snape Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Hei Vi er mellom 4-5 stk som ønsker å ta en ca 10 dagers tur med safari i afrika. Jeg lurte på om noen her inne visste om de beste stedene? evt noen gode pakkereiser? Vi alle er studenter, så må nok være litt varsomme med pengebruk på reisen, kunne tenke meg å sette av maks 20 000 kr per pers for det hele inkl.flybilleter eksl.lommepenger selvsagt. Noen som har erfaring med noe slikt? eller veit om noen bra nettsider? takk på forhånd mvh meg EDIT: Vi tenker å reise sommeren 2011. mellom siste uken i Juni - Juli Endret 1. februar 2011 av snape Lenke til kommentar
Petter Straume Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Hei, Har vært på en safaritur i Tanzania, det var fantastisk. Skal reise på ny safari i sommer, men da til Kenya. Jeg har ikke så mye erfaring altså, men kan anbefale Tanzania. Fantastik natur og masse dyr (kanskje ikke sent i juli med tanke på vandringen som er i gang da). Jeg vet ikke hva du får med ditt budsjett, men afrikasafari.no har hvertfall noen pakker i din prisklasse. Jeg vet ikke om dette er inkludert flybilett. Petter Lenke til kommentar
H80 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) Var i Kenya og Tanzania i 5 uker i desember/januar. Reiste rundt med lokal transport, og var både ved kysten (strand, sol, dykking og dypvannsfiske) og på safari. Vi besøkte nasjonalparkene Tarangire, Lake Manyara og Ngorongoro i Tanzania og Lake Nakuru i Kenya. Det er ganske kurant å komme seg rundt på egenhånd, folk er hjelpsomme og særlig i Kenya er engelskkunnskapene gode. Man får gjerne en bedre deal ved å organisere ting på plass enn om man bestiller via internett. Om safari er det viktiste med turen, kan jeg anbefale å ta utgangspunkt i Arusha, som ligger nord i Tanzania, ikke langt fra Kilimanjaro. Herfra er det enkelt å organisere safari til noen av verdens mest berømte nasjonalparker, som Serengeti, Masai Mara og de tre tanzanianske jeg nevner over. Vi brukte en halv dag i Arusha til å besøke ulike safarioperatører og sammenligne tilbud og priser, og landet på et firma som heter Bobby Tours. Vi var litt skeptiske fordi de var billigere enn de andre, men ble absolutt ikke skuffet. Vi var to personer og betalte til sammen ca kr 6500 for tre dager/to netter. Om man er 4-5 personer i en bil tipper jeg man kommer godt under 1000 kroner per person og dag. Det som ingikk i vår safaripris var: -Leie av bil med sjåfør/guide (safaririgget Land Rover Defender) i tre dager -Diesel -3 luncher, 2 middager og 2 frokoster tilberedt av en kokk som var med i bilen og ble sluppet av for å lage mat mens vi kjørte rundt i parkene -Inngangspenger for tre nasjonalparker (dette blir ganske mye penger, man må betale en sum per turist, en sum for bilen og i tillegg for sjåføren og kokken) -Campingutstyr (telt, liggeunderlag, soveposer osv, dette ble rigget opp og tatt ned av guiden) Det er ikke noe problem å få et safariselskapet til å hente på flyplassen, men om man er litt eventyrlysten er det jo moro å reise litt på egenhånd. Forslag til tur: -Fly til Nairobi via Istanbul med Turkish Airlines (billigst, koster ca 5000 kr per snute) -Lokal buss til Arusha (Impala Shuttle kan anbefales, 5 timer, ca 200 kr) -Gjøre deal med safariselskap, spise middag på etiopisk restaurant, og overnatte i Arusha (100-300 kr for mat og overnatting) -4-5 dager på safari (ca 4000 kr per person) -Fly eller buss til kysten (Zanzibar, Mombasa eller et annet sted som lokker), koster ca 200 kr for buss til Mombasa -3 dager på et hotell av valgfri prisklasse. Koster fra 200-10000 kr per natt for et dobbeltrom og man får stort sett det man betaler for. For 300 kr per natt per person i dobbeltrom får man helt grei standard og A/C. -Leie fiskebåt, kjøre vannskuter, dykke, snorkle eller bare slappe av på stranda -Buss, tog eller fly til Nairobi (nattbuss Mombasa-Nairobi koster ca 90 kroner, 6-7 timer) -1 dag i Nairobi og fly hjem Realistisk budsjett for 10 dager er 13-18 000 kr per person inkludert flybillett og "lommepenger". Det er selvfølgelig mulig å bruke mer om man er et luksusdyr. I tillegg kommer visum til Kenya (USD25, kjøpes på flyplassen), visum til Tanzania (USD50, kjøpes på grensen), malariaprofylakse, vaksiner og reiseforsikring. God tur, og spør gjerne om det er mer dere lurer på! EDIT: Lagt til linker Endret 9. februar 2011 av H80 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Er det noen somhar erfaring med http://www.kenor-safaris.com/ ? Lenke til kommentar
H80 Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 Kjenner ikke til dem, men hjemmesidene deres bar preg av amatørmessig oversettelse til norsk. På generelt grunnlag vil jeg si at det å lansere norske hjemmesider og salgskontorer (med tilhørende kostnader på norsk nivå) ikke bidrar til å holde prisene nede. Selvsagt er ikke pris alt, men om jeg skulle brukt 30% mer enn nødvendig på en safari, ville jeg ikke valgt en operatør som satset på å lansere nettsider fulle av skrivefeil. Lenke til kommentar
koots Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Angående det å fly til Nairobi for å så ta buss til Arusha så er det vel kanskje verdt å sjekke ut KLM til Kilimanjaro International Airport (JRO) Lenke til kommentar
H80 Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Bortsett fra at det koster ca 5000 kroner mer, så er det et godt tips. Men hvis man er på budsjett er det bedre å fly THY til Nairobi og evt fly videre derfra med Fly540 til Kilimanjaro. Reiseruten OSL-IST-NBO var med god margin den billigste måten å komme seg til Øst-Afrika på da jeg gjorde grundig research på dette i fjor sommer, og situasjonen ser ikke ut til å ha endret seg. Det å reise rundt med buss og matatu i Øst-Afrika på egenhånd er jo en opplevelse i seg selv, og for en gruppe eventyrlystne studenter tror jeg det vil gi en mer minneverdig tur enn et pakketuropplegg hvor man blir hentet på flyplassen og reiser rundt sammen med en gruppe tyske pensjonister. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Reiseruten OSL-IST-NBO var med god margin den billigste måten å komme seg til Øst-Afrika på da jeg gjorde grundig research på dette i fjor sommer, og situasjonen ser ikke ut til å ha endret seg.KLM, BA og spesielt Lufthansa har av og til veldig gode tilbud til Øst_Afrika. De kan da ligge under Turkish i pris. Lenke til kommentar
koots Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Jepp, men de er gjerne begrenset reisetidsrom. SWISS har f.eks tilbud på 4.5k t/r OSL-NBO men bare om man reiser mellom 15. februar og 15. mars. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå