palie Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Har plutselig fått problem med at pc'en enten nekter å starte (booter ikke) eller at den iblant starter som normalt, men fryser etter å ha stått på i en periode (1 - 10 minutter, varierer, skjermbildet forsvinner ikke, men fryser). Pc'en må være avslått i noen minutter før jeg får starta den på nytt. Dette kan vel i utgangspunktet tyde på at et eller annet blir for varmt og må avkjøles før den greier å start på nytt? Prosessortemperaturen rekker ikke bli spesiellt høy før problemet oppstår (40-45 grader de gangene jeg får starta pc'en). Hovedkortet er forøvrig Asus A7V 333 med AMD Athlon XP 1800 prosessor og GlacialTech Igloo 2310 kjølevifte. Har prøvd å redusere CPU spenningen og prosessorhastigheten uten at dette hjelper. Mye tyder vel på at problemet ligger enten på hovedkortet eller prosessoren, men hvilken av delene? Skulle gjerne sluppet å kjøpe både nytt hovedkort og ny prosessor (for så å finne ut at problemet ligger et helt annet sted). Pc'en har forøvrig fungert som normalt i omtrent et år før disse problemene oppstod. Lenke til kommentar
Gunnar B Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Det kan jo være et ram broblem. Du kan prøve med disse inntillingene i bios. Dram cas# latency: by spd Time setting mode: normal (fast=crash på min marskin). MA 1T/2T select : auto Host to memory latency: normal Det er jo verdt et forsøk Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 mest sannsynlig er det rammen Lenke til kommentar
DevN Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Er litt enig, at det er mest sannsynlig rammen. Det du kunne prøve var å ha kun en rambrikke i PC'en, en som ikke blir så varm, en med mindre ram. F.eks. en 128 brikke, jo lavere jo bedre. Tips: Støvsug PC'en for støv en del også. Det er bare og se inni den med jevne mellomrom og se om det er mye støv. Støvsug da hvis det er mye. Vær forsiktig så du ikke knekker noen av de veldig solide delene. Har aldri gjort det jeg, men man vet jo ikke hvor mye delene tåler! Lenke til kommentar
palie Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 Joda, var nok ram'en. Ikkeno' støv i maskina bortsett fra litt på en av chip'ene på ram brikken (512Mb). Blåste bort dette og flytta samtidig brikken over i et annet spor. Maskinene fungerte som normalt i hele går kveld. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå