Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Halvårig realfagskurs. Føler jeg ikke lærer noe

Anbefalte innlegg

Så fra videregående hadde jeg bare 1y. Jods jeg fikk av. Men nå skal jeg ha R1 + R2. Tempoet er helt vilt, og føler jeg ikke klarer noe. Altså jeg skjønner jeg ikke forstår alt.

Problemet er heller at jeg kan forstå en ting en dag, så glemme det mens vi holder på med noe nytt.

Er bare ute etter en stå karakter. Da snittet mitt fra VGs er høyt. Men allikevel. Merker jeg utrolig stressa.

Som fks i fysikken. Vi har gjort 5 kapitler på 3 uker. Og føler jeg har glemt alt.

Blir så forbanna. Pleier å være god til dette. Men føler ting ikke får tid til å sitte.

Noen tips.

Sitter forresten på skolen fra 0800-1800/2000 hver dag så jobber jo bra med stoffet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg har tenkt til å ta dette kurset selv. Men dette kurset skal jo ta alt fra grunnen av, Sinus Forkurs og Ergo Fysikk 1? som tar alt fra begynnelsen av så du burde egentlig klare dette. En alternativ vei er å ta et helårig forkurs, men da må du dessverre vente til høsten.

Kan du fortelle litt om dette realfagkurset, har litt lyst til å få vite noe fra "innsiden" bortsett fra den propagandaen som finnes i brosjyrer og nettsteder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

så klart, bare fyr løs så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan

Greit da startes bombarderingen:

1# Hvilke bøker bruker dere?

2# Hvor mange timer har dere i hvert fag?

3# Hvor mange er dere i klassen?

4# Er det kapittel prøver i fagene?

5# Er det mulighet for å ta flere fag eller er det bare Fysikk 1 og R1/R2 matte?

6# Har dere forsøk i fysikken?

7# Hvor mange kapitler cruiser dere gjennom i uka eller måneden?

8# Hvordan er undervisningen? (tavle, smartboard, muntlig, selvstendig, prosjekt arbeid osv)

9# Får man standpunkt karakter eller bare eksamens karakter?

10# Starter kurset helt fra grunnen av?

Det var alt jeg lurte på.

Lenke til kommentar

Hver ettermiddag kan du kanskje prøve ta et par repetisjonsoppgaver fra de tidligere kapitlene, eventuelt at du setter av en dag i uka til det. Du må finne din måte å lære på, hvis det å sitte 12 timer om dagen ikke funker på deg, prøv noe nytt. Jeg vet i det minste at repetisjon er key for meg.

Husk å ta pauser! Hent noe å drikke, se litt ut i lufta, gå deg en tur.

Lenke til kommentar

takk Sink, går litt bedre for tida egentlig. Problemet er bare at vi har 2-3 store innlevering i uka, så vi sitter som regel til 1800-200 hver dag med de, da er ikke motivasjonen så høy for å gjøre lekser når man kommer hjem i 2100 tida, men har brukt helga til å repetere det vi har hatt på tavla denne uka. Fungerer greit. Mye jobb selvfølgelig, men det visste jeg før jeg startet.

Angående det du lurer på Tricell, så skal jeg prøve å svare på det:

1# Hvilke bøker bruker dere?

2# Hvor mange timer har dere i hvert fag?

3# Hvor mange er dere i klassen?

4# Er det kapittel prøver i fagene?

5# Er det mulighet for å ta flere fag eller er det bare Fysikk 1 og R1/R2 matte?

6# Har dere forsøk i fysikken?

7# Hvor mange kapitler cruiser dere gjennom i uka eller måneden?

8# Hvordan er undervisningen? (tavle, smartboard, muntlig, selvstendig, prosjekt arbeid osv)

9# Får man standpunkt karakter eller bare eksamens karakter?

10# Starter kurset helt fra grunnen av?

1#: Sinus forkurs og cosinus forkurs, 2009 utgave, Rom stoff tid forkurs lærebok, rom stoff tid forkurs studie bok, 2010 utgave

2#: Vi har 6 timer fysikk i uka (undervisning) + 2 timer med student assistent, pluss lab øving annenhver uke. Vi har 10 timer matte undervisning i uka + 2 timer med student assistent.

3#: Vi er vel rundt 130 i matte timene, stort auditorium, så er vi 60-80 i fysikk timene (2 klasser).

4#: Ikke noe prøver, men vi må levere inn øvinger hver uke (12 til sammen). 9 stk må være bestått for å gå opp til eksamen, vi må også bestå 5 av 5 lab øvinger i fysikk. Så det er veldig mye å gjøre hver uke.

5#: Er eget kurs som går over et år, der du kan ta norsk, engelsk osv i tillegg til fysikk og matematikk.

6#: Ja, vi har 5 forsøk, vi hadde et om bevegelse først, nå om pendel og elastisk fjær.

7#: 3 uker siden jeg startet, vi er allerede på side 245 i matematikken. Tenker 2-3 kapitler i uka. Husk jeg går halvårs kurs, tempoet er vilt.

8#: Tavle undervisning i matematikken, smartboard i fysikken (alt legges ut på its learning, så har vi to timer med studass på slutten av uka hvis vi lurer på noe angående pensum / innlevering oppgavene.

9#: Bare eksamens karakter på halvår, men har mappe vurdering/hjemme eksamen på helårs kurs.

10#: Nei, ikke egentlig, man har ikke tid rett og slett, er mange som faller av, og lærerne har ikke tid til å hjelpe dem hvis du skjønner. Et tips er å skaffe seg en flink gruppe da de kan hjelpe en masse.

Glemte å nevne at det er gruppe innleveringer hver uke, ikke selvstendig. Så gjør alt du kan for å komme på gruppe med folk som vil det samme som deg.

Ser mange som begynte på kurset som var helt rolig, og at dette ikke var stress. De har ikke kommet på skolen på en stund for å si det sånn.

Jeg drar på skolen 0800 og er som regel hjemme 2100, samt at jeg jobber i helgene. Stoffet er ikke altfor vanskelig, det er mer tempoet som jeg syntes er litt ekkelt, rekker ikke å lære det, å få det til å sitte, før vi er over på noe helt annet.

Men det kommer seg. Håper jeg svarte på det du lurte på, bare å spørre hvis det er mer.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Kan tenke meg at det er ganske slitsomt ja, jeg går selv fullt forkurs. Det er ganske syke mengder med pensum, har akkurat hatt halvårs-test i både matte og fysikk, hele januar har gått med til repetisjon på ettermiddagen og i helgene. Heldigvis har jeg gode klassekamerater å jobbe med.

Lenke til kommentar

Hardcore. Det som gjør at matematikk og fysikk sitter, i alle fall for meg, er å regne nok oppgaver. Rekker du over mer enn de oppgavene som står i Sinus og Rom Stoff Tid? får du regnet over oppgaver i Cosinus og RST Studieboka i tillegg, eller går det såppas fort fram at du ikke rekker?

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Takk for gode råd. Skal prøve dem. Har nå

Som regel at etter timene så gjør jeg lekser på skolen i det vi hadde i forelesingen. Etter det gjør jeg øvingane vi skal levere hver fredag.

Og i helgene repeterer jeg fra det vi har hatt i løpet av uka. Tror det vil fungere bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg takker for dine svar.

Så det er altså ingen "klasser" men mange folk på forelesninger? men er det essensielt å finne en gruppe mennesker som du må samarbeide med? er det like mange jenter og gutter som går på kurset slik som på allmenn påbygg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...