Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hallo Jeg eier en Mercedes Benz E200 fra 1998, jeg fikk den veldig billig for 30,000kr, men jeg er drittlei av å ha bil på veien så jeg parkerte den langt ute i bondeheimen på en kamerats bondegård. Dette er min andre bil. Men jeg vil ikke at denne bilen skal bli ødelagt av å stå i ro over en lang periode. Ventilert presenning fungerer ikke fordi den er ikke vanntett. Vanntett presenning fungerer ikke fordi den er ikke ventilert og da samler den på fuktigheten. Men jeg har kommet over en "portalgarasje" forslag hvor jeg kan kjøpe denne hos disse, er dette lurt? Budsjettet er på 4000kr inkludert frakt. Mercedes Benz E200 mål: Lengde: 4,9m Bredde: 1,9m Høyde: 1,5m Det må være minst 50cm klaring rundt hele bilen. Burde jeg kjøpe det teltet? eller har dere et enda bedre forslag? Bilen skal stå ute på bondegården i 1,5år. Det er ikke aktuelt å selge bilen. Lenke til kommentar
War Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Regner med at du vet at du må ta ut batteriet, og annet lagre-arbeid, men telt? Tenk deg vinteren og flat bil pga snømassene. Kan den stå inntil noe? Eller utsatt for vær og vind 24/7? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Den vil stå på en utmark fordi den kan ikke stå i veien på bondegården fordi det brukes traktor her. Planen er at den skal stå på et steinbrudd der de har sprengt hvor de hadde planer om å bygge et hus der en gang i tiden så den er litt beskyttet av lave klipper på 1-2m rundt på et område på 100m2. Teltet skal forankres i bakken slik at det ikke kan blåses bort. Jeg har tenkt på snøen men jeg satser på at teltet skal klare det. Dette er på vestlandet og det er ikke så mye snø i denne regionen selv om det er ute på landet. Så ja den skal stå der 24/7 i 1,5år eller lengre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Automatisk bump! Er det ingen som har noe å si på dette? Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Det vil nok gå fint det. Teltet du linket til har en gunstig form når det gjelder snø, men klart, blir det ekstreme mengder (som i fjor) kan det være lurt å ta turen utom og sjekke av og til. Ville også brukt godt forankrede barduner i tillegg til å feste bare teltet til bakken. Setter du teltet nærme de lave klippene tar de litt av for vinden. Som War sier, batteriet må ut, lagre det frostfritt og fullt oppladet. Du bør også foreta et skift av olje og kjølevann før du lagrer bilen. Kjør motoren litt etter oljeskift slik at du får ny olje rundt om i hele motoren. Gammel olje inneholder syrer og slagg som tærer på en motor som står i ro. Skifter du kjølevann før lagring hindrer du korrosjon i kjølesystemet. Husk rett type! Gammelt kjølevann har reduserte korrosjonshindrende egenskaper. Eventuell spylervæske bør tåle kulde godt eller tapp av tanken og spyl pumpa tørr før lagring. Har du noen gamle hjul der dekkene er modne for utskifting, sett på disse. I løpet av 1,5 år blir dekkene kantete på grunn av stillstand og bilens tyngde. Ofte siger også lufta ut etter en stund og dekkene blir ødelagt. Da er det bedre å ofre noen gamle dekk enn de splitter nye Ville i tillegg til teltet hatt ventilert presenning over bilen. Skulle teltet mot all formodning kollapse vil presenningen beskytte lakken mot riper. Da har du også mulighet til å ha en liten gløtt på et par av vinduene slik at du unngår fuktig og stillestående luft (ikke for stor åpning, mus kan komme seg inn de utroligste plasser). Hvis ikke kan det være lurt å ha lukkede vinduer og en fuktsluker inni bilen. Det er en fordel at bilen er ren både utvendig, i motorrommet og under. Skitt tiltrekker seg fuktighet. Litt voks på lakken skader heller ikke om du vil sikre deg minimal slitasje og forebygge god glans. Skulle lagringen bli mer en 1,5 år ville jeg også vurdert fetting av foringer og fuktfortrengende spray på elektriske komponenter, men 1,5 år skal gå greit uten tanke på dette. Om 1,5 år vil du uansett oppleve at bilen vil trenge noen mil kjøring etter lagring for å myke seg opp i lagrer og foringer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå