Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulike felleskostnader i boligsameie

Bliv1n

Anbefalte innlegg

Hei, jeg eier en leilighet (seksjon) i et boligsameie, leiligheten er selveier-leilighet. Hver måned betaler jeg felleskostnad på ca 1500 kroner. Blokka er oppført på midten av 80'tallet, er dette et vanlig beløp? Selv på eldre blokker? Eller er det skyhøyt? Er rundt 31 leiligheter i blokka.

Strøm og kommunaleavgifter betaler jeg utenom, så de inngå ikke i felleskostnaden. Felleskostnaden går på drift av fellesareal, strøm og slikt i gangene, forsikring og litt knask.

Kom i samtale med naboen her en dag, han betaler rundt 300 kroner mindre enn meg i felleskostnad hver måned. Skal ikke den være lik for alle? Leilighetene våre er så og si identiske, men min er 7-8 kvadratmeter større. Jeg synes dette høres rart ut.

jeg er litt usikker på bestyreren, har hørt litt ymse historier, kan jeg kreve å få direkte innsyn i kontoen til boligsameiet? Slik at jeg får se hvor mye hver enkelt betaler, og om det er noen som ikke betaler. Eller er dette en slevfølge at alle som bor her skal ha? Hva er vanlig?

Hilsen uerfaren og usikker 'leilighets-eier.'

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boligsameiet skal vært år utarbeide et regnskap du skal kunne få se. Dette vil vise hva som er grunnlaget for beløpet og fordelingen av dette på beboerne. Du må nesten sjekke det. Det skal du ha krav på. Når det gjelder reglene for fordelingen så finner du ofte det i vedtektene.

Lenke til kommentar

Syns det var litt høyt beløp, ja. Ikke noe fellesgjeld (oppussing etc.) du betaler ned på ?

Hvis du er i tvil om hva beløpet går til må du få det spesifisert, det har du selvsagt rett på.

Jeg solgte nylig en liten leilighet(flermannsbolig i sameie)og til sammenligning var felleskostnadene på kr 1413.- inkl. kabeltv, komm. avg., forsikring, felles strøm og snømåking.

Jeg hadde den ikke så lenge så jeg er litt usikker på andel fellesgjeld på ca 29.000 kr - om det var noe innbakt i kostnadene der.

Lenke til kommentar

Størrelsen på felleskostnadane høyrest ikkje så høge ut, men det vil sjølvsagt være avhengig av kva du betaler for. Dersom det berre er din del av husforsikringa så er dette skyhøgt.

Dersom dette også inkluderer vaktmestertjenester, vaskehjelp, evt heiskostnader osv så er det forholdsvis lav felleskostnad.

Hovedregelen for fordeling av felleskostnader er å bruke eierseksjonsloven der det står at felleskostnadene skal fordelast etter sameiebrøken.

Altså dei med store leiligheiter betaler mest og dei med små leiligheiter betaler minst.

Kan det stemme at du har ei leiligheit på ca 40 m² og at naboen din har ca 32 m²?

I så tilfeller så betaler dere kr 37,50 per m².

Du har 40m² * 37,50kr = 1500 kroner

Naboen din har 32m² * 37,50kr = 1200 kroner

Differansen er då ca 300 kroner og mysteriet er løst ;)

Lenke til kommentar

Hei, jeg eier en leilighet (seksjon) i et boligsameie, leiligheten er selveier-leilighet. Hver måned betaler jeg felleskostnad på ca 1500 kroner. Blokka er oppført på midten av 80'tallet, er dette et vanlig beløp? Selv på eldre blokker? Eller er det skyhøyt? Er rundt 31 leiligheter i blokka.

Strøm og kommunaleavgifter betaler jeg utenom, så de inngå ikke i felleskostnaden. Felleskostnaden går på drift av fellesareal, strøm og slikt i gangene, forsikring og litt knask.

Kom i samtale med naboen her en dag, han betaler rundt 300 kroner mindre enn meg i felleskostnad hver måned. Skal ikke den være lik for alle? Leilighetene våre er så og si identiske, men min er 7-8 kvadratmeter større. Jeg synes dette høres rart ut.

jeg er litt usikker på bestyreren, har hørt litt ymse historier, kan jeg kreve å få direkte innsyn i kontoen til boligsameiet? Slik at jeg får se hvor mye hver enkelt betaler, og om det er noen som ikke betaler. Eller er dette en slevfølge at alle som bor her skal ha? Hva er vanlig?

Hilsen uerfaren og usikker 'leilighets-eier.'

Jeg sitter selv som leder i et sameie pr. i dag uten fellesgjeld. Forretningsføreren vår, som forøvrig er forretningsfører for borettslag i denne byen, anbefalte sameiet om å øke inntektene. De jobber ut i fra en "tommelfingerregel" om at hver seksjons skal ha opparbeidet en minstesum på 15.000 på felleskonto for å møte uforutsette kostnader. Kontoen tar også høyde for fremtidige vedlkehold. Hos oss er alt beregnet ut fra en slik sameiebrøk, hvor husleien svarer til den enkelte leilighets størrelse. Regnskapet er tilgjengelig for alle som tar kontakt med forretningsfører, men sendes også årlig ut til hver seksjonseier. Jeg tror loven er slik at også du skal ha slike dokumenter tilsendt en gang årlig. Hos oss har vi også rundt 25 leiligheter og selv betaler jeg ca det samme som deg i husleie. Seksjonene svarer for oppvarming, strøm og kommunale avgifter selv. Likevel koster driften såpass at vi kun har et forsiktig overskudd fra et år til det neste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...