Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med husvært

Gabsterino

Anbefalte innlegg

Hei!

Har flyttet inn i ny leilighet i august i fjor.

Har verdens sureste husvært, jeg har ennå ikke sett et smil.

Husværten har sitt sikringsskap inne i en bod i min leilighet. Denne sikringen går omtrent en gang i uken. Dette fører da til at huseier ofte går rett inn i leiligheten min. Har ofte våknet da han har stått over meg, da jeg ikke har hørt han ringe.

I tillegg i helgen som var har det vært storm og utelampen utenfor leiligheten har falt ned og knust. Fikk da telefon i går om dette og forklarte at dette var noe som hadde skjedd med stormen. Ikke prøv deg sier han, dette går ut i fra din lomme. Samtidig i denne samtalen fikk jeg beskjed om at her i huset har vi ikke vinduer oppe når det er kaldt ute. (Jeg hadde luftet ut her en dag). Også det at døren ikke var låst fikk jeg påpekning på. Forklarte da noe huseier sa dag 1 at de ikke alltid var så nøye med å låse da dette var et rolig nabolag. Fikk da igjen beskjed om å ikke prøve meg. har huseier noe med om døren min er låst og om vinduet mitt står opp?

Da huseier stadig vekk skal inn i leiligheten min å bytte sikring kommer han tilfeldigvis over andre ting, om det er rotete osv, han har også merket seg at en lyspære hadde gått i en leselampe på andre enden av stuen ved bytting av sikring. Er ikke dette snoking? Også siste gang denne sikringen gikk mente huseier at jeg hadde det for rotete i boden denne sikringsboksen er i, så han hadde lagt alt utover stuegolvet mitt og lot lys og strøm bare stå på før han dro.

Mistrives til de grader i denne leiligheten og har desverre en kontrakt på at jeg må leie der i minimum et år. 7mnd igjen.

mvh Thomas

Er det noe jeg kan gjøre? Må jo selvfølgelig prøve å prate med huseier

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tydelig at du ikke har en særlig hyggelig husvert, og han tråkker også utenfor hvor han har i mine øyne har lov til.

Biten med sikringsskapet er litt vanskelig. Han skal gi deg varsel hver gang han skal inn i leiligheten, men klart på kort varsel når sikringen ryker har han behov for å komme inn. Her mener jeg at han bør først ringe, og deretter banke på lenge nok til å være sikker på at du ikke er hjemme før han låser seg inn. Hadde dette vært meg ville jeg deretter ropt høyt "hallo" når jeg kom inn i leiligheten for å forsikre meg om at den var tom.

Når det gjelder generelt rot ellers i huset er ikke det hans bussiness, med mindre han skulle se ting som kan være brannfarlig eller elektrisk uforsvarlig. Men igjen så kan han ikke lete etter slike ting, han må se det når han går forbi.

Når det gjelder boden, hvis dette er din bod med dine ting, så mener jeg han har krav på å komme seg bort til sikringsskapet uhindret. Utover det mener jeg han ikke skal bry seg. (Selvsagt bør han forlate lyset i den tilstand det var, men irritasjonskosten er nok høyere enn den økonomiske kosten her).

Når det gjelder luftingen så må det være greit, så lenge du ikke forlot huset med vidåpent vindu og betaler egen strøm.

Når det gjelder døren er det tydelig at noen har misforstått, og selv om det er tydelig han som har gitt feil inntrykk ville jeg bare låst døren og glemt saken.

Når det gjelder utelampen er det vel bare å stå på sitt.

Fikk du vite om opplegget med sikringsskapet på forhånd?

Har du depositum?

Hvordan er kontrakten utformet og hvor ligger leiligheten? Er det en enebolig hvor du leier kjelleren eller lignende?

Lenke til kommentar

Når det gjelder kursen som slår ut så høres det heller ikke bra ut. Det at sikringen går tyder enten på overbelastning eller kortslutning. Det førstnevnte er noe som kan skje fra tid til annen, men hvis noen av disse er noe som skjer regelmessig så er det ikke sikkert det elektriske anlegget er godt nok til bruken.

Lenke til kommentar

Hei!

Ja fikk jo desverre vite om sikringsskapet dagen jeg flyttet inn.

Jeg har egen strømmåler og betaler egen strøm. Forlot ikke noen

vindu på vidt gap, de er jo allerede med en slik sikring så de

kan kun åpned 5cm. Har 10.000 i depositum på leiligheten. Dette er en sokkelleilighet i en bilog som ligger i trolla utenfor trondheim, altså på "landet".

I kontrakten står det på en punkt at leien starter den 01.08.2010, her har huseier skrevet under dette at leiligheten skal leies ut minimum et år.

Usikker om huseier ropte eller ikke når han kom inn sist nå siden jeg lå å sov, men steike så uhyggelig å våkne med at han står over meg:)

Endret av Gabsterino
Lenke til kommentar

Er måleren din i det samme skapet som denne sikringen som går?

Om denne kursen/sikringen er koblet på din måler ville eg ha klaget på dette til huseier. Det betyr nemlig at du betaler for deler av hans forbruk. Og siden den ryker ofte tipper eg det og faktisk er litt strøm som går der...

Lenke til kommentar

Høres rart ut. Eg sier ikke at det ikke er/kan være slik, men ut i fra normal elektrisk planlegging så ser eg ingen åpenbar årsak til at han har en sikring stående i nærheten av anlegget ditt, selv om det er i et separat skap. Faktisk kan det være ulempe både i forhold til kurstegning og jordfeilbryter.

Det er ikke sikkert at det er nåværende huseier som prøver seg på en spansk en. Det kan ha vært tidligere eier som ikke har leid ut eller hatt en avtale med leieboerene da. Evnt at det egentlig var en kurs leieboeren da brukte. Uansett spekulasjon.

Eg ville forsikret meg om at det faktisk ikke var en sikring som gikk på din måler. Neste gang dette skjer så kan du slå av hovedkursen din etter at han har vært der for å slå på kursen sin. Da vet du at han bruker det som går på kursen. Om han så kommer tilbake så har du bekreftet at du betaler for deler av hans forbruk. Dersom han ikke kommer tilbake så er du 100% sikker på at det er adskilt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I kontrakten står det på en punkt at leien starter den 01.08.2010, her har huseier skrevet under dette at leiligheten skal leies ut minimum et år.

Etter husleieloven er det tillatt med tidsbegrensede leieavtaler som ikke kan sies opp i leieperioden, f.eks. kan det stå at leieperioden starter 1.8.2010 og opphører uten oppsigelse 31.7.2011 og ikke kan sies opp i den perioden.

Dersom avtalen ikke er tidsbegrenset, altså ikke har oppgitt at den opphører en bestemt dato, er det ikke hjemmel for noen "bindingstid" for leieforhold, og du kan si opp med tre måneders oppsigelsestid, eller det antall måneder som er avtalt i husleieavtalen.

I alle fall forstår jeg det slik, men jeg er ikke jurist.

Lenke til kommentar

Ang boligforhold og kontrakt spurte jeg her for å sjekke om han kunne inngå en tidsbestemt kontrakt på 1 år, men det tror jeg han kan slik du beskriver det. Hvis ikke ville du kunne si opp før.

Når det gjelder at han skulle inn på soverommet ditt (om jeg skjønner deg rett) skjønner jeg ikke hva han skal der?

Jeg kan ikke si annet enn at du har min sympati, men direkte virkemidler for å få det bedre eller komme seg ut av kontrakten kommer jeg ikke på.

Du kunne satt opp kameraovervåkning i leiligheten din, slik at du ser hva han gjør når han kommer inn om du ikke er der. Tror det skal kunne gjøres med et web-cam og noe software.

Lenke til kommentar

Etter husleieloven er det tillatt med tidsbegrensede leieavtaler som ikke kan sies opp i leieperioden, f.eks. kan det stå at leieperioden starter 1.8.2010 og opphører uten oppsigelse 31.7.2011 og ikke kan sies opp i den perioden.

Dersom avtalen ikke er tidsbegrenset, altså ikke har oppgitt at den opphører en bestemt dato, er det ikke hjemmel for noen "bindingstid" for leieforhold, og du kan si opp med tre måneders oppsigelsestid, eller det antall måneder som er avtalt i husleieavtalen.

I alle fall forstår jeg det slik, men jeg er ikke jurist.

Det var dette jeg og tenkte på, men er usikker på om man faktisk må spesifisere avtaletypen (tidbegrenset/tidsubegrenset)eller om det er nok av avtaletypen gies utfra kontraktsbetingelsene. Jeg ville tro det siste og siden huseier bor i huset tolker jeg det dithen at 1 års bindingstid er lovlig.

Lenke til kommentar

Hei!

Ja fikk jo desverre vite om sikringsskapet dagen jeg flyttet inn.

Jeg har egen strømmåler og betaler egen strøm. Forlot ikke noen

vindu på vidt gap, de er jo allerede med en slik sikring så de

kan kun åpned 5cm. Har 10.000 i depositum på leiligheten. Dette er en sokkelleilighet i en bilog som ligger i trolla utenfor trondheim, altså på "landet".

Usikker om huseier ropte eller ikke når han kom inn sist nå siden jeg lå å sov, men steike så uhyggelig å våkne med at han står over meg:)

Du sier du våknet av at han stod over deg, som inne på soverommet?? Dersom dette er tilfelle, er dette helt klart ulovlig uansett om han er aldri så mye huseier. Som tidl. nevnt i denne tråden skal huseier varsle deg dersom han/hun må inn i leiligheten. Klart at dersom sikringen til hans bolig går så bør det kunne gå greit om han går inn til skapet bytter sikring, for så å gå UT igjen. Det spiller da ingen rolle om han har gitt seg til kjenne ved å rope eller lign, det å gå videre fra skapet til soverommet eller ellers i leiligheten er ikke lovlig.

Lenke til kommentar

Ja stemmer fint det, han sto rett over meg på soverommet:)

Har faktisk vært inne på tanken med å sette opp et ip kamera i leiligheten som recorder ved bevegelse, skal iallefall gjøre det om jeg må bli boende her frem til at det har gått et år. Må vell nesten høre med utleier uansett om vi kan bli enige om å overse denne delen av kontrakten, kan ikke forstå noe annet enn at han vil ha meg ut heller etter alt dette. Dette er jo ikke oppførselen til en fornøyd husvært. Problemet er jo at jeg vet ikke hva jeg har gjordt feil, alltid hyggelig og betaler til rett tid, bråker aldri osv. Men det er også den ekle tonen han har når han prater til meg. Tvinge meg til å bo der slik når jeg kommer til å si opp uansett hva som skjer senere. Han er rett og slett en slikkelig hæsli type:)

Lenke til kommentar

De huseierene finnes. Og det trenger ikke å være spesifikt DEG han ikke liker. For noen år siden så kom eg i kontakt med noen venner av noen venner. Disse hadde tilfeldigvis et hus de skulle leie ut. Verdens hyggeligste personer og alt det der. Før leieavtalen var signert var det ingen spørsmål som var for store eller utfordringer som ikke kunne løses. I det øyeblikket avtalen var signert og vi skulle til å flytte inn så ble de upersonlige og formelle i all kommunikasjon. De ble ikke sure eller ekle med oss, men tonen endret seg tydelig. Dette kan og ha vært med vilje. Det er ikke nødvendigvis enkelt å ha et formelt forhold til venner.

Vi mistet da "kontakten" med de etterhvert og da vi flyttet ut ble det ingen kontakt mer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Tror ikke det er lov og ha tidsbestemt leiekontrakt.

Uansett om det er det, ville jeg i ditt tilfelle vurdert og bryte den. Utleier høres ut som en dritt og bryter selv lover der han spaserer rundt om kring i leiligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...