Gå til innhold

Tips til konsertfoto?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta bilder på konsert til helga, og lurte derfor på om det var noen som hadde noen tips jeg burde få med meg. Er klar over at det mest sannsynlig ikke blir optimalt og jevnt lys for fotografering, men er det noe annet jeg bør tenke på?

Jeg har Canon EOS 450D, Canon EF-S 18-55mm, Canon EF-S 55-250mm, Canon EF 50mm og Canon EF-S 60mm. De to siste objektivene er de mest lyssterke, men igjen de tregeste på fokus. Vil helst slippe å måtte skifte objektiv for mange ganger under showene.

På fredag har jeg mest sannsynlig mulighet til å bevege meg rundt scena, mens på lørdag må jeg bli sittende under hele forestillingen. Hvor bør jeg plassere meg da? I fjor satt jeg nesten på midten av første rad, men lurer på om det kanskje er litt bedre og sitte litt mer på siden?

Hvilke objektiver bør jeg satse på å få gode bilder med, og hva er det viktig å tenke på? Blir veldig glad for alle tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke alltid det man tenker på :) Men sånn generelt - bruk det mest lyssterke glasset du har, og kjør heller opp ISO enn å slite med bevegelsesuskarphet. Om det er flere fotografer foran i fotogropa, vær litt aggressiv og vær på hele tiden. Se gjerne etter utsnitt og vinkler som ikke er det helt vanlige, hvis du har tid.

Lenke til kommentar

Om det er flere fotografer foran i fotogropa, vær litt aggressiv og vær på hele tiden. Se gjerne etter utsnitt og vinkler som ikke er det helt vanlige, hvis du har tid.

Tror ikke det blir noe problem, ettersom det er en liten konsert med to lokalband. Kommer vel en fotograf fra avisa, men ikke noe mer enn det :)

Lenke til kommentar

Jeg har enda et spørsmål jeg håper noen kan svare meg på. Blits på konsert, ja eller nei? Har det noe å si hvor stor konserten er?

Jeg leste nemlig at blits er fyfy for å ikke forstyrre bandet og publikum, men det var ikke alle som klarte å holde seg til dette i dag. Uten å henge ut noen her, så var det et par som i teorien burde vært mer profesjonelle enn meg som slo til med blits et par ganger, så lurte derfor på om det er ok å bruke blits på så små konserter som den i dag.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne få henge meg på tråden her.

Ser at det er forholdsvis mange som har tatt/tar bilder på konserter her. Hvordan får man lov til det holdt jeg på å si :whistle: ?

Må man være frilansefotograf, må man jobbe i ei avis? Man kan jo ikke bare troppe opp på en konsert og ta bilder...?!!

Hadde vært veldig artig å prøvd dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...