KoKo_ Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Hei. Som emnet spør: Hva gjør/kan en automatiker eller instrumentingeniør? Hva er basiskunnskapene fra skolen? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Først og fremst, er ikke tekniker og ingeniør det samme. Jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter her, så jeg svarer på begge yrkene/utdanningene. En ingeniør innen automatisering og instrumentering kan igrunn gjøre ganske mye forskjellig. Det kan være alt fra å drifte reguleringssystemer, prosjektere dem, inspisere dem eller så kan du designe styresystemer til maskiner (herunder programmere dem). En automatiker/tekniker vil være den personen som gjør arbeidet ingeniøren delegerer i sin rolle som driftsansvarlig, eller prosjektansvarlig under bygging. Automatikeren er som regel den som faktisk bygger styresystemet som ingeniørene designer. http://fagplaner.hit.no/nexusnor/content/view/full/29271 <- Dette er vel ganske typiske basiskunnskaper man har når man går ut av skolen. http://www.vilbli.no/4daction/WA_Kompetanse?ASP=35640439&Ran=1734&Niva=V&Kurs=V.ELELE1----_V.ELAUT2----_V.ELAUT3----&Area=18&Return=WA_Kompetanseoppslag&TP=03-02-11&Kompetanse=V.EL4001 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Etter min mening så syntes jeg de forskjellige tittlene sitter litt "løst" i dagens bransje. Slik jeg ser det så har man Automasjon/instrumenterings ingeniør som er et resultat av bachelor grad Automasjon/instrumenterings tekniker/fagskoleingeniør som er et resultat av teknisk fagskole. Automatiker/instrument som er et resultat av fagbrevet Er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Etter min mening så syntes jeg de forskjellige tittlene sitter litt "løst" i dagens bransje. Slik jeg ser det så har man Automasjon/instrumenterings ingeniør som er et resultat av bachelor grad Automasjon/instrumenterings tekniker/fagskoleingeniør som er et resultat av teknisk fagskole. Automatiker/instrument som er et resultat av fagbrevet Er jeg helt på jordet? Du er ikke på jordet nei Det er de 3 vanligste retningene man har innen automasjon. Og forøvrig også de samme 3 utdannings retningene som er i bruk innen elektro. Finnes mange rare titler ol også. Men det er jo vanligvis folk med en av de 3 utdanningene som liker å kalle seg noe flott. Endret 3. februar 2011 av Arteju Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Et par oppfølgingsspørsmål: Hva menes med "instrument" i denne sammenhengen? Jobber utlyst som instrumentingeniør, eventuelt autmasjonsingeniør, de er også relevante for enhver oppegående elektroingeniør? Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Det er veldig mye blanding og rot i bruken av titlene instrument og automasjon. Instrument var en stillingstittel som kanskje var mer vanlig før. Med dagens utdanninger går det hele inn under automasjons utdanningen. Og det går mer og mer over mot å kalle alt for automasjon. Men navnet instrument henger fortsatt igjen. Instrument ble og blir ofte brukt om stillinger med hovedfokus på pneumatikk, hydraulikk ol. Mens automasjon ble og blir ofte ble brukt om stillinger med fokus på styring og regulering ol. Men ofte brukes begge beskrivelsene om samme stillingen. Så jeg synes iallefall ikke det er helt til å bli klok på. Man må studere stillinger/stillingsbeskrivelser for å skjønne hva slags stilling en jobb/annonse er. Automasjons verden er ganske så forskjellig fra elektro verden. Det er mye likt, men likevel mye ulikt, for å si det sånn... En elektro utdannet ingeniør. Som kun er elektroutdannet. Uten tverrfaglig erfaring. Vil mangle mye av kunnskapen som trengs for å være med å planlegge automasjonsdelen i et prosess anlegg. Tror de færreste rene el ingeniører vil gjøre en særlig god jobb i et større automasjons prosjekt. 3 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Tekniker er bare en tittel. En tekniker er stort sett bare en person som har kompetanse til å jobbe med den "dingsen" han er tekniker på. F.eks. der jeg jobber nå er jeg "systemtekniker", men av formell kompetanse har jeg bare fagbrevet som automatikkmekaniker. En av grunnene til at instrumenttekniker og automatiker brukes om hverandre kan være fordi den engelske tittelen på automatiker er "instrument mechanic". Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Tekniker er bare en tittel. En tekniker er stort sett bare en person som har kompetanse til å jobbe med den "dingsen" han er tekniker på. F.eks. der jeg jobber nå er jeg "systemtekniker", men av formell kompetanse har jeg bare fagbrevet som automatikkmekaniker. En av grunnene til at instrumenttekniker og automatiker brukes om hverandre kan være fordi den engelske tittelen på automatiker er "instrument mechanic". Kaller man seg tekniker. Så har man enten bare fått seg en flott tittel. Eller så har man fullført teknisk fagskole. Da blir man tekniker. Men det er ingen beskyttet tittel.Slik som feks bachelor ingeniør. Så alle kan egentlig kalle seg tekniker. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Forskjellen på tekniker og ingeniør var ikke i utgangspunktet det jeg lurte på (men gjør ikke noe om dere diskuterer det i tråden). Var mer hva som gikk inn under fanen "instrument" og "automasjon". Noen konkrete eksempler på prosjekter og arbeidsoppgaver som er direkte relevant i denne sammenhengen? 1 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) @KoK0_ : Slik som jeg ser og har oppfattet så er det egentlig ikke så veldig mye skille mellom dem. Noen emner innen fagfeltet kan være hydraulikk, pneumatikk, styring og regulering, instrumenter, pådragsorganer osv osv. Det hele er vel egentlig opp til hva slags utstyr de har på arbeidsplassen, eller hva slags utstyr bedriften leverer. Hvis du er elektro ingeniør så vil jeg tro at du typisk kunne tatt en elektro/automasjons-stilling, men en ren instrumenterings-stilling tror jeg ville vært utenfor fagfeltet ditt. @Arteju Tror du bommet litt der. Ingeniør er ingen beskyttet tittel. Ingeniør er en tittel som brukes av dem som har en bachelorgrad i ingeniørfag eller som gjennom studium og praktisk arbeid har skaffet seg tekniske og allmenne kunnskaper slik at de kan sidestilles med disse Tekniker er heller tydeligvis heller ingen beskyttet tittel, men Fagskoletekniker er beskyttet i samme grad som sivil ingeniør eller MsC @KoKo_ : Eksempler kan være - Følge opp teknisk ansvar på utstyr - Gi støtte til drift og vedlikehold - Utvikle dokumenter relatert til drift - Ta hovedansvar for utstyr. - Modifikasjonsprosjekter og godkjenninger - Sette behov og krav til utstyr - Planlegge jobber - Kontakt med leverandører - Følge opp jobber - Ansvar for vedlikehold osv osv Endret 4. februar 2011 av Vegpeg Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Vegpeg. tror du har bommet litt der Jeg har da aldri påstått at ingeniør er en beskyttet tittel. Hvem som helst kan påstå at de er ingeniør eller tekniker. Bachelor ingeniør grad derimot er en beskyttet tittel. Skal du påstå at du er bachelor ing. Så må du ha en grad å vise til. Men nå begynner vi å dreie vel mye bort fra de tingene trådstarter ville vite Endret 4. februar 2011 av Arteju Lenke til kommentar
V_B Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Da beklager jeg for missforståelsen Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 4. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2011 Det er denne jeg har sett litt på: http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=26515197 Så regner med jeg er innenfor som elektroingenlør siden det er listet opp som "kategori 1", mens automasjon/instrumentering er listet som kategori 2. Men var litt usikker på hva det faktisk innebar, men nå har jeg litt mer kunnskap om det Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Byggautomasjon og EIB. Det går nok mer på "smarthus" styrings løsninger for bolig og bygg. Altså styringer av varme, lys, ventilasjon mm Mest relevant for en slik stilling ville være erfaring med PLS styring ol. Og vil nok være mest relevant for automasjons og elektro ingeniører. En instrument ingeniør med erfaring med hovedvekt på pneumatikk og hydraulikk styringer ville nok komme i siste rekke. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Vegpeg. tror du har bommet litt der Jeg har da aldri påstått at ingeniør er en beskyttet tittel. Hvem som helst kan påstå at de er ingeniør eller tekniker. Bachelor ingeniør grad derimot er en beskyttet tittel. Skal du påstå at du er bachelor ing. Så må du ha en grad å vise til. Men nå begynner vi å dreie vel mye bort fra de tingene trådstarter ville vite Å kalle bachelor i ingeniørfag for en tittel blir helt feil. Det er en akademisk grad, ikke en tittel. Det blir som å si at bachelor i engelsk er en beskyttet tittel. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Er helt med på den tanken. Og det stemmer at bachelor offisielt sett er en grad. I annonser søker de ikke etter ingeniør. Hvem som helst kan egentlig kalle seg ingeniør. De spesifiserer at de vil ha en bachelor ingeniør. Pga at da få de en som har gjennomført en offisiell utdanning og har fått en grad. Om man velger å lese bachelor ingeniør som en ingeniør med en grad, eller som en jobb tittel, vil jeg si har liten betydning. Alle skjønner hva man mener. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Alle burde skjønne er at de søker etter en person med den akademiske graden bachelor i ingeniørfag. Det er ganske ofte at det i jobbannonser så står det den akademiske graden og ikke yrkestittelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå