Gå til innhold

Få et sunnere forhold til World of Warcraft

Anbefalte innlegg

Dersom du syntes det er mer sosialt å sitte hjemme alene med elektronisk kommunikasjon med folk fra andre verdensdeler du aldri vil møte enn det er å bruke tid i lag med mennesker du kan være fysisk i nærheten av så er det ingen som bryr seg om det. Helt OK at du føler det slik men det er relativt få som deler det synet.

Jeg har hatt tråder hvor ikke en eneste bruker har vært enig med meg mens jeg ellers mottar enorm støtte for akkurat samme synspunkter. Dette tror jeg skyldes presentasjonsformen, det er ikke lett å overbevise gjennom et forum. Hadde de samme personene vært publikum på foredrag og mottatt den samme informasjonen på en annen måte tror jeg mange flere ville bli overbevist. Min tråd om mediavold er et godt eksempel på akkurat det.

Det jeg understreker er ikke at wow er negativt, men at det kan bli det hvis man spiller for mye eller tar det for høytidelig ved å se på spillet f.eks. viktig - noe det aldeles ikke er. Det gjelder å spille på en slik måte at ikke livet ditt går i dass.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du syntes det er mer sosialt å sitte hjemme alene med elektronisk kommunikasjon med folk fra andre verdensdeler du aldri vil møte enn det er å bruke tid i lag med mennesker du kan være fysisk i nærheten av så er det ingen som bryr seg om det. Helt OK at du føler det slik men det er relativt få som deler det synet.

Se, det er på grunn av ting som dette at jeg personlig sluttet å bry meg om noe som helst som du skriver. Du gjør jo ikke annet enn å vri og vende på alt som blir sagt slik at poengene dine ser bedre ut.

Det var aldri snakk om "mer eller mindre" sosialt, men sosialt vs asosialt. Helt OK om du mener det ikke er noe forskjell på dem, men det er relativt få som deler det synet :)

Lenke til kommentar

Du kan si at det er sosialt å sitte på telefon (skype/vt) med fremmede og det er det også til en viss grad. På samme måte som at det til en viss grad er sosialt å holde på med frimerkesamling fordi du en gang i skuddåret deltar på et frimerkesamling-treff..

Er det mer sosialt å spille wow enn å spille minesveiper? Ja.

Betyr det at wow dekker grunnleggende sosiale behov? Nei.

Dette betyr ikke at alle som spiller wow er asosiale, men det er asosialt å kun spille wow uten å gjøre noe annet. Sitter du en hel dag på wow så har du vært ganske asosial den dagen, gjør du det samme en hel uke så er saken fortsatt den samme. Du kan godt "føle" at du er sammen med noen men slår du av skjermen så skjønner du at du er alene.

TaigaH, Min mening er at det er usosialt å kun spille wow fordi det kommer på bekostning av andre aktiviteter som faktisk er sosiale. Spiller du wow en hel uke strekk så har du ikke spilt fotball eller vært i noen klubb den uken - du har vært alene hele tiden.

Det betyr at målet bør være en balanse der man i tillegg til å spille wow også har noen sosiale aktiviteter ved siden av.

Å si det er sosialt å sitte hjemme alene - DET er å vri og vende på ord og definisjoner.

"Er du alene?"

"Nei, jeg er sammen med Britt"

"Åja, når kom hun?"

"Hun logget inn på IRC for en halvtime siden"

"..."

Endret av Pycnopodia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan si at det er sosialt å sitte på telefon (skype/vt)[...]

Ja, jeg har spilt et spill nå i over 6 år og spiller det forstatt. Har gjennom det møtt flere folk, noen av dem jeg har et nærmest venneforhold til (snakker med dem over 5 timer på skype noen netter i ferier osv) og har møtt IRL - jeg vil si dette er minst like sosialt som det jeg gjør med mine vanlige venner (snakker sammen i et par timer for så å stikke hjem og legge seg). Dette forsterkes nok også av at IRL venner av meg spiller samme spill og dermed er med på webcam i skype sammen med disse "e-buddiesene".

Sammen kan vi godt gjøre forskjellige ting (poker, andre fps-spill, minecraft osv) slik som man ofte med IRL-venner gjør forskjellige ting (fotball, kjøre bil osv).

(dersom man lurer på hvilket spill jeg spiller gir signaturen min godt med informasjon)

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Du har rett i noen deler. Jeg kan ikke si meg enig i alt du sier. De jeg spiller wow med har ofte LAN helger hvor vi spiller sammen i samme lokale. Dette ville ikke skjedd om vi hadde hatt samme interesse om wow.

Jeg trekker ikke TS eller andre under denne meningen, men det er noe jeg legger stor vekt på. Noen av vennene mine er ikke like mye på datan som meg. Når de spør om jeg skal på fest og jeg sier at jeg heller skal på et LAN kaller de meg asosial. Det jeg vil kalle det er at jeg har lyst til og sosialisere meg innen mine interesser enn og drikke meg sørpe drita og ligge å spy hele natta.

Det hele handler om interesser og hva en gjør ut av det. Det handler ikke om at wow spilling er så forferdelig ille at om man sitter noen dager og spiller mye så er man en bortrotna liten svett nerd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dette betyr ikke at alle som spiller wow er asosiale, men det er asosialt å kun spille wow uten å gjøre noe annet. Sitter du en hel dag på wow så har du vært ganske asosial den dagen, gjør du det samme en hel uke så er saken fortsatt den samme. Du kan godt "føle" at du er sammen med noen men slår du av skjermen så skjønner du at du er alene.

Dette er riktig, men det var ikke det som var diskusjonen.

Selvfølgelig er du asosial visst du sitter å ser på TV alene en hel dag. Ser du derimot TV (ikke hele dagen, da dette er mer eller mindre unormalt) sammens med venner/familie, kaller du det usosialt?

Er akkurat det samme med World of Warcraft eller andre MMORPGS for den saks skyld.

Sitter du i timesvis helt alene, uten å ha kontakt med andre i spillet, er du vel per definisjon asosial.

Sitter du derimot å prater med 9 andre samtidig som dere gjør ting sammens i spillet, er dette sosialt. Om du liker det eller ikke.

Jeg sier ikke at alle for samme opplevelse i WoW, alltså har et nettverk med både IRL venner og andre. Det er helt klart mange som faller under det du tar opp.

Jeg velger imotsetning til deg å si at det er 2 sider av saken, istedet for å si at "Jeg har spillt WoW siden 2006 sammens med masse venner, derfor er WoW et sosialt spill for alle og en hver".

Også kallt generalisering...

WoW er langt ifra sunt for alle, men jeg tror de fleste faktisk klarer å forstå at dette er et spill, en flott hobby for de som interesserer seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Maverick, Jeg og tror de fleste klarer å forstå at det er et spill og ikke lar hobbyen gå over til å bli en livsstil. Dette er en antagelse og ikke noe jeg vil forsvare. Men grunnet WoW sin store spillermasse så vil det gi store utslag selv om bare en bitteliten andel av spillerene blir sykelig avhengig. Det er som med mediavold - de fleste blir ikke påvirket i så stor grad at de blir kriminelle men siden mediavold påvirker så bredt så er det blitt den største bidragende faktoren til vold i samfunnet. Hadde like mange vært gjengmedlemmer/fattige/rusmisbrukere som tv-tittere ville TV ha vært en liten bidragende faktor i forhold til de andre, men siden TV påvirker så mange flere mennesker enn hva fattigdom/narkotika/alkohol og andre årsaker gjør blir mediavold den viktigste bidragsyteren.

For å lage et eksempel - det finnes ting som er mye mer kreftfremkallende enn tobakk men tobakk er likevel den største bidragsyteren til lungekreft grunnet det enorme antallet røykere.

Når jeg sier wow ikke er sosialt så er det fordi jeg sammenligner det med noe annet. Du kan si at du har spilt wow i 5 år og fått en ny venn i spillet du ser på et årlig treff og derfor er det sosialt - det er jo riktig det men det betyr også at du ikke har vært ute i den virkelige verden og fått 500 nye venner som du ellers kunne gjort på den samme tiden.. Og da kanskje til og med noen venner som ikke spiller wow..

Alle timene du sitter på wow og prater med folk langt vekke kunne du istedenfor vært ute og truffet mennesker ansikt til ansikt.

Altså at det sosiale aspektet med wow absolutt kan sees på som en slags "bonus" eller supplement til et ellers normalt sosialt liv men ikke en erstatning for det.

Refsa, Lan-party er sosialt det. Men anse hobbyen din (wow+lan) og se hvor mye sosialt du får ut av den og hvor mye tid det tar. Hvor stor prosentandel av tiden er du faktisk sosial? Jeg vil tro du spiller stort sett alene og ikke bor på et lan-party som ikke tar slutt.

Selv om det kan være sosialt med wow så er det ikke sosialt hele tiden - og de gangene det ikke er sosialt går hobbyen på bekostning av andre sosiale aktiviteter.

Altså at du ofrer mye sosialt samvær og får mindre sosialt samvær istedenfor..

Og det er grunnen til at wow ikke er en god erstatning for sosialt liv.

Zodihax, Det kommer annpå tidsbruken. For eksempel blir det å kalle en aktivitet hvor du sitter 99% av tiden mutters alene for sosial å ta litt hardt i.

Hvis du gjør et regnestykke og deler dager /played på hvor mange faktiske venner du har fått så får du målbart resultat over hvor sosialt wow har vært. Hvis du har /played 100 dager så kan du sammenligne med hvor mange venner du hadde fått etter 100 dager med trening, idrett, sport, musikk, leir, camping, turer, reiser osv.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Kanskje om du leser grundig hva jeg sier. Jeg sier at om man har noen dager man spiller ganske mye wow er man ikke automatisk en svett nerd uten sosiale aspekter. Ingen klarer og være sosial hele tiden og om jeg ikke hadde spilt wow etter skolen hadde tiden gått på og sove, tv eller et annet spill.

Og du nevner hva du hadde fått flest venner av. Du kan ikke sammenligne spilling, som jo er en hobby, med trening. Det er to forskjellige interesse områder og jeg hadde ikke trives et gram sammen med dem. Og skal en ting være sikkert. Man er ikke sosial om man driver med en ting og later som man er noe man ikke er.

Man skal velge venner ut i fra sine egne interesser. Ikke hva folk som deg mener er en god interesse og si at alle skal ha en av de. Jeg trives godt med gaming, snakker ofte med folk utenfor skoletid og har det trivelig. Noe jeg ikke ville hatt i et trenings studio, langs veien eller på en reise langs Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Refsa, Det var ment som et eksempel, ikke bokstavelig talt at du skal reise på tur rundtom i Norge.

Poenget er at enda wow og spill kan være en smule sosialt så er det i liten grad eller en liten del av tiden. En bør ikke lyve for seg selv og si at sosiale personer spiller så mye wow som mulig og aldri kaster vekk tid på usosiale aktiviteter utenfor huset sammen med andre mennesker.

Når folk sier wow er usosialt er det dersom det går på bekostning av andre normale sosiale aktiviteter. Jeg kjenner flere som bare har forsvunnet etter at de begynte med wow, folk tror de var flyttet til en annen by men neida - de hadde bare begynt med wow. Godt eksempel på hvordan man ikke skal spille, til og med blizzard sier at man skal spille wow i moderate mengder.

Lenke til kommentar

Generalisering er ikke nødvendigvis galt, er det galt å si at de fleste som spiller wow eier en pc?

Det er vel strengt tatt forskjell på generalisering og logisk resonnering.

Noken i Oslo er rasister, dvs at alle i Oslo er rasister - generalisering.

Dei som køyrer bil, har lappen. - logisk ressonement.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Refsa, Det var ment som et eksempel, ikke bokstavelig talt at du skal reise på tur rundtom i Norge.

Poenget er at enda wow og spill kan være en smule sosialt så er det i liten grad eller en liten del av tiden. En bør ikke lyve for seg selv og si at sosiale personer spiller så mye wow som mulig og aldri kaster vekk tid på usosiale aktiviteter utenfor huset sammen med andre mennesker.

Når folk sier wow er usosialt er det dersom det går på bekostning av andre normale sosiale aktiviteter. Jeg kjenner flere som bare har forsvunnet etter at de begynte med wow, folk tror de var flyttet til en annen by men neida - de hadde bare begynt med wow. Godt eksempel på hvordan man ikke skal spille, til og med blizzard sier at man skal spille wow i moderate mengder.

Jeg tok et av eksemplene dine og brukte det i det jeg mente.

Største delen av de som spiller wow er ikke sånne som spiller 16-18 timer i døgnet og ikke gjør noe annet. Det er en liten brøkdel som burer seg inne og spiller 24/7. Om jeg hadde starta og trene innen en idrett hadde jeg kanskje gjort dette 1-2 timer maks per dag. Hva hadde jeg gjort resten? jeg hadde loka foran tv, sett film, lest en bok, etc. Altså like asosiale aktiviteter som det å sitte og spille.

Jeg lærer MYE mer av og sitte på ventrilo med folk fra andre land og snakke et annet språk eller sitte i guild chatten og snakke engelsk enn det jeg gjør av enorme mengder med trening og andre små hobbyer. Flere av de jeg kjenner som sitter og spiller wow er mye bedre enn andre i Engelsk faget, som et eksempel, på skolen.

Jeg er ikke for at man skal sitte og spille 16-18 timer i døgnet, men jeg takler ikke folk som drar alle wow spillere under den kammen og sier at de er noen stusslige asosiale nerder. Det er forskjell

• Liker 2
Lenke til kommentar

Største delen av de som spiller wow er ikke sånne som spiller 16-18 timer i døgnet og ikke gjør noe annet. Det er en liten brøkdel som burer seg inne og spiller 24/7. Om jeg hadde starta og trene innen en idrett hadde jeg kanskje gjort dette 1-2 timer maks per dag. Hva hadde jeg gjort resten? jeg hadde loka foran tv, sett film, lest en bok, etc. Altså like asosiale aktiviteter som det å sitte og spille.

Jeg lærer MYE mer av og sitte på ventrilo med folk fra andre land og snakke et annet språk eller sitte i guild chatten og snakke engelsk enn det jeg gjør av enorme mengder med trening og andre små hobbyer. Flere av de jeg kjenner som sitter og spiller wow er mye bedre enn andre i Engelsk faget, som et eksempel, på skolen.

Jeg er ikke for at man skal sitte og spille 16-18 timer i døgnet, men jeg takler ikke folk som drar alle wow spillere under den kammen og sier at de er noen stusslige asosiale nerder. Det er forskjell

Her er et eksempel:

Hvis du skulker engelsktimene på skolen for å spille wow vil du få dårligere karakter i engelsk enn du ellers ville fått. Det du lærer av engelsk i wow er ikke nok til å ta igjen det tapte. Spill som wow har potensiale til å forbedre engelsk-karakter men det avhenger av personen og bruksmønsteret. Dersom du spiller på en russisk server vil du trolig ikke lære så mye engelsk..

Jeg er ikke i tvil om at wow er mer sosialt enn TV-titting, og at tiden som brukes forran tv er minst like bortkastet som tiden brukt til wow. Dersom wow ligger lavt nok på prioriteringslisten så ser jeg ingenting negativt med det og jeg ville sagt det var bedre enn å se på tv. Men for mange så ligger det for høyt på prioriteringslisten og for noen er det ingenting annet på prioriteringslisten - altså at dagen er bortkastet hvis de ikke får logget inn og spilt.

Grunnen til at du ikke takler at folk drar alle wow-spillere under en kam er kanskje fordi det er litt sannhet i det?

Jeg drar ikke alle under en kam, det er mange tendenser og lignende blant wow-spillere men ikke uten unntak. Personen på rank 1 i battlegroup og/eller beste MT på serveren kan fint ha venner og dametekke som de fleste bare kan beundre.

Its important to remember that anyone having achieved less than you is a noob, and everyone having achieved more than you is a nolife.

Dette er en uskrevet lov i wow og noe av det jeg liker mest med spillet, misunnelsen råder og hvis noen er bedre enn deg er det fordi de ikke har et liv. Generaliseringen og fordommene du misliker så sterkt blir forsterket veldig av wow-community selv. Det hjelper ikke akkurat for utenforstående når de som kjenner spiller fra innsiden kaller hverandre for nolifere i hytt og pine.

Lenke til kommentar

De fleste brukbare guilder raider etter kl 18:00. Da må man isåfall lage seg en dum grunn for å spille mens engelsktimene pågår.

Skjønner at ikke alle raider, men dersom man verken driver med raiding, arena eller rated BG så er det strengt tatt ingen vits i å spille WoW over tid. Da finnes det hundrevis av andre spill som er bedre egnet. Spillet slutter ikke når man har nådd erfaringsnivå 85, det er da det starter.

Hvis man skal på kino kl 17:00 så er det ikke vanlig å starte med å sitte inn setene kl 13:00.

Det har uansett ikke noe med WoW å gjøre. Før WoW så var det folk som skulket timer for å kjøre bil isteden, dra på kjøpesenter, se film osv. Det er isåfall folk som har et problem og ikke noe vits i å skylde på WoW. På samme måte som at det er folk som er med i raiding guild uten å ønske å raide så er det folk som er elev ved en skole uten å ha lyst til å gå på skole. Folk som ikke ønsker å gå skole eller raide kan slutte isteden for å late som de er med kun for å skulke og lage unnskyldninger for ikke å være med.

Selv om man invitererer 100 spillere til et raid, kan man risikere at kun 5-6 kommer til avtalt tid.

Hvor mange av de oppmøtte er gode nok og har satt seg inn i karakter og raid-encounter?

Hvor mange av de oppmøtte kan være med til raidets slutt?

Hvor mange av de oppmøtte emo-rage-quitter etter 3 wipes?

Hvor mange av de påmelte lyver om erfaringen sin slik at de egentlig ikke burde være påmeldt?

Hvor mange av de oppmøtte har med flask og food buff selv om det var gitt klar beskjed om at dette var påkrevd.

Hvis folk hadde vært så hekta som du sier så hadde det vært en fryd å spille, noe det ikke er. Det er en intens og kontinuerlig kamp for å sortere bort spillere som gir blaffen.

Å ha en wowkonto betyr ikke automatisk at man er egnet til å delta i noe raiding eller arena på samme måte som at en fyr som har hatt en fotball og en drakt liggende i et skap de siste 3 årene ikke plutselig skal inn på landslaget. 97% av de som spiller wow er av den slappe typen og ødelegger for andre som ønsker å raide / spille PvP.

Det er ikke bare en fordel at WoW utvikles mes tanke på å ha flest mulig betalende spillere.

Jeg ville heller spilt et spill med 10 000 spillere der 97% aktive enn et spill med >10 millioner spillere/betalte kontoer der 3% er aktive.

En jeg skulle raide med kom seg nokså raskt til nivå 85, han betalte til og med penger for å skifte karakteren som om til Worgen for å få 1% mer crit i raid. Et par dager etter han hadde betalt for å bytte om så sluttet han helt med WoW. :hmm:

Flesteparten som har WoW har det pga at det er populært og ikke fordi de er hektet eller deltar aktivt. En del har WoW fordi de har venner som spiller og ikke nødvendigvis fordi de synes at spillet er genialt.

Forhåpentligvis kommer det snart et MMORPG der casuals ikke menger seg med de mer dedikerte spillerne. Jeg savner Diablo II classic hardcore ladder der det ikke var en masse randoms som deltok i endgame. Rett og slett fordi de ikke kom seg så langt uten at karakteren døde eller at de ikke taklet tanken på at karakteren kunne dø. Dessverre er dette snart 10 år siden (2000-2003 var de beste årene). Det kommer jo snart Diablo III (everything changes but the name) men jeg er redd det bare blir en smørje der dedikerte må menge seg med random spillere. Ikke at det er noe galt med casuals i seg selv, det er bare så lite effektivt å rote bort tid på å spille med de for så å finne ut at selv om han virket ok ved første øyekast så gir han egentlig blaffen. I WoW så har det desverre blitt slik at det er lagt opp til at alle spiller kan raide hvis de vil enten de er egnet eller ikke. At folk har >350 item level forteller ikke om de har raid erfaring, om de tok Sunwell Plaeau pre nerf i 2008, om de har bra oppmøte, om de er tålmodige nok til å wipe utallige ganger for å beseire hard modes.

For meg så er det verdiløst hvor mye itemlevel folk har. Det er ikke det som teller og aktive folk har automatisk gear som en følge av at de er aktive.

Det var en fordel i 2007/2008 da man feks måtte få attunement gjennom SSC og Hyjal Summit for å komme inn i Black Temple. Da slapp man i stor grad at det kom med folk som ikke hadde noe der å gjøre. I dag kan hvem som helst lyve seg inn i en raidgruppe til stor frustrasjon for de andre.

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når du kommer til lvl 85 er det slutt på nesten alt innholdet og questene i spillet, men et nytt spill starter. Det heter for eksempel "pvp in a tiny room" eller "pve in the same dungeons over and over". Mens du har spilt deg gjennom sikkert rundt 20Gb med innhold så gjenstår det noen få hundre megabyte med innhold som du kan gjøre igjen og igjen, og igjen, og igjen, og igjen, og igjen - såfremt du ikke går lei.

Det er også daily quester - quester som du kan gjøre på nytt hver dag.

Poenget med engelsktimene var ikke at folk skulket de for å spille men at man lærer mer engelsk der enn i wow. Noe som medfører at wow ikke automatisk forbedrer engelskkunnskapene men at det kan gjøre det avhengig av bruksmønster.

Noen er ganske hektet på wow, de samler seg typisk i guilder spesielt for de som er like hektet. Dersom du har problemer med å finne folk som er hektet nok til å klare ting så ville jeg sagt det er fordi du ikke er nok hektet selv - de skikkelige hekta spillerene vil dermed spille med noen andre.

Jeg skjønner poenget ditt med 10,000 aktive spillere, det hadde vært morsomt med et spill hvor alle var flinke og kunne sakene sine men ulempen er at et slikt spill ville hatt et lite utviklingsbudsjett til å operere med. Da må innholdet som utvikles vare lengre og utvikles fortere, alt blir hastverksarbeid som skal vare helst i årevis. Gear resets kunne man sett langt etter, en ny spiller i wow ville i en slik modell ha gått gjennom samtlige tiers (helt fra molten core tier 1) for å komme til nyeste kontentet. Alternativet ville være at folk ble ferdig og gikk lei, i et mmo er det viktig at alle har et eller annet de kan oppgradere.

At du ikke bryr deg om itemlvl er fullstendig feil, jeg går utifra du egentlig mener at du ikke er kresen på ilvl i motsetning til ganske mange andre. Skill kan veie opp for mangler i gear innenfor visse rammer. Det hjelper ikke om MT eller dps er god hvis de blir oneshottet av boss eller aoe dmg.

Lenke til kommentar

Har selv sett endel tragiske tilfeller innen wow etter og ha spillet relativt hardcore i noen år. Selv kuttet jeg det ut grunnet det kvelte meg og ble ett så stort tvang og fikk ikke tid til noe annet. Alt ble lidende for meg, jobb, venner og forholdet. Spiller fortsatt ca 20 timer i uken men veldig mye sammen mer IRL-venner. Jeg har truffet veldig mange nye venner som jeg har god kontakt med selv etter vi sluttet og spille sammen. Moderasjon er en god ting som ofte ikke finnes i wow-verden.

Lenke til kommentar

hvorfor ser man denne type poster gang på gang. først kommer topicen fra en eller annen fyr som har slutta av en eller annen grunn, som er like /care hver gang. så en stund etter på kommer samme fyren med sine råd, hypoteser og teorier som skal få andre til å slutte eller moderere spillinga si, også disse er rimelig /care. kan egentlig ikke si at jeg skjønner den greia der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...