P0nduz Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hei Jeg må bytte ut den gamle skjermen min nå å er på utkikk etter en ny skjerm til gaming, filmtitting og litt bilderedigering. Har tenkt meg en led skjerm og kanskje 120hz? trenger jeg 2ms responstid til FPS spill? Tenkte jeg kunne bruke ca 4000 kr på en skjerm. Takker på forhånd for svar:) JC Lenke til kommentar
Unhealer Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Dells "Ultrasharp" skjermer er svært gode, men koster jo litt. Du kommer jo langt med budsjettet ditt. Har du tenkt noe på størrelsen du vil ha på skjermen? Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Mellom 23-24" har en 24" som er grei i størrelse Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 DELL U2410 ULTRASHARP 24" http://www.dustinhome.no/pd_5010330369.aspx Er dette et godt kjøp? ser denne har 6ms responstid vil det føre til etterslep ved spilling? Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 DELL U2410 ULTRASHARP 24" http://www.dustinhome.no/pd_5010330369.aspx Er dette et godt kjøp? ser denne har 6ms responstid vil det føre til etterslep ved spilling? Etter i overkant av ett år med hyppig bruk av U2410 har jeg til dags dato enda ikke merka noe til etterslep/ghosting. Er da snakk om spill som BFBC2, MW2, Super Meat Boy, Portal etc. Skjermen har i tillegg en fenomenal bildekvalitet, 16:10-format, super innsynsvinkel og gode justeringsmuligheter. IPS-panelet sikrer deg en gjevn bakgrunnsbelysning så fargegjengivninga er perfekt uansett sted på skjermen (i motsetning til TN-skjermer over 22"). Anbefales på det sterkeste! Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 er ute etter det samme men budsjettet er på ca 2k, noen forslag? vil helst ha lavest mulig responstid men bra til film og tv serier. Du sier at 6ms ikke fører til etterslep, er dette spesielt på den Dell skjermen eller er det all skjermer med ca 6ms? Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 er ute etter det samme men budsjettet er på ca 2k, noen forslag? vil helst ha lavest mulig responstid men bra til film og tv serier. Du sier at 6ms ikke fører til etterslep, er dette spesielt på den Dell skjermen eller er det all skjermer med ca 6ms? Har seg vel egentlig sånn at ikke alle skjermer kan levere oppgitt responstid, selv om det på langt nær er like ille nå som for 4-5 år siden. Hører likevel om skrekkhistorier der enkelte billigskjermer med oppgitt responstid på... la oss si 5ms grått-grått, så kan man egentlig gange det med 3 for å få reell responstid. Om du i tillegg planlegger å bruke VGA-tilkobling må signalene konverteres om til LVDS, noe som skaper ekstra delay før man ser forandring i skjermbildet. Velger derfor å snakke om kun Dell-skjermen med HDMI/DVI/mDP i dette tilfelle, men våger meg å påstå at kun et fåtall egentlig merker ghosting før man bikker 10-12ms normalt sett. Sliter egentlig med å skjønne hvordan noen av de nyere spillene kan trigge ghosting - er mye større sjanse i eldre spill. Når det kommer til skjerm som passer budsettsgrensa di, så har jeg valgt ut 2 kandidater: Dell U2311 - lillebroren til U2410, og en tilsynelatende glimrende skjerm. Min egen bror kjøpte denne, og selv om jeg ikke har fått testa den lenge selv virker den ekstremt god, spesielt tatt i betraktning den latterlig lave prisen. Eizo FlexScan EV2303 - har ingen kjennskap til akkurat denne skjermen selv, men alt jeg har prøvd av Eizo tidligere har vært særdeles overbevisende. Tror absolutt ikke det er et dårlig kjøp. Av de to ville jeg personlig utvilsomt valgt Dell-skjermen nettopp pga. IPS-panelet, noe som medfører vesentlig bedre innsynsvinkel og fargegjengivning. Konsekvensene ved IPS-panel har tradisjonelt vært kontraster og nettopp responstid, men i senere tid er forskjellen minimal. Om du hadde merka noe til forskjellen i 8ms responstid på Dell kontra 5ms på Eizo stiller jeg meg svært tvilende til, men nå har du iallfall sjansen til å ta den endelige avgjørelsen selv. Alt taler iallfall for at du kommer til å være fornøyd uansett hvilken av de to du velger. Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 takk for svar, men jeg trur at over 5ms vil være i det meste laget, har lest noen tester av skjermer der det har vært ghosting på skjermer med 5ms (det var ikke noen billige) vet du om noen 120hz skjermer med 2ms som er god på FPS spill, film og tv serier? Lenke til kommentar
gaasart Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 vet du om noen 120hz skjermer med 2ms som er god på FPS spill, film og tv serier? Til 2000? Ikke hvis du er interessert i 1080p. Et kjapt søk på prisjakt.no med dine krav resulterte i 4 alternativer med et pristak på 3000kr (linky). Får ikke 1920x1080 før LG-skjermen til drøye 2500. Om de duger til å se filmer på vet jeg ikke. Hvilke tester hadde de gjort for å måle ghosting på 5ms? Quake 3? Tribes? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 Se etter skjermer som ikke har TN skjermer, som er de mest normale. Se etter IPS typer (Eller hva det heter). Hadde en slik før, byttet til TN, og har nå byttet tilbake. Disse er enormt bra på farger, noe som jeg syntes gjorde spille mye morsommere å spille. TN skjermene blir blasse i forhold. Minuset med dem er at de nok er litt tregere, men har aldri lagt merke til noe etterslep på mine. For meg er de som klager på etterslep, de som sitter å leter etter det. Spiller man så merker man dette ikke på noen skjermer om dagen. 120 Hz er noe man kun trenger hvis man skal ha ekte 3D. Ellers så kjører de fleste skjermene på 75Hz, og det holder i massevis. Personlig så holder jeg meg til NEC skjermer. Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) klarer ikke å huske adressen på nettsiden jeg leste det på. hvilken skjerm har du Andres? budsjettet kan jeg øke til 2k-3k Endret 16. februar 2011 av Speedbatov Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 klarer ikke å huske adressen på nettsiden jeg leste det på. hvilken skjerm har du Andres? budsjettet kan jeg øke til 2k-3k Regner med du spurte meg, selv om navnet var feil? Har NEC Multisync P221W: https://prisguiden.no/produkt/112270 Fås også i større utgaver hvis jeg ikke husker feil. Men her er en haug med samme type skjerm: https://prisguiden.no/sok?sort=popularity&order=desc&categoryId=29&price=&detailId[0]=2067%285616%29&detailId[1]=2067%285620%29&detailId[2]=2067%285621%29&detailId[3]=2067%286378%29 Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 hehe ja det var deg jeg spurte Lenke til kommentar
sureup Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 (endret) Ahh lurer på dette selv. Har brukt mange timer på å søke rundt men jeg har fortsatt ikke bestemt meg. 120hz vs ips vs 16:10 vs led vs pris osv... Utrolig vanskelig valg. Jeg har hørt mye bra om 120hz til gaming (jeg skal ikke bruke 3d) og jeg har hørt noe dårlig... Vurderer nesten bare å skaffe en 120hz skjerm og teste den, og eventuelt returnere på angrerett om det ikke passer meg. Endret 17. februar 2011 av sureup Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Det er ingen tvil om at IPS er en bedre paneltype enn TN. Innsynsvinkel, belysning, fargegjengivelse, ja det meste er rett og slett bedre enn hva du finner på selv de beste skjermene med TN-panel.<div><br></div><div>MEN! Når det kommer til spilling så er det liten tvil om at IPS ikke har like god responstid og gjerne har de høyere input lagg også da de ikke blir produsert med spill i tankene. Greit at IPS er et hav foran PVA paneler (som også har bedre farger, belysning og innsynsvinkel enn TN paneler) når det kommer til responstid og etterslep for der er PVA helt elendig, har en skjerm med S-PVA panel og får faktisk vondt i hode av å spille på den så er ikke IPS noe mekka for spillere for å si det sånn.</div><div><br></div><div><br></div><div>Har kommer det jo an på prioriteringer, er spilling 90% av det du gjør på din stasjonære PC så ville jeg sterkt vurdert en 120Hz skjerm fremfor en god IPS skjerm til tross for at sistnevnte strengt tatt er et bedre panel. Er du en som gjør mye rart, og spilling bare blir en liten del av det store bildet så ville jeg uten tvil ha valgt en skjerm med IPS panel.</div><div><br></div><div>Fordelen med 120Hz skjermer er knallgod responstid, generelt lav input lagg men ikke minst så er det en overraskende stor forskjell på 60Hz og 120Hz LCD skjermer, har selv testet 120Hz og uansett hvor mye jeg elsker min Dell UltraSharp U2711 IPS-skjerm så er det liten tvil om at flyten på BenQ XL2410 er merkbart bedre enn på min U2711. Greit nok at fargene er mer blasse, belysningen mer ujevn, det er merkbart mer gjennomblødning og innsynsvinkelen når ikke U2711 til knæra engang men til spilling så ville jeg faktisk foretrukket XL2410 for faktum er at de blasse fargene og den begrensende innsynsvinkelen når jeg spiller da dette er faktorer jeg faktisk aldri tenker på når jeg spiller. Gjennomblødningen og dårlig sortnivå blir dog litt irriterende men den gode flyten og responsen veier faktisk opp for dette når jeg skal sitte å fyre løs i Bad Company 2.</div><div><br></div><div>Selv skal jeg anskaffe en 23-24" 120Hz skjerm som en skjerm nr2 som jeg skal bruke når jeg spiller raske spill også bruker jeg min U2711 til alt annet.<br><hr> </div> Lenke til kommentar
krispySam Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Jeg sitter med samme "problemstilling". PS.no har tilbud på ASUS PA246Q for tiden (ukens tilbud), er det noen som har erfaringer med den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå