Eldy Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Heisann. Jeg skal ha om American Psycho under mitt særemne. Har valgt å ta for meg boken mot filmen, og hva som skjer i overgangen fra bok til film. Har satt opp noen problemstillinger: Hovedproblemstilling: Hvilke forskjeller kommer fram når boken blir filmatisert? Underproblemstillinger: • Hvordan kommer fortellingen/historien/karakterene frem i boken iforhold til filmen/serien? • Etter det jeg har lest om boken er den relativt blodig iforhold til filmen, hvorfor er den mer blodig og hvordan kommer dette fram ved hjelp av tekst? I en film har man jo gjerne mye sterkere virkemidler enn i en bok. • Hvilke virkemidler er brukt i filmen og boken? • Hvordan føler jeg filmen lever opp til boken? • Hvilke forskjeller mellom boken og filmen kan jeg peke på? Hva har blitt forandret og hvorfor? Har noen som har sett filmen og lest boken noen punkter de vil trekke frem? Trenger all hjelp jeg kan få! Takker Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg ville hvertfall fokusert endel på de intrikate detaljene som forsvinner i filmen. Regner med du har lest boken og sett filmen selv ? Lenke til kommentar
Eldy Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg ville hvertfall fokusert endel på de intrikate detaljene som forsvinner i filmen. Regner med du har lest boken og sett filmen selv ? Ja det har jeg. Takk for svar! BUMP Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Huh. Har dette som særemne, og plutselig dukker denne tråden opp. Ikke dumt, ikke dumt. Lenke til kommentar
Eldy Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Huh. Har dette som særemne, og plutselig dukker denne tråden opp. Ikke dumt, ikke dumt. Hehe, synd ingen vet noe da Lenke til kommentar
Greysteel Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 • Etter det jeg har lest om boken er den relativt blodig iforhold til filmen, hvorfor er den mer blodig og hvordan kommer dette fram ved hjelp av tekst? I en film har man jo gjerne mye sterkere virkemidler enn i en bok. Jeg ser for meg at filmen er mindre voldelig fordi man ønsket å ende opp med en R-rating. Hadde filmen vært like brutal som det boka er, regner jeg med at man ville endt opp med NC-17, og det ville betydd et smalere publikum og mindre inntekter. Men nå er dette altså bare en antakelse. Jeg vil si at teksten ender opp med å være mer brutal enn filmen av flere grunner. For det første er selve volden som beskrives en del verre. Det er snakk om rimelig brutal seksualisert vold, og den beskrives ned til minste detalj. En annen ting som får det til å virke så mye verre på papir, er at Easton velger å bruke et veldig distansert, kaldt språk. For mange jeg har vært borti er det denne totale følelsesløsheten som er det verste ved selve voldsskildringene. Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Uten å ha noe særlig å bidra med, syntes jeg problemstillingen din var temmelig skral. Det blir rett og slett for enkelt, uten at jeg vet noe om hvilken karakter du sikter deg inn på. Sånn som du setter det opp nå kunne du like godt brukt James Bond, Jason Bourne eller hvilken annen action bok/film. American Psycho er så veldig mye mer, og det er noe du burde få frem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå