Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Venteliste ved psykiater

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har vært hos lege, som har henvist meg videre til psykiater (privat, tror jeg), for vurdering av adhd. Jeg fikk time først om tre måneder, og lurte derfor på om jeg burde skaffe meg en time et annet sted? Vet noen om det er raskere å få time hos offentlig tjenesteytende psykiatere? Jeg har mulighet til å reise til oslo/ indre østlandet.

Konsentrasjonen min går til helvete om dagen, og jeg er i ferd med å gå inn i en meget viktig periode i livet mitt (skole), og trenger noe som hjelper. Derfor spørsmålet.

Håper noen kan svare. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er til psykolog du sannsynligvis er henvist til, men det hender at det er psykiater også, men det vanligvis hvis du blir henvist til en institusjon.

Det er dessverre ikke sannsynlig at det er raskere å bli henvist til en av de offentlige ettersom de private med driftsavtale, som er antagelig de du blir sendt til er en del av det offentlige systemet. Du kan jo dog prøve å få legen din til å henvise deg til DPS også.

Hvis det haster så kan du jo kontakte en privatpraktiserende psykolog uten driftsavtale eller å avtale at du ikke skal gå via driftsavtalesystemet, men det koster gris, du må nemlig den andelen som staten pleier å betale.

Lenke til kommentar

Hei

Utredning av ADHD gjøres av nevrologer, psykiatre og psykologer, men ikke alle har erfaring med denne type arbeid. En slik utreding krever spesiell kompetanse som ikke alle leger og psykologer har.

Hvis du har fått time hos psykiater om tre måneder, vil jeg si du er heldig. Du kan nok finne en og annen privatpraktiserende psykolog med kortere ventetid, men du må da betale mer. Det er ikke sikkert at vedkommende gjør ADHD-utredning, så det må du spørre om i tilfelle du heller velger å kontakte noen av dem.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...