Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

arv og miljø

StatusQuo

Anbefalte innlegg

Jeg undrer meg veldig hvor vidt arv og miljø fungerer i forhold til ulike diagnoser.

F.eks. psykopati. Vil en som har grunnleggende psykopatiske trekk kunne leve et vanlig liv om moralske regler og normer er integrert i vedkommendes sinn? Vil da på tross av spesifikke psykopatiske biologiske forutsetninger fortsatt vedkommende kunne bruke disse forutsetningene til en fordel for samfunnet? Eks: En psykopat er lite følsom. Vil dette kunne være smart å utnytte f.eks. i forhold til et arbeid der følelser ville kunne kommet i veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har gått bort i fra termen psykopati, det heter nå anti-sosial adferd eller noe i den duren, men heading og spørsmål rimer ikke, du stiller ingen spørsmål om arv og miljø. Men så vidt jeg husker av min eks-kones digresjoner etter pensumlesing at de tror det er genetiske faktorer som øker sannsynligheten for det, men at miljø kan ha stor betydning for utviklingen, f.eks gjennom traume av en eller annen sort.

Lenke til kommentar

Jeg undrer meg veldig hvor vidt arv og miljø fungerer i forhold til ulike diagnoser.

F.eks. psykopati. Vil en som har grunnleggende psykopatiske trekk kunne leve et vanlig liv om moralske regler og normer er integrert i vedkommendes sinn? Vil da på tross av spesifikke psykopatiske biologiske forutsetninger fortsatt vedkommende kunne bruke disse forutsetningene til en fordel for samfunnet? Eks: En psykopat er lite følsom. Vil dette kunne være smart å utnytte f.eks. i forhold til et arbeid der følelser ville kunne kommet i veien?

Hele problemet er at psykopati i stor grad utelukker normer og regler, da de er likegyldige til sosiale forpliktelser og mangler forståelse for andres følelser. Lav frustrasjonstoleranse og lav terskel for aggresjon (og vold) gjør det hele enda vanskeligere.

Jeg lurer på hvilken type arbeid hvor dette skulle passe bortsett fra som selvmordsbomber, og selv der tviler jeg på at en med psykopatiske trekk ville se egennytten av å velge det "yrket".

Lenke til kommentar

Man har gått bort i fra termen psykopati, det heter nå anti-sosial adferd eller noe i den duren, men heading og spørsmål rimer ikke, du stiller ingen spørsmål om arv og miljø. Men så vidt jeg husker av min eks-kones digresjoner etter pensumlesing at de tror det er genetiske faktorer som øker sannsynligheten for det, men at miljø kan ha stor betydning for utviklingen, f.eks gjennom traume av en eller annen sort.

Begrepet "psykopati" kan fortsatt brukes, men det er ikke en diagnose i ICD-10, der benyttes "antisosial personlighetsforstyrrelse" (F60.2 for de som vil lese mer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...