Migla Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Hei! Jeg vurderer å kjøpe en iMac 27'' ! Fra Apple.no 3.20GHz Intel Core i3 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB 1TB Serial ATA Drive ATI Radeon HD 5670 512MB GDDR3 SDRAM 8x double-layer SuperDrive Apple Wireless Keyboard (Norsk) & Brukerhåndbok (Norsk) Magic Mouse Kr 14 490,- Jeg har så og si aldri brukt Mac til vanlig, bare prøvd ut litt hos en kompis og litt i butikker. Har lest ekstremt mye om Mac. Jeg ønsker kun stasjonær mac, ikke bærbar. 1. Er det verdt penga? 2. Holder macen til 10 lapper til tung videoredigering og bildebehandling? (vurderer denne oogså) 3. Anbefaler dere heller å kjøpe en PC med windows, som er like kraftig som macen til rundt 8000 kr? Er ekstremt vanskelig å velge hva man skal ha. FOlk sier så mye forskjellig. FINT OM DET ER FOLK SOM HAR KUNNSKAP OM BÅDE PCER(WINDOWS) OG MAC(APPLE). IKKE ULOVLIG å tilføye mer. Helst ser jeg at dere gjør det, utenom mine spørsmål Tell meh! Tusen takk for seriøse svar. :-) Endret 1. februar 2011 av Migla Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 1 og 3 er noe en Mac-bruker ville sagt ja til, og en PC-bruker nei. Det er såpass omdiskutert at det kalles en Fanboy-war. Om du tenker verdi/ytelse så er PC overlegen, men i helhet så er alt opp til brukeren. 2. Ja! Video- og foto-redigering fungerer ypperlig til Mac, men til samme prisen vil en PC kunne gjøre jobben like bra. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Litt nysgjerrig på hva slags programmer du tenker deg å bruke til videoredigering. Som du sikkert vet så finnes ikke alle programmer til begge plattformene. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg har så og si aldri brukt Mac til vanlig, bare prøvd ut litt hos en kompis og litt i butikker. Har lest ekstremt mye om Mac. Jeg ønsker kun stasjonær mac, ikke bærbar. 1. Er det verdt penga? 2. Holder macen til 10 lapper til tung videoredigering og bildebehandling? (vurderer denne oogså) 3. Anbefaler dere heller å kjøpe en PC med windows, som er like kraftig som macen til rundt 8000 kr? Er ekstremt vanskelig å velge hva man skal ha. FOlk sier så mye forskjellig. Jeg vil anbefale deg først å få rede på et meget relevant spørsmål: støtter Apples programvare de(t) videoformat(er) som du skal hanskes med? Dersom du har et Sony HD-kamera, vil du oppleve å måtte konvertere alle video-opptak som du overfører fra kamera til maskin fordi Apple ikke støtter Sonys videoformat. Ellers er iMac lekre maskiner. Hendig størrelse og støyer lite. Kurant å ha en pakkeløsning hvor skjerm og maskin er integrert i samme enhet. Men tenker du på ytelse for pengene, må du nok ta steget bort fra Mac-sfæren. i3-prosessoren som "din" iMac huser, er ikke en direkte dårlig prosessor, men jeg vil heller anbefale deg at du går for ei maskin med en av de nye Sandy Bridge-prosessorene. Skjermkortet i iMac'en sparker heller ikke "ræv". Det gjør likevel en helt kurant jobb. Du sier at du også vurderer step-in-modellen av iMac (21,5") til 10500 kroner? Den duger jo også til videoredigering (selv min billige 4 år gamle laptop takler videoredigering), men når videoen skal kompileres etc, vil det være særlig greit med høyere ytelse, og da især ved (Full) HD-video. Lenke til kommentar
Migla Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Tusen takk for gode svar Dette setter jeg stor pris på. Programmer jeg bruker er som oftest sony vegas(redigerer i FULLHD, 1080p), Adobe PHotoshop CS5. Jeg er også ekstremt lei dataproblemer, selvom jeg kan vedlikeholde en PC. Virus og dritt. Og ved nedlasting av enkelte ting, så oppstår det i blant virus. Jeg er på utkikk etter en maskin som fungerer som den skal, og det virker det som iMac gjør. Macen har jo brukervennlighet, god ytelse(ikke så god som PCn har), fint design og får med seg alt du plugger inn i den. Som jeg har forstått da. JEG ER KEEN PÅ REVOLUSJON i tillegg. Nytt, nytt og atter nytt! Har så og si aldri kjøpt meg en god og fungerende PC som er KRAFTIG, har alltid hatt noe av det samme i mange år. På tide med noe nytt, tenker jeg. Hva syntes dere jeg burde velge? Var kanskje litt dårlig forklart, heh. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Sony Vegas tror jeg ikke finnes for mac. Men hvis du skal jobbe med 1080p, er du nødt til å anskaffe deg en ganske kraftig pc, ihvertfall en mye kraftigere enn den du har listet opp til 15k. Hvis du sliter med virus fra nedlastinger og slikt så er det på tide å slutte med det som får deg til å nedlaste det du gjør. Bruk antivirus + brannmur så skal du klare deg fint med en vanlig pc med windows. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg kjøpte faktisk i går en iMac 21.5 " til litt over 10K som jeg hovedsakelig bruker til bilderedigering i PS CS5. Puttet inn 8gb ram, og syntes dette fungerer strålende. Hvordan dette oppsettet fungerer ved bruk av tungt videoredigering vet jeg ikke, men til fotoredigering er den topp Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Sony Vegas finnes kun for Windows. Det relevante alterantivet på Mac-siden er Final Cut, enten i rimelig Express-utgave eller bransjestandarden Pro. Holder den enkle iMacen? Tja. Kommer an på. Hvor tålmodig er du? Klarer du å hente deg en kopp kaffe om maskinen trenger litt tid til rendering før du får sett en preview, eller kommer mavesåret fort? Den enkle gjør jobben – jeg har sett de som kjører Final Cut Studio på 11" MacBook Air (her sier riktignok Apple at det ikke bør gjøres ...), men det er ikke uten grunn de som driver med videoredigering ofte har vanvittig raske maskiner. Lenke til kommentar
Migla Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Er ikke sånn at jeg trenger å bruke Sony Vegas. Final Cut er like bra har jeg hørt. Jeg er ikke sånn veldig tålmodig, spørs hva jeg jobber med. MEn at jeg trenger en maskin til 15 000+ for tung videoredigering er helt FEIL. - Takker for hjelp. Skaffer jeg nok penger, går jeg mest sannsynlig for en iMac 27'' (14 000 versjonen) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Ser at du heller mot mac i denne omgang, men istedenfor å gå for final cut som lages av apple og finnes kun for mac plattformen anbefaler jeg heller adobe premier pro som er ett likeverdig alternativ men som finnes for begge plattformer som gjør at du kan bytte prosjektene mellom mac og windows slik du føler for det. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 En ting som er verdt å vurdere, er varigheten på en Mac-installasjon vs en Windows-installasjon; Dagens Snow Leopard er svært stabilt, fritt for virus, trenger ikke defragmentering eller opprydningsprogrammer. Man trenger heller ikke å rydde opp i dll-filer eller bruke programmer som skal rydde opp i registeret. Å slette og installere programmer er bare å dra en enkel fil inn i apps-mappa, eller kaste den i korgen. Noen små prefs-filer blir opprettet, men det er de er lette å kvitte seg med. Poenget her er at du kan bruke maskinen over lengre tidsperiode, og du kan i større grad stole på at filene dine får ligge i fred. Dermed slipper du å gjenta den samme jobben med installasjon og kopiering av filer like ofte som på windows. Videre er backupløsningen "Time Machine" bare helt genial. Har du satt opp maskinen til bakckup, så kan du gjenopprette alt på samme sted etter en nyinstallasjon og spare deg for å måtte organisere alt atter en gang.. Hilsen en som har emigrert fra Windows for ca 1 år siden. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Med en datamaskin til 10.000 så trenger man heller ikke defragmentering (Les: SSD). Dessuten trenger man å defragmentere, også på OSX. http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10328197-263.html Alt det andre er bare småplukk så TS kan spør seg selv istedet for oss. Lenke til kommentar
Migla Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Får jeg penger nok går jeg for MAC. kan jo også likesågodt kjøre windows på macen. Dyrt, men jeg har tro og håp på at det er verdt prisen. Har dere mer å tilføye blir jeg veldig glad. Leser alle innlegg og tar det til meg! Vet ikke helt hva defragmentering er, men jaja. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Får jeg penger nok går jeg for MAC. kan jo også likesågodt kjøre windows på macen. Dyrt, men jeg har tro og håp på at det er verdt prisen. Har dere mer å tilføye blir jeg veldig glad. Leser alle innlegg og tar det til meg! Vet ikke helt hva defragmentering er, men jaja. Vent litt nå! http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=891397&su=401E1BE4-0DD0-4DD8-9F75-C275B545118E Regner med at den vil yte bedre, og ja dette var et 2 sec utkast som man kan forbedre på! Lenke til kommentar
Migla Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2011 Får se hva jeg gjør! Lenke til kommentar
9co Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 ville ikke tenkt på det engang, mac er overlegen på grafisk arbeide. Lær deg finalcut/avid (avid helst ), så er du good to go! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 ville ikke tenkt på det engang, mac er overlegen på grafisk arbeide. Lær deg finalcut/avid (avid helst ), så er du good to go! Hvorfor? 1 Lenke til kommentar
Athey Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 ville ikke tenkt på det engang, mac er overlegen på grafisk arbeide. Lær deg finalcut/avid (avid helst ), så er du good to go! Rå ytelse(PC) > Optimalisert programvare(Mac) Det spørs egentlig hva du er ute etter. Jeg vil tro at en Windows maskin med en god SSD disk er minst like bra som en Mac for samme prisen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Optimalisert? Adobe har da aldri optimalisert programmene sine for OSX. De porter dem. Lenke til kommentar
Athey Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 OSX er jo optimalisert til de grader, så det går smooth nesten uansett hvilken programvare man har. Hvis man skal bruke Adobe har det ingen mening å velge Mac, nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå