Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil: Velge bensin (TFSI) eller diesel (TDI)?


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

1,2 TSI har nok litt høyere forbruk enn 1,6 TDI, men gir for de fleste en bedre kjøreopplevelse som blant annet at motoren blir fortere varm. Om man driver mye småkjøring vil jeg anbefale bensinvarianten, men om man kjører 10 mil daglig ville jeg ha kjøpt diesel.

 

Jeg sitter selv med en TDI som jeg bruker mest til småkjøring, og angrer på at jeg ikke valgte bensin. Tror nok at min neste VAG bil blir en 1,2 TSI.

Vi har alltid hatt bensin tidligere, og den MB 200CDI vi har nå er første med diesel. Trekker godt på lave turtall, og er økonomisk (ca 0.4 l/mil på rolig langkjøring), men utrolig kjedelig at motoren dør på ca 4.500 o/min, det er jo da moroa skal begynne. Derfor vurderer jeg bensin som et alternativ, selv om det er liten tvil om at diesel er mest økonomisk. Et annet argument for å velge 1.6 TDi er at dette er en ny motor med doble kammer og 16 ventiler, mens 1.2 er en eldre konstruksjon med SOHC og 8V. Jeg har ikke klart å finne ut om TDi har registerrem eller -kjede, men mener at 1.2 har rem, og dette taler også til dieselens fordel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med de moderne turbomotorene er jo at de (nesten) trekker som en diesel fra bunnen av - og du har turtallet på toppen i tillegg. 105-hesteren har eksempelvis fullt dreiemoment fra 1550 til 4100.

 

Såvidt jeg vet er 1,2 TSI også en ny motor (i det minste som turbomaskin). Den har SOHC og 8V for å spare plass og vekt samt for at den skal bli billigere å produsere.

 

Hvorfor taler det til dieselens fordel at den er mer komplisert? Det er jo mindre som kan bli ødelagt, motoren er lettere og det blir mindre å vedlikeholde. Fordelene med diesel veier ikke opp for dette i mine øyne.

 

Forbruket med en 1,2 vil nok ligge på mellom 0,5 og 0,6 ved blandet kjøring. Om den ene desiliteren du sparer i drivstoff per mil er så viktig, får bli opp til deg å avgjøre. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvorfor taler det til dieselens fordel at den er mer komplisert? Det er jo mindre som kan bli ødelagt, motoren er lettere og det blir mindre å vedlikeholde.

Jeg regner med at man velger å lage en mer komplisert motor fordi dette gir fordeler i forhold til drivstofføkonomi og motorytelse. Da vi byttet fra nest siste til siste bensinbil (før MBen), gikk vi fra SOHC/8V til DOHC/16V, og sistnevnte hadde mye bedre drag over mye større turtallsområde, selv om både volum og ytelse (hk) var lavere. I tillegg var også forbruket lavere.

 

Det er jo mer å vedlikeholde dersom man har en registerrem som må skiftes enn et vedlikeholdtfritt registerkjede. La oss si at bilen kjøres 10.000 km pr år, og at remmen holder 160.000/10 år, og at det koster 10.000 kr å skifte den. Da blir det 1.000 kr pr år i kostnad fordelt over registerremmens levetid.

Lenke til kommentar

Forbruket vil naturlig nok være høyere på en slik bensinbil enn på en dieselbil. Likevel er forskjellen her minimal - også i praksis. Du finner nok ingen andre bensinmotorer med like mye krefter som er like gjerrige som 1,2 TSI-motoren.

 

Som jeg nevnte i forrige post, så har denne motoren fullt dreiemoment fra 1500 til 4100 o/min. Hvor mye flatere kurve enn det tror du et er mulig å få til? Om den ville vært gjerrigere eller enda mer fleksibel med 16V/DOHC blir bare spekulasjoner, men Skoda (som har utviklet og bygger motoren) har nok tatt sine vurderinger i forhold til dette.

 

Da blir det under en hundrelapp i måneden for regreimskifte. Med andre ord ingen nevneverdig kostnad å bry seg om i det lange løp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For å unngå misforståelser noen her prøver seg på: 1,2 TSI er en ny konstruksjon, og den har registerkjede.

Takk for ny info. Jeg prøvde å lese meg opp her http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines men ut fra det som var spesifisert på EA827/EA113 fikk jeg inntrykk av at det kun var de med 16 V og DOHC som hadde kjede.

 

Jeg ville valgt 1,2 TSI, men nå ville jeg stort sett valgt bensin med turbo fremfor hvilken som helst diesel så lenge de ligger på samme prisnivå og vi ikke snakker større biler, som f.eks caravelle.

Jeg må finne en forhandler som har en jeg kan prøve først, men bensinturbo er et absolutt aktuelt alternativ.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Stadig mer forvirret etter et besøk hos en VW-forhandler i dag, som fortalte at 1.6 TDi 90 og 105 hk hadde registerrem, ikke kjede. Dette er en DOHC/16V. Noen som vet mer om dette? Prøvde å google litt, men fant ikke noe konkret.

Lenke til kommentar

Da ble plutselig 1.2 TSI enda mer aktuell, da bytte av rem er hver 120.000 km og koster ca 5-6.000.

 

Er nok vesentlig mer enn det, heller i området 9-10 tusen tenker jeg. Er jo deler for minst 3 tusen bare, pluss at det er en del jobb, mye å demontere samt at det skal rengjøres og justeres inn alt som skal.

Kjøp for all del 1.2 tsi, mye triveligere motor, og ikke minst raskere. Støynivået er virkelig noe annet enn en raklete dieselfirer (uansett). Og som du allerede har oppdaget, mindre servicekostnader. I tillegg er den lettere å starte i kulde og avgir mer varme til kupeen når det er behov for det.

 

Her burde Spartana uttale seg syns jeg, han har vel nylig investert i bil maskinert av VAG 1.4 TSI, denne har nok mye av det samme som 1.2 vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd 1,2 TSI i en Skoda Yeti, og den lille motoren imponerte meg. Går med tanker om å bytte ut min bråkete Roomster 1,4 TDI i en Fabia stv 1,2 TSI med DSG. Vi kjører ganske lite i året, og mest småkjøring så Diesel er bare tull har jeg kommet fram til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da ble plutselig 1.2 TSI enda mer aktuell, da bytte av rem er hver 120.000 km og koster ca 5-6.000.

 

Er nok vesentlig mer enn det, heller i området 9-10 tusen tenker jeg. Er jo deler for minst 3 tusen bare, pluss at det er en del jobb, mye å demontere samt at det skal rengjøres og justeres inn alt som skal.

Var hos en VW-forhandler i helgen, og ble fortalt at en 120k km service inkl skifte av registerrem kostet ca 8.000, og at selve servicen er ca 3.000, derav prisantydningen over. Uansett en kostnad jeg gjerne vil slippe.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du er så opphengt i denne lille kostnaden?

 

La oss si at intervallen er 10 år, og du ikke kjører mer enn 120 000 på disse ti årene. Da fordeler vi 5000 kroner på 10 år. Det blir 500 kroner i året. Eller 1 krone og 37 øre om dagen.

 

Hvorfor er dette viktig når du skal kjøpe en ny bil? Du vil sannsynligvis betale det tidobbelte i året i forsikring. Verditapet alene er flere titalls tusen kroner.

 

Hvis du er så opptatt av å snu på krona, så vil jeg fraråde deg å kjøpe en flunkende ny bil i det hele tatt. Da er det bedre å finne en som er et halvt år gammel. (Kanskje greit å vente til sommeren - da har bilene som er et halvt år gamle fem års garanti...)

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du er så opphengt i denne lille kostnaden?

 

La oss si at intervallen er 10 år, og du ikke kjører mer enn 120 000 på disse ti årene. Da fordeler vi 5000 kroner på 10 år. Det blir 500 kroner i året. Eller 1 krone og 37 øre om dagen.

 

Hvorfor er dette viktig når du skal kjøpe en ny bil? Du vil sannsynligvis betale det tidobbelte i året i forsikring. Verditapet alene er flere titalls tusen kroner.

 

Hvis du er så opptatt av å snu på krona, så vil jeg fraråde deg å kjøpe en flunkende ny bil i det hele tatt. Da er det bedre å finne en som er et halvt år gammel. (Kanskje greit å vente til sommeren - da har bilene som er et halvt år gamle fem års garanti...)

 

Sannsynligvis er det vel omvendt, at de som ser på TSI heller velger TDI, fordi de tror det er billigere. Over tid kan det vel hende at det slettes ikke blir billigere med en diesel. Kjede kan ikke akkurat sies å være en ulempe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du er så opphengt i denne lille kostnaden?

Når det gjelder kostnaden på 5-8.000 hver 120.000 er ikke den av spesielt stor betydning, da det, som du sier, er mange andre kostnader ved bilhold som er mye høyere. Dette er uansett en ekstrakostnad som påløper dersom man har bil med rem i stedet for kjede, og jeg kan tenke meg mye annet moro å bruke dette beløpet på enn å legge det igjen hos Møller hvert x. år.

 

Jeg har forøvrig hatt en uheldig erfaring med bil med registerrem, og ser derfor primært etter motor med kjede, som jeg har hatt på de 2 siste bilene.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kostnaden på 5-8.000 hver 120.000 er ikke den av spesielt stor betydning, da det, som du sier, er mange andre kostnader ved bilhold som er mye høyere. Dette er uansett en ekstrakostnad som påløper dersom man har bil med rem i stedet for kjede, og jeg kan tenke meg mye annet moro å bruke dette beløpet på enn å legge det igjen hos Møller hvert x. år.

 

Jeg har forøvrig hatt en uheldig erfaring med bil med registerrem, og ser derfor primært etter motor med kjede, som jeg har hatt på de 2 siste bilene.

 

Du kan for eksempel drikke én øl ekstra i måneden. Gratulerer.

 

Uansett: Hvis den uheldige erfaringen du snakker om er motorhavari, så er det ikke kjede/rem du bør se på. Du bør heller finne ut om motoren er en såkalt non-interference-motor eller ikke. Altså om stemplene treffer ventilene ved et eventuelt registerhavari. Gjør de ikke det, så er det bare å skifte rem, og bilen er god som ny. :)

Lenke til kommentar

Som sagt er jeg en av de som vil velge 1,2 TSI. Ikke først og fremst på grunn av kostnaden, men på grunn av økt kjøreglede. Kjører nå en relativt daff og bråkete 1,4 liters tresylindret TDI som tar et kvarter på å gi lunken luft i kupeen.

 

Selv om jeg kjører liten økonomisk bil vil jeg ha en best mulig "pakke" som gjør at jeg ikke irriterer meg over motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...