Nabojenta Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hei! Jeg skal mest sannsynlig i saniteten 15 august i år. Så nettopp på en facebook gruppe hvor det er lagt ut bilder av alt mulig, inkludert diverse sprøytestikk på soldater. Er man virkelig nødt å bli stukket i eller går det an å vri seg unna det på en eller annen måte? Lenke til kommentar
_Amund_ Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Tvilsomt at du kan snike deg unna, du bør kunne takle det for førstegangstjeneste i saniteten. Generelt i saniteten (som ellers i helsevesenet) bør du ikke ha særlig problemer med å spise lunsj selv om det flakser sprøyter og kroppsvæsker rundt omkring deg. Flåsete formulert, men det stemmer. Lenke til kommentar
Nabojenta Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Okei.. Jeg har ikke noe problemer med sprøyter ellers. Jeg kan godt se på at folk blir stukket, stikke folk selv eller ha blod og gørr rundt meg så lenge jeg ikke blir stukket selv liksom.. Lenke til kommentar
_Amund_ Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det venner du deg til! Hvis du kjenner noen som går på sykepleierutdanning får du de til å hjelpe deg med å bli vant til å bli stukket i. Lenke til kommentar
cullam Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hei! Jeg skal mest sannsynlig i saniteten 15 august i år. Så nettopp på en facebook gruppe hvor det er lagt ut bilder av alt mulig, inkludert diverse sprøytestikk på soldater. Er man virkelig nødt å bli stukket i eller går det an å vri seg unna det på en eller annen måte? Du kommer deg nok ikke unna å bli stukket i, både under vanlig injeksjonstrening, samt når dere skal lære å sette venefloner. Det er ikke så ille, du kommer fort over dette. 1 Lenke til kommentar
HOK Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Ah, husker da vi stod på knærne i ring i klasserommet, alle med hver sin sprøyte i hånda og buksa på anklene. "1, 2, 3- Stikk!!" Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Ah, husker da vi stod på knærne i ring i klasserommet, alle med hver sin sprøyte i hånda og buksa på anklene. "1, 2, 3- Stikk!!" Haha, hva? Når og hvilket fag var dette? Lenke til kommentar
HOK Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Sanitet nivå 2 i Forsvaret. De hadde en overraskelse til oss på slutten av dagen, nemlig å sette en sprøyte med saltvann i låret. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hørte av en kompis som var i Sanitetsbataljonen for to år siden at de stilte opp noen griser og skøyt dem, så blodet spruta Lenke til kommentar
cullam Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hørte av en kompis som var i Sanitetsbataljonen for to år siden at de stilte opp noen griser og skøyt dem, så blodet spruta Veel, "så blodet spruta" er vel litt å ta i, men jo det stemmer, som regel skytes det med en glock, for så rett på operasjonsbordet med grisen. Dette har vært praktisert i mange år, på lik linje med at vanlig svineribbe har vært brukt for og gi san.elevene en feeling med hvordan det er å stikke i menneskehud for første gang. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 I tillegg bruker de gris til å sy på. Greit å øve på gris, istedet for folk Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Sanitet nivå 2 i Forsvaret. De hadde en overraskelse til oss på slutten av dagen, nemlig å sette en sprøyte med saltvann i låret. Vah? Jeg har nivå 2, og har aldri satt en sprøyte i et levende vesen. Sikker på at du ikke mener nivå 3? Lenke til kommentar
HOK Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Helt sikker. Var ikke akkurat ment utdanningsmessig. Var mest for å fucke med oss;) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg tenkte nå på sprøyter generelt. Har aldri stukket en sprøytespiss i noen, og jeg har som sagt nivå 2. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Antar du får nivå 3 hvis du skal inn i sanitetsbataljonen. Har selv nivå 3, og der måtte vi stikke oss selv i låret, og sette venekanyle i armen på andre for å bestå nivå 3. Lenke til kommentar
saftsus Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Nivå 2 så setter man vanligvis ikke sprøyte, men i Nivå 2+ så må man sette litt sprøyter. Lenke til kommentar
vZ Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 For å inneha sanitet nivå 3 er det krav om å kunne sette sprøyter. Nivå 2, som alle soldater skal ha, er det ikke noe annet krav enn at du skal kunne behandle en skade gjennom FvT drillen. Lenke til kommentar
-kjelli- Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 er nett ferdig i sanitet i desember og du kan komme inn i sanitet uten å måtte bli stukket på, men da blir du mest sannsynlig en vognfører eller enn assistent av eit slag. og det er ikke alle i sanitet som får nivå3, i vår kontigent var det kun medicene og en cognkommandør som fikk nivå3. vognførere og assistenter fikk nivå2. Det kan være du må være med i markørspill og da vil instruktørene helst ha markører som medicene faktisk får trent på å stikke venefloner på folk, og ikke bare later som. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 16. februar 2011 Del Skrevet 16. februar 2011 er nett ferdig i sanitet i desember og du kan komme inn i sanitet uten å måtte bli stukket på, men da blir du mest sannsynlig en vognfører eller enn assistent av eit slag. og det er ikke alle i sanitet som får nivå3, i vår kontigent var det kun medicene og en cognkommandør som fikk nivå3. vognførere og assistenter fikk nivå2. Det kan være du må være med i markørspill og da vil instruktørene helst ha markører som medicene faktisk får trent på å stikke venefloner på folk, og ikke bare later som. Litt Off-Topic, men: Sitter med mye sanitetsansvar i esk4, panser, og har lenge lurt på hvordan sanitetsbataljonen er oppbygd. Kunne du gitt en kort forklaring på dette ? Lenke til kommentar
-kjelli- Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 hva mener du med oppbygd? hva de forskjellige kompaniene gjør? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå