AK47 Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Jeg ønsker å skaffe med ny PC. Den skal være god til spill og egne seg godt til Macromedia + Photoshop. Jeg regner med at det er billigere å bygge selv enn å kjøpe. Men er det stor forskjell? Jeg har aldri bygget en PC før, men vet omtrent hvordan maskinen skal se ut innvendig og hvor de forskjellige delene hører til. Hvilke deler bør jeg da velge ut? Kanskje det ikke blir så dyrt å kjøpe likevel? Huff, vanskelig valg Lenke til kommentar
ZkedaR Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Du MÅ bygge selv, for pakke pc'er er ikke akkurat top of the range, og dyrere... Se på en pakke pc der det står F.eks. Geforce 4 64MB, da er det nesten alltid ett MX 420 som stort sett er ubrukelig til spill... Nei mitt råd er: Bygg selv og spar spenn... Det er jo superlett å gjøre det selv å... Ting passer som regel bare ett sted, og gjør det ikke det så kikk i manualen... Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Ett lite råd på veien. Velg først hovedkort som har alle de speksene som du vil ha. (innebygd lyd raid osv.) Deretter velg prosessor utifra hva hovedkortet støtter. Velg deretter minne utifra hva chipsettet på hovedkortet støtter. Feks 3200 hvis chipsettet støtter 400mhz minne. Du nevnte noe om photoshop og macromedia og regner med at du skal jobbe på store filer, da bør du minst ha 512 mb minne. Og så er det bare å fortsette og velge utifra lyst/lommebok. Mvh Smope Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Noe som også er en fordel med å bygge selv er at det ligger mye læring i det. Jeg fikk hvertfall en annen og bedre forståelse for saker og ting etter at jeg var med å bygget PC'er. En annen ting er at det er lettere å oppgradere en PC som ikke er Dell, Compaq osv. Lenke til kommentar
lars35 Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Fortell oss hva budsjettet ditt er så blir det enklere å hjelpe deg. Si også noe om hva du har nå. Jeg jobber mye med Photoshop Macromed. 3D applikasjoner osv og her er mitt nye oppsett: Komplett.no Hovedkort Abit IC7 1,228,- Intel Pentium 4. 3.0GHz 800FSB BOXED 4,363,- Minne 2x TwinMos 512MB PC 3200 400MHz m Winbond 2,120,- Harddisk Western Digital 80GB 8MB SE 865,- Total: 8,600,- Microplex.no LianLi Kabinett (Aluminium for bedre kjøling) 995,- Fortron/Source 350Watt strømforsyning (Lydløs) 645,- Total: 1,600,- Funksjonell og særdeles rask og flott maskin inkl frakt 10,400,- Har ellers bøtter og spann med store IBM disker og andre godsaker. Kan gi deg flere tips på denne! Lars Lenke til kommentar
Mio Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Det er også kjekt og lese litt rundt på nett om pc bygging før du setter kløra i delene hvis du kjenner noen som har bygd en pc før, så er det jo kjekt og få han/de til og vise deg litt på vei. Jeg kjøpte min første pc for 5 år siden.den ga jeg 15 000,- for (Pentium 166mmx) det er noe av det dummeste kjøpet jeg har gjort. Du får MYE mer for pengene ved å bygge selv. Da koster det heller ikke så mye når du trenger en oppgradering ved senere tid. Det er jo bare å sette i gang.Sikkert mange her på forumet som hjelper deg på vei Lenke til kommentar
Mio Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Tror det var 5 år siden jeg kjøpte min første..ellers var det 7 Husker ikke hvilket år mmx var inn. Lenke til kommentar
Mogwai_26 Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Vel, mange av de tilbudene til rundt 10 000 kr på dinside.no må vel regnes for å være ganske bra, man kommer fort opp i den prisen når man plukker enkelt komponenter selv, og f.eks dvd-brenner presser prisen ganske mye opp. De fleste av de profilerte webshoppene lar deg jo også velge bort ting som operativsystem osv... slik at du kan spare inn litt der evt. bruke dem på bedre skjerm, mer minne osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå