Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om husleieloven og tidsbestemt kontrakt

G2Petter

Anbefalte innlegg

En kompis av meg leier en leilighet som han har lyst til å flytte fra, men huseier mener at han ikke har rett til å si opp før sommeren. Jeg har forstått det som at måten kontrakten er utformet på gjør at den ikke skal regnes som tidsbestemt:

Leieforholdet er tidsbegrenset og opphører uten oppsigelse etter tre (3) år. Leietaker har

rett til å si opp avtalen med en (1) måneds frist' date=' slik at utfllytting skjer innen 01.07 eller

01.08.

Utleiers oppsigelsesfrist er en (1) måned.

[/quote']

En "tidsbestemt" kontrakt som utleier kan si opp når som helst med bare 1 måneds oppsigelsestid virker rart på meg. Er dette innenfor rammene gitt av husleieloven? Hvis ikke, hvor lang oppsigelsestid har kameraten min da?

På forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe informasjon her:

http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/inngaaelse_av_avtale/tidsbestemt_eller_tidsubestemt

Det inngås ofte tidsbestemte avtaler med avtalt adgang til oppsigelse for den ene eller for begge parter. For eksempel kan dere avtale at avtalen opphører uten oppsigelse etter fem år, men dere blir enige om at dere kan si opp når som helst i femårsperioden med en oppsigelsesfrist på f eks 2 måneder.

Slik jeg leser dette er avtalen gyldig.

Det at leieboer har mulighet til å si opp avtalen gjør avtalen mer gunstig for ham enn om han ikke hadde lov.

At utleier kan si opp avtalen er jo ikke urimelig, spesielt sidend et stilles strengere krav til hans grunner:

http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/avslutning_av_avtalen/oppsigelse

Mens leietaker kan si opp formløst stilles det strenge krav til utleiers oppsigelse. En oppsigelse fra utleier skal være skriftlig og inneholde følgende:

1. Oppsigelsen skal være saklig begrunnet (skal f eks utleier bruke boligen selv eller har leier vært forsinket med betaling av husleien?)

2. Oppsigelsen skal opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt

3. Oppsigelsen skal opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med husleieloven, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven.

En oppsigelse fra utleier som ikke oppfyller disse kravene, er ugyldig. Leietaker kan derfor fortsette å bo i boligen. For utleier er det derfor meget viktig å sende en skriftlig oppsigelse som tilfredsstiller kravene over for å unngå at oppsigelsesprosessen trekker ut.

Lenke til kommentar

Hva er da forskjellen på en tidsbestemt kontrakt med mulighet for oppsigelse og en tidsubestemt kontrakt?

Den tidsbestemte fastsetter allerede ved innflytting en dato du må ut (f.eks. fordi eieren vet at han da skal flytte inn i leiligheten selv) mens med en tidsubestemt kontrakt kan du ha mulighet til å bo der resten av livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...