Gå til innhold

Et tonn spørsmål om siviløkonimiutdanningen...

soelvd

Anbefalte innlegg

Hei alle dere! Har søkt opp tråder om emnet og ser at dere allerede får mange spørsmål om yrket, vil allikevel presentere mine. Etter mye søking og forsøk på å finne svar på endel spørsmål så fant jeg ut at jeg like godt kan se om noen her har noen gode svar.

1. Hvor mye lot dere livssituasjonen deres bestemme hvor dere tok utdanning? (samme hvilken, egentlig). Nå er jeg samboer på Stord, har det fantastisk og elsker situasjonen. Det jeg ser som best nå, er å pendle til Haugesund de tre første årene for å ta bachelorgraden. Hva er deres erfaringer med høyskole vs BI, NHH, etc? Vil jeg være dum som lar livssituasjonen styre? Vi tenker jo selvsagt økonomi, det er billigere for oss å bli her, dessuten er det nærme svigefamilien, og min samboer vil uten tvil helst bli her. Så da sitter jeg jo i knipa, reise fra han eller ta de tre første årene i Haugesund? Hvor mye har det å si?

2. Er det vanlig at man tar tre år utdanning og jobber litt før man bygger på til en mastergrad? Er det lurt? Få litt erfaring?

3. Er det lurt å i det hele tatt ta mastergraden? Etter hva jeg hører rundt omkring så sier folk at, i alle fall om jeg vil ha jobb på Stord, at jeg burde la det være med bachelorgraden for ikke å være overkvalifisert? Men dette går kanskje hånd i hånd med ambisjoner også?

4. Jeg er ufattelig motivert til å begynne til høsten, nå har jeg først hatt tre år med kaotisk privat videregående skole, gledet meg til å begynne på noe skikkelig og er nå midt oppi et årsstudie i samfunnsfag, noe som IKKE er blitt som vi ønsket da de har slått det sammen med lærerhøyskolen uten å informere. Så motivasjonen frem til sommeren er tung - men det blir enormt moro til høsten! Jeg har ALLTID elsket matte og alltid hatt god forståelse for matte. På VGS fikk vi derimot beskjed om at vi 2. året kun ville få P-matten, praktisk matte, så der hadde vi ikke store valget, vi måtte ta den letteste, der gikk jeg ut med en 6er i standpunkt. Allikevel vet jeg at jeg burde hatt mye mer matte før jeg starter på dette studiet, men med motivasjon og at jeg er klar over at dette blir et fag jeg må jobbe beinhardt med så skal det vel være gjennomførbart?

5. Spesialiseringen, jeg tenker automatisk at ledelse, strategi, etc er fagene jeg vil nærmere inn på, det høres spennende ut. Min far er selv sjef og har mye med disse fagene å gjøre - og det er kjempespennende! Men hva vet vel jeg, annet enn det jeg leser om fagets innhold.. Er det noen der som går økonomi og administrasjon? Hvilken vei går dere i faget og hvorfor?

Jeg TROR det var alle spørsmålene - for denne gang i alle fall!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å svare så godt jeg kan ;)

1. Dette kan kun du og dine nærmeste avgjøre. Dette er opp til hver enkelt og hvordan man prioriterer. Noen er familieorientert, andre karriereorientert. Det er uten tvil fordel å ta utdanningen ved institusjoner som NHH og BI. Det utdannes vel rundt 200-300 fra NHH og sikkert en del fra BI også hvert år. For å være litt stygg og brutal, så vil jeg tro at de havner øverst i bunken av jobbsøknader. Etterpå kommer diverse andre høyskoler. Tar du utdanningen ved høyskole, for så å ta master ved NHH, stiller du vel ganske sterkt uansett. Da må du derimot ha et snitt opp mot B fra høyskolen.

2. Noen gjør det, andre ikke. Arbeidserfaring er lurt og master er lurt. Problemet blir vel om du begynner og tjene penger og livet går greit. Da er det vanskelig å hoppe tilbake på en evt master og lav inntekt.

3. Man kan aldri blir overkvalifisert. Jo mer, jo bedre.

4. Det er helt klart en fordel å ha gode mattekunnskaper fra før av, i hvert fall på NHH. Du klarer deg derimot med hard jobbing fra start av. Matten er ikke veldig mye mer komplisert enn gamle 2Mx/3Mx. De har også introkurs før skolen starter.

5. Vet ikke helt om jeg skjønner spørsmålet, men du kan ta master i strategi og ledelse ved NHH. Om jeg ikke tar helt feil.

Lykke til med valgene dine. Økonomi er kjempespennende og jeg anbefaler det på det varmeste :)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke noe mer matte enn det du har om du ikke skal gå integrert mastergrad, og det trenger du ikke. Ta en bachelor i økad, og gjør det bra og søk master.

Jeg studerer økonomi sjæl og hadde bare matte

førsteåret på vgs, men det gikk helt fint da jeg begynte, så det blir garantert ikke noe stress!

Lenke til kommentar

Du trenger ikke noe mer matte enn det du har om du ikke skal gå integrert mastergrad, og det trenger du ikke. Ta en bachelor i økad, og gjør det bra og søk master.

førsteåret på vgs, men det gikk helt fint da jeg begynte, så det blir garantert ikke noe stress!

Trives du? Er det spennende?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig for andre enn deg selv å svare på spørsmålene dine. Du er nødt til å finne ut hva du vil og hva du er villig til å gå gjennom for å ende opp der. Selvsagt lar det seg gjøre å ta en bachelorgrad på nærmeste sted, og du får alltids en jobb etterpå. Kan det å ikke studere ved en eliteinstitusjon begrense mulighetene dine på en del områder? Åpenbart. Har medstudenters akademiske nivå og engasjement betydning for ditt læringsutbytte? Selvsagt. Har det en eller annen verdi å jobbe litt etter bacheloren? Jepp. Er master kjekt? Stort sett, ja – så lenge du ikke insisterer på å bo på et sted som er så lite at det for potensiell arbeidsgiver virker åpenbart at du vil flytte. Kan organisasjon og ledelse ende opp som et meningsløst oppkok av stikkord uten sammenheng? Igjen, ja. Men det kan sikkert være et mer meningsfylt fag også, med rett innstilling, foreleser og medstudenter.

Bottom line: finn ut hva du bryr deg om. Ingen andre kan avgjøre hvor mye du er villig til å gå gjennom for akademisk nivå, karriere, familie eller annet. Jeg kan selvsagt komme med en eller annen anbefaling, men det ville være basert på mine preferanser, min bakgrunn og mine interesser. Og det er ikke meninger jeg tror folk skal legge for mye vekt på, for jeg er snål.

Lenke til kommentar

1. Jeg var bare 19 år da jeg begynte på bachelorn, så jeg hadde ingen tilknytninger. Så jeg kunne egentlig ta hva som helst (bortsett fra NHH, var jævelig lat på vgs). Men jeg begynte i Bodø siden det var en bra skole + at det var ikke så langt unna hjembyen. Hvis du har tenkt å ta master så er det den som til syvende og sist teller, da har det ikke så mye å si hvor du har bachelorn fra. Hvis du tar bachelorn i Stord må du ha B i snitt for å komme inn på mastern på NHH, så det er jo en sjansje å ta. Og det ser jo bedre ut med 5 år på NHH. For all del, ikke velg BI!

Du er ikke dum hvis du lar livssituasjonen styre. Husk på at du skal leve nå og, og 5 år på NHH er ganske lenge, så hvis man ikke trives, så ville ikke det bli noe bra liv akkurat. På bachelorn tenkte jeg karriere hele tiden, og nå går jeg på mastern på NHH og har endelig skjønt at det er andre ting i livet som er viktigere for meg, så nå tenker jeg ikke så veldig mye på karriere, jeg tenker bare på å bli ferdig med mastern og begynne å leve livet:)

2. Det er veldig sjelden at folk jobber mellom bachelor og master på en siviløkonomutdannelse. Mens det er veldig vanlig å jobbe mellom bachelor og master i en revisorutdannelse.

3. Skal man ut i den store verden er det et must med mastergraden nowdays (gjelder spesielt øk.adm). Men har du tenkt deg en karriere på Stord kan det diskuteres...

4. Matten er enkel! seriøst! Jeg hadde den letteste matten på vgs, det het vel 1y på den tiden... og jeg greide meg helt utmerket, uten noe spesielt mer jobbing.

5. Mitt råd her er at du tar det du har lyst til og det du trur du får best karakterer i. I en siv.øk-grad teller karakterene mye mer enn hvilken spesialisering du har tatt. Så spesialisering har ikke så veldig mye å si. Klarer du å få bedre karakterer betyr det mye mer. Men så klart hvis man har en spesialisering i A og søker jobb i Å, så er ikke søknaden øverst i bunken.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Trives du? Er det spennende?

Takk for svar :)

Jepp, jeg trives jeg.. Har matte, statistikk finans/øk.styring 2 og org.ledelse dette semesteret. Liker egentlig alle fagene. Kunne aldri tenkt meg å studere noe annet, hvertfall.. handler om interesse selvsagt, men du skal absolutt ikke bekymre deg for matten! Den er MEGET overkommelig.

Lenke til kommentar

jeg skal gå akkurat samme retning som deg, lurer på om BI er anbefalt? pros and cons? skal ta øk ad og så master i eiendomsutvikling / MBA...NHH har jeg ikke godt nok snitt for enda, har 48/48 poeng med matte p2 på vitnemålet, har også hatt s1 og s2. Tenker å studere på bi eller universitetet i grimstad. Grimstad pga det sosiale, og BI pga det prestisjemessige

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale BI i alle fall=)

Hva er kravene for å komme inn på BI? Og du sier matten er overkommelig, kan du prøve å sammenligne det med feks S1/R2 osv? Er veldig redd for at jeg ikke har tilstrekkelige kunnskaper i matte, måtte jobbe for en 3 i S2, desverre.

Lenke til kommentar

På Sivøk trenger du vel 45 poeng tipper jeg. Noe rundt der.

Alle andre linjer kommer du inn på uansett (feks. finans og økad som du kan ta bachelor i, før du tar masteren og blir sivøk, så slipper du ta R1 hvis du ikke har det).

Matematikken på førsteåret er meget overkommelig, til nå så har vi hatt mye enkle ligninger, parabler, polynomdivisjoner, elastisiteter og derivasjon (glemmer sikkert noe). Jeg går selv finans, og regner med at - i likhet med sivøk-utdannelsen - kommer både matematikknivået og alle andre nivå på fag, til å ta seg opp etterhvert. Noe som er helt naturlig siden du har førsteåret i bakgrunn.

Om matten kan sammenlignes med S2 har jeg ikke peiling på, fordi jeg hadde bare matte førsteåret på vgs.

Men til sammenligning fikk jeg A på eksamen til jul, og jeg har ikke hatt matte på fem år, så veldig vanskelig er det absolutt ikke.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...