Gå til innhold

JEG KAN IKKE SENDE MAIL!!!

Anbefalte innlegg

Hvofor?!?!?

Jeg kan ikke sende mail... samme hva...

I Outlook:

Testa 3 foskjellige http mails (hotmail etc.)

MANGE Forskjellige pop3 servere... (mail.online.no, smtp.powertech.no, smtp.vg.no, smtp.runbox.no, smtp.tiscali.no etc.)

pop3 - we do not relay

På web:

http://www.mailreader.com -timer ut

Http://www.hotmail.com -timer ut

Http://www.runbox.no -timer ut

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror jeg har en eller annen sperre på min maskin som ikke liker at jeg sender mail...

ja, firewallen er skrudd av... har testa flere dialups enn denne ene oxo...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken internettleverandør bruker du? Hvis du bruker Telenor, så må du sette opp mail.online.no som din SMTP server. Bruker du Powertech, så setter du opp smtp.powertech.no osv. En SMTP server er serveren som brukes for å sende mail, og de fleste internettleverandører vil at du bruker deres egen SMTP server.

Lenke til kommentar

Dere må gi dere å anbefale folk å formatere, det er jo en helt idiotisk måte å løse et relativt enkelt problem på (og ikke minst tidkrevende).

Så til problemet:

Du må gå inn på kontoer i Outlook (Express) å sette utgående mailserver til den som oppkoblingen din krever. F.eks. om du kobler opp med NGT er smtp.broadpark.no, med telenor er det enten mail.online.no evt. mail.frisurf.no.

Du skal bruke samme utgående server (SMTP) på alle kontoer.

Den rette adressen finner du på hjemmesiden til leverandøren av oppkoblingen din.

Grunnen til dette må settes opp slik er at all mail fra din maskin må rutes gjennom en mailserver hos den du kobler opp hos.

En ulempe med denne teknologien, er at man da ikke kan kreve brukernavn/passord på utgående mail, og dermed står man også fritt til å opprette falske e-mailadresser, men disse kan selvfølgelig spores på IP-adresse og maskinID.

Arcade

Lenke til kommentar

Det er IKKE et relativt enkelt problem...

Det er IKKE at jeg har feil pop3/imap server...

Jeg VET at imap serveren som følger med en ISP KUN funker når du kobler OPP MED DEN ISP'en...

Jeg har 5 andre som jeg IKKE trenger isp på...

dææææjå, HTTP mail funker ikke lissom!!!

logge inn på http://www.hotmail.com

skrive mail...-> timeout!!!

Så det er et eller annet som sperrer mail... virus?

Lenke til kommentar

Tror du blander begrepene litt. Det er SMTP serveren du skal tenke på, ikke IMAP serveren. Hvordan har du satt opp Outlook?

Eks.

Incoming mail server (pop3): mail.broadpark.no

Outgoing mail server (smtp): mail.broadpark.no

Dette gjelder for en som har Nextgentel. Har du f. eks. Powertech skal det stå:

Incoming mail server (pop3): pop.powertech.no

Outgoing mail server (smtp): smtp.powertech.no

Hvis du ikke har en av disse ISP'ene, så gå da til hjemmesiden for tjenesteleverandøren. Der vil du finne info om hvilke servere du skal bruke. Somregel er dette lett å finne ut av på egenhånd, ettersom serverene gjerne heter: smtp.din-isp.no / pop.din-isp.no eller mail.din-isp.no

Det at du ikke får sendt mail med Hotmail har jeg ingen aning om...

[ Denne Melding var redigert av: Nichlas på 2002-02-04 11:15 ]

Lenke til kommentar

Jeg er fult klar over at det er SMTP som er utgående mail... og jeg har IKKE satt den GALT opp!!!

Jeg er 100% sikker...

Ja, det KAN være noe galt med selve serveren... men jeg har testa MANGE servere... JA DET GÅR AN!!! (gratis servere FINS!! selv om det er bra få av de da..)

Lenke til kommentar

"we do not relay" er det svaret du får når du prøver å bruke en smtp server som er på et annet nett enn det du er koblet opp mot. Stusser bare litt på at det står pop3 foran(?)

Hvis du er helt sikker på at alt er riktig satt opp, får du gjøre som folk flest: send en mail til de som er ansvarlig for tjenesten.

[ Denne Melding var redigert av: Nichlas på 2002-02-04 11:31 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-04 11:55, dragon skrev:

Hei

Jeg har også samme problem, får ikke sendt mail med vedlegg, men "vanlig" tekstmail går fint... hmmm noe bugg med serveren til Telenor...

Hvor stort er vedlegget du prøver å sende? Kan være mailserveren ikke godtar det hvis det er for stort...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-04 11:30, Nichlas skrev:

"we do not relay" er det svaret du får når du prøver å bruke en smtp server som er på et annet nett enn det du er koblet opp mot. Stusser bare litt på at det står pop3 foran(?)

Hvis du er helt sikker på at alt er riktig satt opp, får du gjøre som folk flest: send en mail til de som er ansvarlig for tjenesten.

[ Denne Melding var redigert av: Nichlas på 2002-02-04 11:31 ]

Er du blind :razz:

Les hva jeg skriver da...

Det er IKKE MAILTJENESTENE DET ER NOE GALT MED!!!!!

#(###%"=/()#/¤)/&"#)%/(#%¤"#

Jeg har testa MANGE forskjellige...

Jeg har kobla opp med telehor, brukt mail.online.no som en skal.. no way

Ringe opp med powertech : bruke smtp.powertech.no

Ringe opp med tiscali : bruke smtp.tiscali.no

Signe opp med runbox.no , bruke smtp.runbox.no

Signe opp med freedom2surf , bruke smpt.f2s.net

JEG HAR TESTA ALT SÅNT!!

http mail funker ikke engang...

ikke http://www.mailreader.com heller... og det er en pop3 mail leser...jeg har testa å logge inn på forskjellige mails der oxo...

Det MÅ være en innstilling på min pc...

Lenke til kommentar

ville nå vært en merkelig innstilling i tilfelle, men kan du gjøre alt mulig annet på nett da?

Har du gjort noe spes. i det siste, installert en servicepack eller noe? Det blir jo stort sett ikke slik over natta...

også er det litt irriterende at man får kjeft hvis man prøver å hjelpe. Folk svarer ikke bare for å svare ett eller annet...

bertie

Lenke til kommentar

Har hatt et lignende problem med mail selv. Det var med tidl. worldOnline, nå Tiscali, med deres mail server var det ikke mulig å sende mail over 8 kb, men det viste seg at også ved bruk av feks WinMx (Peertopeerprogg) så fikk folk nøyaktig uploada 8 kb musikk før det stoppa. Sendte tiscali 4 mail's om dette, den første i juni ifjor,men fikk aldri noe svar. Jeg fikk heller ikke sendt webmail..feks hotmail med vedlegg. Det hele endte med at jeg bytta isp og da fungerte det. Skulle gjerne hatt det til å fungere med tiscali, men når de aldri gidder å svare mailene mine er det ikke stort jeg får gjort med det.

Så nå er det sånn at jeg må bytte isp hver gang jeg skal svare på en mail av en viss størrelse eller sende noe. Helt dust spør du meg.

Lenke til kommentar

Det er ingenting feil med oppkoblinga, mailserveren eller noe slikt. Problemet er som Niclas skreiv: Du får ikke lov å sende mail gjennom SMTP-serveren fordi du sitter på et annet nettverk.

En SMTP-server har normalt anonym tilgang, det vil si at du kan bruke den uten å oppgi brukernavn og passord. Det passordet man skriver inn i epost-programmet er til pop-kontoen, altså for å lese mail. Men for at ikke hvem som helst skal kunne sende mail fra hvilken som helst mail-server (ypperlig for spammere), bruker man det som kalles relay.

Relay betyr at man bare gir visse IP-adresser tilgang til å sende mail. Normalt vil ISP-en som har satt opp mailserveren, også ha satt opp relayet til å bare godta IP-adresser som tilhører leverandørens egne kunder. Så derfor: Når du f.eks. har ringt opp Telenors node på tlf. 81007007, vil du ha tilgang til å sende mail med mail.online.no, men dersom du har kobla deg til internett hos en annen leverandør, vil du ikke få tilgang. Siden SMTP ikke sjekker på brukernavn og passord, vil det ikke hjelpe hva du skriver inn i mail-programmet.

Det er imidlertid noen mailservere som er satt opp til å gi relay til de som oppgir riktig brukernavn og passord på SMTP-en. Men da må du gå inn i innstilligene på Outlook og merke av for "Outgoing mailserver requires authentication" eller noe i den dur, for ellers vil aldri Outlook (Express) oppgi noe brukernavn og passord når du sender mail. Her kan du også bestemme hvilket brukernavn og passord du skal bruke (ofte det samme som for pop-serveren, men ikke nødvendigvis).

Dersom serveren ikke er satt opp til å gi relay til innlogga brukere, er løsningen å sette opp sin egen mailserver. I Windows 2000 og XP (ikke home-ed.) er dette veldig enkelt. Gå til "Add/remove programs" på kontrollpanelet, velg "Windows components" under punktet "Internet Information Services" haker du av for "SMTP Service". Start maskina på nytt, og gå til kontrollpanel/administrative tools/internet services manager". Så dobbeltklikker du på maskinnavnet ditt i venstrekolonna, høyreklikker på "Default SMTP Virtual Server" og velger egenskaper. Under skillearket "Access" velger du "Authentication" og fjerner haken ved "Anonymous access". Så velger du fra "Connection" og passer på at "All except the addresses below" er merka av og at lista nedenfor er tom. Så velger du "Relay" og merker av avkrysningsboksen nederst ("... give relay regardless of list".

Tilbake i Outlook (Express), setter du SMTP-server til navnet eller IP-adressa (lokalt) på maskina di (ikke bruk "localhost"), og merker av for at denne krever brukernavn og passord (se info ovenfor). Du må skrive inn brukernavnet og passordet til en av brukerprofilene du har på maskina di, gjerne den du er logga inn som akkurat nå.

Ellers er jo alltids alternativet å bruke webbasert mail. Denne sjekker bare brukernavn og passord, og kan dermed sende fra en hvilken som helst maskin.

Håper ikke dette var for komplisert, det var meint som en opplaring :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Razul på 2002-02-05 13:02 ]

Lenke til kommentar

Jeg er klar over relay funksjonen...

Jeg HAR testa web mail... funker ikke... timer ut..

pop3'ene er RIKTIG satt opp... Jeg har testa de du kan logge deg inn fra en hvilken som helst isp og sende, de du må koble deg opp med en spesiell isp fra +++

har testa å logge inn med mailreaders (f.eks http://www.mailreader.com ) for å logge inn på pop3 kontoer... no luck

denne funker på andre pc'er ... :?

Har vurdert å sette opp egen mail server ja... men jeg VET det ikke er problemet...

Det hele gir så liten mening!

Den eneste logiske forklaringa jeg kommer til er om jeg hadde hatt firewall som hadde sperra tilgang til pc'en ved mail, eller om jeg hadde gått igjennom en proxy eller socks eller http tunnel eller noe... Men det er SKRUDD AV!

Jeg tror det er en sperre på min maskin som på en eller annen måte har skrudd seg på...? virus ?

Lenke til kommentar

hvis du har reinstallert og problemet er der fortsatt må det jo være noe med oppkoblinga di eller noe da... Kan det være noe feil med ISDN-kort/modem eller noe da?

Har vært borti at surfing ikke går mens jeg får henta mail på et eller annet uforståelig vis, men...

bertie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...