protoneedhelp Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Det som står på skjermen: ''Reboot and select proper Boot device or Insert Boot Meda in selected Boot Device and press a key'' Jeg tror det er å ''restarte'' windows? Men jeg har ikke cden, hva kan jeg gjøre? Min data kjører windows xp. Og hvis det finnes en måte å reboot den uten cd, er det mulig å få beholdt igjen dokumnter som f.eks filmer som er lagret på dataen? Hva skal jeg gjøre? takk på forhånd Endret 1. februar 2011 av protoneedhelp Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Du har muligens en cd eller diskett som står i. Prøv å ta det ut. Lenke til kommentar
Norp Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Ellers så må du gå inn i bios og sette den interne harddisken din som "first boot device". Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Ellers så må du gå inn i bios og sette den interne harddisken din som "first boot device". åssen gjør jeg det når jeg ikke kommer meg videre? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Ellers så må du gå inn i bios og sette den interne harddisken din som "first boot device". åssen gjør jeg det når jeg ikke kommer meg videre? Feilen betyr at maskinen enten ikke finner harddisken som windows er instalert på eller harddisken som har windows ikke er satt opp i bootrekkefølgen til å bootes fra først. Dette kan du i så fall rette fra BIOS (som du kan gå inn i før den feilbeskjeden kommer opp). Ved mindre det viser seg at harddisken er død så er det ingen grunn til å resintallere windows for å rette dette - og i uansett tilfelle måtte du rettet dette uansett for å kunne resintallere. -Stigma Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Når du får beskjeden "Reboot and select proper Boot device or Insert Boot Meda in selected Boot Device and press a key" er det ofte tre ting som kan ha skjedd. 1. Det står en CD/DVD i CD/DVD spilleren din. Dog litt tvilsomt fordi en moderne BIOS vil gå videre til neste boot device som vil/bør være hard disken i PCen. 2. Det er en feil på hard disken og da må den repareres eller i verste fall skiftes fordi feilen er så alvorlig at den kan ikke repareres. 3. Feil rekkefølge på boot device, altså feil rekkefølge på hvor BIOS finner OS, f. eks. Windows. For å komme inn i BIOS og sjekke dette trykker du tasten Del, eller F2, F10 eller F11, kommer an på hvilket hovedkort eller bærbar PC det er snakk om. Dette må gjøres FØR Windows starter så det har ikke noe å si om du ikke kommer videre. BIOS bør du komme inn i uansett med mindre PCen låser seg like etter POST. Edit: Søren, Stigma var raskere. Endret 4. februar 2011 av Chavalito Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Edit: Søren, Stigma var raskere. Thats ok, du var grundigere -Stigma Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 Ellers så må du gå inn i bios og sette den interne harddisken din som "first boot device". åssen gjør jeg det når jeg ikke kommer meg videre? Feilen betyr at maskinen enten ikke finner harddisken som windows er instalert på eller harddisken som har windows ikke er satt opp i bootrekkefølgen til å bootes fra først. Dette kan du i så fall rette fra BIOS (som du kan gå inn i før den feilbeskjeden kommer opp). Ved mindre det viser seg at harddisken er død så er det ingen grunn til å resintallere windows for å rette dette - og i uansett tilfelle måtte du rettet dette uansett for å kunne resintallere. -Stigma Når jeg kommet inn på BIOS, hva skal jeg gjøre der, jeg er ikke så god med pc-greier Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Litt vanskelig å forklare hvordan du skal gjøre det nå vi ikke vet hvilket hovedkort det er snakk om og da vet vi heller ikke hvilken BIOS det er. Men generelt kan man si det er to BIOS typer ute og går, Phoenix – Award BIOS og AMI (American Megatrends. Inc) BIOS. Når du kommer inn i BIOS, du må sikkert trykke tastet Del for å komme inn, vil du se Main siden, se BIOS bilde 1. BIOS bilde 1 I Phoenix BIOS går du til Advanced BIOS Features og sjekker boot rekkefølge, se BIOS bilde 2. Sett First boot device til CDROM og Second Boot Device til Hard Disk. Trykk F10 for å lagre, deretter Esc for å gå ut av BIOS og restarte PCen. BIOS bilde 2 AMI BIOS bilde I AMI BIOS er det mye det samme, gå til menyen som heter Boot som du ser oppe i bildet, velg Boot Device Priority, sett CD-ROM som 1st Boot Device og Hard Disk som 2nd Boot Device. Trykk Esc en gang, gå så til Exit i menyen og velg Exit & Save Changes, trykk Enter og OK for å lagre endringer. PCen vil så restarte og forhåpentligvis skal den boote opp normalt. Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) istad (2 min siden) slo jeg opp pcen. Da kom ikke den melding der. Men den kontrollerer filsystemet på C:. Nå har jeg kommet til Boot meny og valgte ''DVD-R som 1st, og samsung.... som 2nd. Så restartet maskinen, men den kontrollerer det samme igjen. Og så restartet pcen, og nå gjør den det samme.. igjen. edit: den har gjort det samme (kontrollere C) 3 eller 4 ganger nå. Endret 5. februar 2011 av protoneedhelp Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Du har ikke mulighet til å låne en Windows XP CD heller??? Har du lisensen til din XP kan du bruke hvilken som helst XP CD så lenge den er en retail CD. Har du mulighet til det, kan Windows XP repareres eller reinstalleres uten at du mister noen filer på C disken. Lenke til kommentar
protoneedhelp Skrevet 5. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2011 Du har ikke mulighet til å låne en Windows XP CD heller??? Har du lisensen til din XP kan du bruke hvilken som helst XP CD så lenge den er en retail CD. Har du mulighet til det, kan Windows XP repareres eller reinstalleres uten at du mister noen filer på C disken. jeg kjenner ingen som har den cden der. Og så er det ingen mulighet for å kjøpe en slik cd da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå