader. Årvåkenhet, godt syn, spesielt dybdesyn, er viktig for å redusere denne risikoen. Hensikt med undersøkelsen Å sikre at førere av kraner har godt syn, avstandssyn og dybde syn. Hyppighet Alle personer som skal føre kran, må ha godkjent helseundersøkelse før man starter i arbeidet. Helseovervåkningen bør deretter gjennomføres hvert 5. år. Anamnese, spørsmål som skal utredes * Ser arbeidstakeren dårlig i tussmørke? * Bruker arbeidstakeren briller eller kontaktlister? * Har arbeidstakeren innskrenket synsfelt på et eller begge øyne eller har han nedsatt syn eller er blind på ett øye? Undersøkelser som bør gjennomføres * Visus * Dybdesyn * Donders konfrontasjonstest Konklusjon På bakgrunn av undersøkelsen må legen ta stilling til om arbeidstakeren kan føre den aktuelle kran eller ikke. Vurderingen må bli individuell, og det må tas hensyn til hva slags kran som skal føres. Tilfredsstillende dybdesyn er et absolutt krav. Relevante lover og forskrifter : * Forskrift til arbeidsmiljøloven: AT best. nr. 555 ”Bruk av arbeidsutstyr”. * Førerkortforskrifter av 23. februar 1979 med senere endringer Kilde: http://www.nhi.no/amv/document/docu0976.htm , 03.11.03, kl. 11.21 http://synskrav.hibu.no/optikk/2004/o-04_syn_i_yrkeslivet/Forerkortforskrifter.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå