Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politisk forhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok takk.

Om jeg skal skrive de politiske forholdene i Spania, hvilke punkter burde jeg ta med utenom disse punktene da ?

-Hvem som styrer landet

-Hvordan styreformen er

-Partier

-Om landet er stabilt eller ikke

Hvilke andre punkter er nyttige å ta med ?

Lenke til kommentar

Når det gjelder spania så har landet 5 regioner med ønske om selvstyre/frigjøring (Gallego, Catalunia, Baskerland, Valencia, Andalucia og Kanariøyene) Det er dog bare baskerland som har en voldelig og aktiv bevegelse for dette. De nevnte, men særlig baskerland og katalunia har høy grad av indre selvstyre.

Ellers ville jeg tatt med at det ikke er lenge siden landet var diktatur.

Lenke til kommentar

Du må jo nevne de punktene du selv tok med lenger opp. Hvis du trenger flere forhold så finner du noen artikler etter et kort nettsøk om at spenningene og meningene fra diktaturperioden fortsatt henger igjen i spania. Du kan ta med en kort greie om ETA og du kan ta med en rubrikk om finanskrisen som har rammet spania.

Lenke til kommentar

Du kan jo nevne Gibraltarstredet, som ikke er under spansk styre (engelsk) til tross for at det ligger i Spania. Kanskje nevnt noen ord om Franco, som var diktator i mange år.

Du kan jo nevne Gibraltarstredet, som ikke er under spansk styre (engelsk) til tross for at det ligger i Spania. Kanskje nevnt noen ord om Franco, som var diktator i mange år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har skrevet dette om de spanske forholdene:

Spansk politikk preges av mellom sentralmakten og regionene. De to største regionene Baskerland og Catalonia har fått selvstyre gjennom egne folkevalgte forsamlinger. Flere av regionene har egne politistyrker. Spania i dag er demokrati, det vil si at folket bestemmer eller tar de viktige avgjørelser gjennom en avstemmning. Landet styres formelt av kongen, som utnevner statminister på grunnlag av de fleste avgjørlsene innenfor landet. Partiene høyrepartiet PP og sosialpartiet har styret i landet.

Noe andre ting jeg burde tilføye?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på faktaopplysningene dine:

Baskerland og Catalunia er ikke de to største regionene, selv om de er blant de største når det gjelder industri.

Alle regionene har forsåvidt sine egne politistyrker ettersom det er nasjonalt, regionalt og kommunalt nivå på politistyrkene i spania. Setningen om konge og statsminister må skrives om.

Men utover det så har vi listet opp en del poenger tidligere her da.

Lenke til kommentar

Når det gjelder spania så har landet 5 regioner med ønske om selvstyre/frigjøring (Gallego, Catalunia, Baskerland, Valencia, Andalucia og Kanariøyene) Det er dog bare baskerland som har en voldelig og aktiv bevegelse for dette. De nevnte, men særlig baskerland og katalunia har høy grad av indre selvstyre.

Ellers ville jeg tatt med at det ikke er lenge siden landet var diktatur.

Må spørre noe bare, hva er 'dog' og hva mener du med indre selvstyre?

Jeg er litt usikker på faktaopplysningene dine:

Baskerland og Catalunia er ikke de to største regionene, selv om de er blant de største når det gjelder industri.

Alle regionene har forsåvidt sine egne politistyrker ettersom det er nasjonalt, regionalt og kommunalt nivå på politistyrkene i spania. Setningen om konge og statsminister må skrives om.

Men utover det så har vi listet opp en del poenger tidligere her da.

Når du sier at jeg skal skrive om mener du da at det er feil eller ?

Lenke til kommentar

Dog er en annen måte å si "men" på.

Indre selvstyre betyr at regionen har utvidete rettigheter til å bestemme over ting som egentlig staten skal bestemme over slik at det er tilpasset den lokale kulturen (eller lignende).

Når jeg skriver at den må omskrives så er det bare at setningen ikke gir mening i sin nåværende form, men at hvis du snur litt på den så blir den meningsfyllt og helt riktig.

Lenke til kommentar

Spansk politikk preges av mellom sentralmakten og regionene. Når det gjelder Spania så har landet 5 regioner med ønske om selvstyre og frigjøring blant annet regionene Gallego, Catalunia, Baskerland, Valencia, Andalucia og Kanariøyene. Det er kun bare Baskerland som har en voldelig og aktiv bevegelse for dette. Særlig Baskerland og Katalunia har høy grad av indre selvstyre. Indre selvstyre er at regionene avgjør ulike avgjørelser som egentlig staten skal bestemme over. Spania i dag er demokrati, det vil si at folket bestemmer eller tar de viktige avgjørelser gjennom en avstemmning. Landet styres formelt av kongen (Juan Carlos I), som utnevner statsministeren på grunnlag av de jevnlige valgene. I tiårene etter Franco (Franco var en spansk general og statsoverhode og diktator i mange år) har det høyrepartiet Partido Popular (PP) og sosialistpartiet vært i styret av landet.

Har endret litt på setningene nå, noe mer jeg burde tilføye? Men hva har Gibraltar noe å si med politikken i Spania å gjøre? Andorra er også et land som er midt i mellom Spania og Frankrike, så hvorfor ta med Gibraltar når man blåser i Andorra ? Begge landa er i Spania.

Lenke til kommentar

Lyst å legge til som en "kuriositet" det famøse kupp-forsøket i 1981, dvs. 3 år etter at man hadde innført demokrati. Her var det full kalabalik m/kruttrøyk :D

Gruppen på 200 offiserer fra Guardia Civil, ledet av Lieutenant-Colonel Antonio Tejero stormet parlamentet. Kuppforsøket ble raskt slått ned og over allerede dagen etter.

http://www.youtube.com/watch?v=SsL5wt12CTE

http://www.youtube.com/watch?v=xnIcQKf557Y

http://en.wikipedia.org/wiki/Tejerazo

edit: wikipedia link

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...