Gå til innhold

saniteten - må man stikkes i?

Nabojenta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva mener du med oppbygd? hva de forskjellige kompaniene gjør?

Ja, er San.Bat oppdelt i tropper med spesifikke oppgaver og lignende? Medevac-tropp, hjelpeplass-tropp, stabstropp....?

SanBN er oppbygd med 2 kompanier; sykehus og brigade.

innen sykehus så har du en sambandstropp, en sykehustropp som blir kalt role2, og en framskutt kirurgis enhet som blir kalt FST(forward surgical team) pluss noen asser i en stabstropp.

innen brigade har du 3 tropper, stab, Tropp 1 og tropp 2.

tropp 1 og 2 er omtrent det samme bare at det er 2 forskjellige innrykk, januar og august. Januar innrykket støtter 2.BN og august innrykket støtter panser.

tropp 2 som jeg var en del av, var oppdelt i 3evac kjøretøy, en hjelpeplass og eit co. det er omtrent sånn tropp 1 og er oppbygd.

så ja vi er oppdelt i tropper med egen oppgaver men hjelpeplass og evac er innad i samme tropp.

viss det er noe mer du lurer på er det bare til og spørre :)

Lenke til kommentar

Da jeg var i Sanitetskompaniet (ble brigade rett før jeg dimma) for noen herrens år siden, hadde vi ei eller to uker med intensiv kurs med veneflon (kanyle) og sprøytestikk. Ellers var det "bare" vanlig førstehjelp ellers. Under disse intensivkursene var det kun lov å stikke med lege som fulgte med. Man fikk ikke lov å stikke vilt og uhemmet xD

Glemmer aldri en medsoldat som gikk under sengen for å gjemme seg bort. Han likte ikke å bli stukket på. Jeg husker ikke hvordan det gikk, men akkurat det å bli stukket på med sprøyter var ikke noe stort problem. I utgangspunktet kunne vi likeså godt stikke på hvem som helst under en øvelse, slik at "faren" er like stor uansett hvilken gren du er under i forsvaret.

Legger ved ett bilde av hånden min da jeg var på intensiv kurset xD

post-115271-0-96007000-1298393367_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skal sprøyta helt inn? Og gjør det vondt? Hva kan det sammenlignes med ? :p

Helt inn. Så skal man trekke ut litt blod, og så pøse alt sammen inn igjen. Det var i alle fall det vi gjorde da vi satte sprøyte med saltvannsløsning. Gjør ikke vondt i det hele tatt, så blir vanskelig å sammenligne med noe som helst egentlig. Hvis man gjør det samlet, og befalet teller ned, så føler du at du må ta sprøyta uansett hvordan det føles. Så går den bare rett inn. Ikke noe å være nervøs over i det hele tatt egentlig.

Lenke til kommentar

Det der måtte jeg gjøre som førstemann på nivå 3 kurset mitt, foran resten av gjengen på 20-25 stykk.

Buksa ned foran alle, og rett inn :)

Skal sprøyta helt inn? Og gjør det vondt? Hva kan det sammenlignes med ? :p

Sprøyta som settes i låret kjente jeg ikke i det hele tatt. Det er faktisk litt rart å sitte der etter sprøytestikket med ei sprøyte i låret uten å kjenne noe. Det er derimot veldig psykisk vanskelig for enkelte å kjøre en sprøytespiss i låret.

Det å sette veneflon/venekanyle i ei blodåre (som regel i underarmen) har jeg varierte erfaringer med. Noen ganger har det blitt stukket uten at jeg merker det, noen ganger svir det en god del i arma. Avhenger av hvor stor blodåren det stikkes i er, og hvor rutinert han som setter den er

Lenke til kommentar

Hmm.. Har hørt at man kun har smertesensorer i dermis (ytterste hudlag), er dette sant? Er det kun det den lårsprøyta kjennes isåfall, eller kjenner man den hele veien inn i låret kjennom muskler og greier? Er veneflonen i blodåra vondere?

Endret av Nabojenta
Lenke til kommentar

Hmm.. Har hørt at man kun har smertesensorer i dermis (ytterste hudlag), er dette sant? Er det kun det den lårsprøyta kjennes isåfall, eller kjenner man den hele veien inn i låret kjennom muskler og greier? Er veneflonen i blodåra vondere?

veneflon var som vondere for min del vertfall. veneflon kan som sagt før i tråden vere alt fra, at du kjenner ingenting til ganske sterk svie.

den i låret kjente vertfall jeg bare når jeg drog den ut igjen.

Lenke til kommentar

Er ikke helt stødig i anatomi, men nerver som føler smerte har vi vel også andre plasser enn i ytterste hudlag.

Greia med sprøyte i låret, er vel at det er lite nerver i en stor muskelbunt som i låret eller i rompa. Den sprøyta i låret kan også settes i rompa

Lenke til kommentar

Er ikke helt stødig i anatomi, men nerver som føler smerte har vi vel også andre plasser enn i ytterste hudlag.Greia med sprøyte i låret, er vel at det er lite nerver i en stor muskelbunt som i låret eller i rompa. Den sprøyta i låret kan også settes i rompa

Var det jeg fryktet. Men til tross for den enorme skrekken min så skal jeg klare det! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det med sprøyteskrekk skal nok gå bra skal du se. Tjenestegjør selv for tiden i Sykehuskompaniet som vognfører av en Scania. I begynnelsen var det flere som ble ganske så bleike i ansiktet når vi stakk hverandre, inkludert meg selv, men denne frykten har nå gått over. Vil du absolutt unngå stikking er vel Støttetroppen i Sykehus plassen for deg, men dette er litt 50/50 da du i løpet av din første dag blir plassert i enten brigade eller sykehus. Det er først her du kan søke ønsket stilling etter rekrutten. Havner du i sykehustroppen er du nesten garantert stikking, de eneste som ikke har vært med på stikkingen er våre to asser. Vi med nivå 2+ som det så fint heter skal nemlig i praksis utføre samme oppgaver som de med nivå 3 når vi drifter sykehuset, inkludert det å sette veneflon på pasienter.

Selve oppbyggingen er slik:

Brigade

- Tropp 1 (Evac og hjelpeplasser)

- Tropp 2 (Evac og hjelpeplasser)

- Stab (ko?)

Sykehuskompaniet

- Sykehustroppen (Role 2LM/FST)

- Støttetroppen (Driver med relé, bataljonsko og technical cowboys)

- Stab (kompaniko)

Er det noe du lurer på angående tjenesten er det bare å spørre!

Lenke til kommentar

Det med sprøyteskrekk skal nok gå bra skal du se. Tjenestegjør selv for tiden i Sykehuskompaniet som vognfører av en Scania. I begynnelsen var det flere som ble ganske så bleike i ansiktet når vi stakk hverandre, inkludert meg selv, men denne frykten har nå gått over. Vil du absolutt unngå stikking er vel Støttetroppen i Sykehus plassen for deg, men dette er litt 50/50 da du i løpet av din første dag blir plassert i enten brigade eller sykehus. Det er først her du kan søke ønsket stilling etter rekrutten. Havner du i sykehustroppen er du nesten garantert stikking, de eneste som ikke har vært med på stikkingen er våre to asser. Vi med nivå 2+ som det så fint heter skal nemlig i praksis utføre samme oppgaver som de med nivå 3 når vi drifter sykehuset, inkludert det å sette veneflon på pasienter.

Selve oppbyggingen er slik:

Brigade

- Tropp 1 (Evac og hjelpeplasser)

- Tropp 2 (Evac og hjelpeplasser)

- Stab (ko?)

Sykehuskompaniet

- Sykehustroppen (Role 2LM/FST)

- Støttetroppen (Driver med relé, bataljonsko og technical cowboys)

- Stab (kompaniko)

Er det noe du lurer på angående tjenesten er det bare å spørre!

Okei.. Hva gjør man på brigade da? Og hva er forskjellen på alt det her?

Jeg har lyst å havne i noe der det er mye action, og har senere lyst å dra til afghanistan osv.

Men er det Setermoen du er på? Og er du i førstegangstjenesten eller hva?

Lenke til kommentar

Brigade driver hovedsaklig med evac og hjelpeplass

- Hjelpeplass - Her er det en lege og sykepleier som har den faglige bakgrunnen. Men i tillegg er det vernepliktige medicer og VF. De jeg har snakket med i brigade som er stasjonert på en hjelpeplass sier at det ofte er rolige perioder med mye søvn. Det kommer selvfølgelig en god del markører inn her også, men det spørs litt på befalet. Er også litt hva man selv gjør det til. Hjelpeplassen bruker en beltevogn for å komme seg fram.

- Evac - Kjører da enten en MB 300 eller en beltevogn. Er rett og slett en ambulanse. Ganske hektisk med lite søvn så vidt jeg har hørt. I og med at det ikke er med noen leger eller sykepleiere her får man mye ansvar og blir drillet mye på førstehjelp.

Om du tenker på action type løpe rundt i skogen og øve kontaktdriller er ikke saniteten plassen for slikt. Det er selvsagt noe av dette, men dette får ikke førsteprioritet av befalet. Også her er det forskjell fra befal til befal.

Er stasjonert på Setermoen og er i førstegangstjenesten. Kommer du hit får du leirens beste kaserne ;)

Lenke til kommentar

Er stasjonert på Setermoen og er i førstegangstjenesten. Kommer du hit får du leirens beste kaserne ;)

Lahaugmoen? Har enda ikke vært borte å sett på den, sitter selv i den dårligste kaserne, Bardo.

Er det slik at to og to rom deler dusj og toalett? Og har dere vaskemaskin?

Endret av -Longva-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...