Ravis Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Emnet sier i grunnen det meste... Jeg har en del gamle filmstriper i 126 film som jeg gjerne vil scanne med Nikon Coolscan 5000. Jeg har adapter for to størrelser dias, så jeg lurer på om noen her vet om det går an å scanne negativer på denne måten. Jeg gleder meg til å gjenoppleve gaaamle minner Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Alle mine 126 dias er i rammer,vet ikke om slike er å få tak i fortsatt? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Det er ikke noe problem å scanne innrammede negativer med LS-5000, den godtar ditt valg av filmtype uansett format. Du vil imidlertid få et problem siden 126-film er 28 x 28 mm mens LS-5000 scanner et omrdåe på ca 24 x 36 mm, som dermed blir 4mm for lite i en retning. Nå har jeg aldri brukt 126-film selv så jeg kan ikke si om alle kameraer faktisk eksponerte hele 28 x 28 mm området, men du vil uansett måtte regne med å miste litt i en retning. Jeg vet heller ikke om du får 126-rammer som passer til 35mm holdere, men gjør du det bør beskjæringen være eneste problem. Jeg har selv skannet innrammede negativ flere ganger, det var en fotobutikk på Helsfyr som leverte ferdig innrammede negativ fra 135-film når jeg ba om det. Har du tilgang til en flatbedscanner som tar film kan det også være et alternativ. De har ofte holdere for innrammet 35mm film og der er scanneren ikke begrenset til 24 x 36 mm. Edit: Det er litt uklart om det faktisk er dias eller negativ film du skal scanne, men jeg tolket det som negativ film. Det spiler forøvrig liten rolle for prosessen bare du velger riktig i scannersoftwaren. Endret 1. februar 2011 av seriksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå