andnet Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) PC`n krasjer av og til. Begynte for kanskje en måned siden mens jeg var i Starcraft2 menyen (hadde aldri skjedd før dette), og det har gradvis begynt å skje oftere og oftere (ca 1-2 ganger pr.dag/10 timers bruk. Det er litt forskjellige ting som skjer. Noen ganger kommer det en enkel klikkelyd fra noe hardware i maskinen (HDD?) og pc`n låser seg, før den etter 30 sekunder restarter. Andre ganger skrur skjermen seg av, mens selve pc`n surrer og går som normalt helt til jeg restarter manuelt. Det har også skjedd èn gang at skjermen blir full av artifacts, før den restarter umiddelbart. Det har ennå ikke skjedd mens jeg spiller, men det kan skje i menyen av spillet, eller i desktopen av windows uten at jeg holder på med noe. Mistenker at det kan vere PSU eller HDD? Er jo ofte skjermkort som er årsaken til lignende problem, men virker ikke som det er det nå. Vil jeg kunne få slike symptoner ved PSU eller HDD feil? Windows7 Intel Core 2 4300 @ 1.80 GHz ATI Radeon HD 4800 Har ikke type HK og RAM for meg nå. Samsung HD252HJ ATA ST3150811AS ATA ST3500418AS ATA Endret 4. februar 2011 av andnet Lenke til kommentar
andnet Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Kan dette skyldes feil i en Harddisk? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Kan du beskrive lyden av klikkingen litt mere detaljert? En hardisk som er ødelagt lager en slags klikk-klikk-klikk lyd... nesten skrapende. Ellers så hører jeg ofte ett klikk når maskinen rebooter. Dette kommer fra hardisk og er ganske vanlig. Rart at du ikke får noen feilmelding dersom det er hardisk det er feil med... Høres egentlig mer ut som en generell systemfeil. Sjekk temperatur og at du ikke har virus, samt at grafikk kortet ser ok ut og alt sitter i, og at viften funker som den skal.. Lenke til kommentar
andnet Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Er litt vanskelig å fange den, da det kan gå timesvis før den kommer, og selve lyder varer bare i 0.1 sek Lyden virker som er en av de du hører når du slår av pc`n (er jo masse lyder fra vifter og komponenter som stopper. Er ikke 100% sikker men det virker som det aktiviteten på èn av harddiskene endrer seg også (mistenker at harddisken slår seg av) Har hendt et par ganger nå at: - jeg hører et klikk fra hardwaren - maskinen svarer ikke på nye forespørsler i ca 40 sek, men bildet er der, og jeg kan f.eks lukke utforskerer - deretter fungerer alt som normalt (hvor maskinen som oftest går i blåskjerm/restarter) Når jeg våknet i dag fant jeg en pc`n med en høgfrekvent pipelyd fra strømforsyningen. Denne lyden er konstant så lenge pc er avslått og strømkabel er koblet til. Med en gang jeg skrur på pc`n forsvinner lyden Jeg sitter på pc`n nå som om alt skulle vert bra... men så fort jeg slår den av er jeg redd den skal smelle Er det sannsynlig at strømforsyningen forårsaker alle problemene her? Lenke til kommentar
andnet Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Jo... nå har strømforsyningen tatt kvelden. Spørs hvor mye den tok med seg. PC slo seg plutselig av og det blinket bl. annet 2 røde lys fra skjermkortet. Men det gjenstår og se, nå blir første steg å kjøpe ny strømforsyning vertfall. Hvor mange watt trenger jeg? Skal det holde med 500? 600? Ser ut som mange anbefaler Corsair, så går sikkert for det om det ikke er andre anbefalinger. Windows7 Intel Core 2 4300 @ 1.80 GHz ATI Radeon HD 4800 Asus PSQ HK G-Skill F2 4GB Ram Samsung HD252HJ ATA ST3150811AS ATA ST3500418AS ATA 1x DVD-RW Endret 4. februar 2011 av andnet Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Tja, skulle nok holde med 500 W for det oppsettet ditt. Men har du planer om å oppgradere ytterlig i nær fremtid, er det bedre å saste på en 700 - 800 W PSU. Ofte er nettopp PSU noe som blir litt undervurdert i PCer, og en god PSU er den viktigste komponenten du har i den. Jeg har selv en PSU på 1000 W på det oppsettet i signaturen min. Endret 4. februar 2011 av Chavalito Lenke til kommentar
andnet Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Takker for svaret! Tenker jeg drar ned på datakjeden nå kl 10 og plukker opp denne: http://amentio.no/datautstyr/Str%C3%B8mforsyning/ATX/Corsair/Corsair-TX650W---Str%C3%B8mforsyning--intern-CMPSU-650TXEU-972907.aspx evnt. en 700/750 W blir "spennende" å se om flere deler røyk når strømforsyningen gikk Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Ikke verst den PSUen, personlig hadde jeg kanskje satset på HX650W versjonen. Litt dyrere, men den er vel 85% sertifisert hvis jeg ikke tar feil. Hvilket betyr den tåler mer belastning enn TX650W. Men misforstå meg rett, TX650W er IKKE en dårlig PSU. Btw, jeg tror ikke noen av delene i PCen din har tatt skade. Min forrige PSU tok kvelden, men alle komponentene i PCen virket helt fint etter bytte av PSU. Lenke til kommentar
andnet Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Har nå koblet opp ny strømforsyning og pc`n funker som bare det Ble en Corsair TX750W, de hadde ikke så mange å velge mellom i butikken. Nå gjenstår det bare å se om dette løser problemet med at pc`n slår seg av til tider (utider) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Det er nok store sjanser for at det var strømforsyningen som holdt spetakkel med PCen din. Blir det slutt på plutselige restarter og slikt, så var nok den gamle PSU synderen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå