Morphinytry Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Hva er best: Ren Kobber Ren Aluminium Aluminiumfinner med kobberbunn Kobberfinner med aluminiumbunn Skal kjøle en xp2400 Lenke til kommentar
Steinar2k Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Er ikke rein kobber best? Aluminium er vel bare lettere vel? ;> ikke hør på meg for jeg hakke peil, men jeg hadde kjøpt rein kobber. Lenke til kommentar
jcs0607 Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 ren kobber er en av de beste tingene til å lede vekk varme, bedre enn gull men dårligere enn sølv. en helstøpt kobber ribbe er selvfølgelig best. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 ren kobber er en av de beste tingene til å lede vekk varme, bedre enn gull men dårligere enn sølv.en helstøpt kobber ribbe er selvfølgelig best. Syns jeg kan huske at aluminium kvitter seg med varmen fortere enn kobber gjør, mens kobber har muligheten til å fjerne mer varme, men ikke like raskt. Det er vel derfor det er mange kjølere med kobberbunn og aluminiumsfinner. Slik som Alpha og Swiftech har. Lenke til kommentar
Steinar2k Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Høres fornuftig ut. Kan dette ha noe med massetetthet å gjøre kanskje? Høyere massetetthet jo mer varme kan den ta (altså kobber tar mest varme) og det holder seg lenger. Og så motsatt med aluminium. Makes sense to me. Men jeg er sikkert den eneste :D Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 tror det er eloksert(skrives sikkert ikke sånn) aluminium som er best Lenke til kommentar
baquero Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Her var det mye "troing" og "synsing". Hvordan en kjøleblokk tar opp og avgir varme har veldig mye med utformingen å gjøre. Jeg gidder ikke gå inn i noen vitenskaplig forklaring da dette sansynligvis er over hodet på mange, men: * Kobber er bedre enn aluminium (dog dyrere og tyngere) * Utforming har mer å si enn materialvalg * Eloksert aluminium vil ikke være spesielt bedre enn "vanlig" aluminium. Grunnen til at Al-kjølere elokseres er kun for at de skal se mer fancy ut. Den faktiske endringen i overflaten er bare på et par nm... Baq Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå