Gå til innhold

Tips og forklaring om filter


Anbefalte innlegg

Ang pola filter kan jeg anbefale Kenko Pro1D CPL. Dette koster mindre enn Hoya sine (og de er produsert av Hoya). Dette får du til ca 400kr inkl frakt på ebay, og det har faktisk kommet bedre ut i tester enn hoya sitt dyre HD filter :)CPL test her, kan kjøpes her

 

 

For virkelig lange lukkertider i dagslys må du opp i svært mørke ND filtre som f.eks Hoya ND x400 (9 stopp) eller B&W ND3 (10 stopp)

For å gjøre forvirrelsen komplett opererer forskjellige fabrikanter med forskjellige måter å oppgi den optiske tettheten til ND filtrene i betegnelsen.

Endret av GSM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

og det har faktisk kommet bedre ut i tester enn hoya sitt dyre HD filter

 

For å gjøre forvirrelsen komplett opererer forskjellige fabrikanter med forskjellige måter å oppgi den optiske tettheten til ND filtrene i betegnelsen.

 

Kan du legge ved lenken til den teste som sier at kenko pro1D er bedre en Hoya HD filtrene.

 

De bruker ikke forskjellige målemetoder,der er en fastlagt måleform som man bruker på HD-filter,selv om de benevner det på forskjellige måter.

 

post-151946-0-70627600-1296603504_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Jeg synes heller ikke at bruk av filter har noe for seg. Dessuten er ikke glasset i filteret av samme optiske kvalitet som i objektivet. Også det er et argument for å droppe filterbruk.

Jeg benytter beskyttelsesfilter (og selvsagt også solblender), men tar dem av av og til. Her om dagen inspiserte jeg dem og fant at de hadde fått noen mindre riper. Nye skal nå påmonteres. Glad det ikke er linsene som må byttes.

Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke at bruk av filter har noe for seg. Dessuten er ikke glasset i filteret av samme optiske kvalitet som i objektivet. Også det er et argument for å droppe filterbruk.

Jeg benytter beskyttelsesfilter (og selvsagt også solblender), men tar dem av av og til. Her om dagen inspiserte jeg dem og fant at de hadde fått noen mindre riper. Nye skal nå påmonteres. Glad det ikke er linsene som må byttes.

 

Nå beveger du deg utpå et veldig omdiskutert felt "har filter noe beskyttende effekt for objektiver".

 

Både og hvis du er i miljøer som kan skade frontelementet er det et godt tiltak,ellers så forringes bildekvaliteten noe, spesielt ved bruk av billige filter kan man oppleve fargestikk,forvrenginger og lysstikk "flare". Frontelementet har en ganske kraftig coating som tåler mye belastning før de eventuelt tar skader,og hvis det får noen riper så foringer det ikke bildekvaliteten.

 

Har selv noen uv0-filter til beskyttelse mot salt/sand "matthet" når jeg er i de miljøene,hvis ikke så bruker jeg heller en solblender som beskyttelse mot ytre påkjenninger.De filtrene jeg bruker koster over tusen kroner pr.stk. i Norge.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Her er link til test av Hoya hd cpl hvor det blir plassert på en 6. Plass etter bla. Kenko pro1d http://www.lenstip.com/119.5-article-Polarizing_filters_test_-_supplement_Hoya_HD_CIR-PL_72_mm.html

 

Og jeg er klar over at målemetoden for tettheten til nd filter er den samme. Poenget mitt var nettop det du påpeker at det kan oppgis på forskjellige måter. ;)

Nå hadde vel akkurat den testen du linket til ikke med noe Kenko filter og Hoya HD filtere kom på 6. plass ;)

Lenke til kommentar

Her er link til test av Hoya hd cpl hvor det blir plassert på en 6. Plass etter bla. Kenko pro1d http://www.lenstip.com/119.5-article-Polarizing_filters_test_-_supplement_Hoya_HD_CIR-PL_72_mm.html

 

Den testen gir jo ingen uttelling for de to store fordelene HD-filtrene har i forhold til andre filtere:

- de har mye mindre lystap enn andre polfilter

- de tåler mye mer enn andre filter. Prøv dette med ett hvilket som helst annet polfilter:

http://www.youtube.com/watch?v=cT6wBQR7iqE

Lenke til kommentar

 

Nå hadde vel akkurat den testen du linket til ikke med noe Kenko filter og Hoya HD filtere kom på 6. plass ;)

 

Final result: 27.52/37.5 points. In our overall ranking the Hoya HD would be the sixth, right behind a Sigma and a Kenko.

 

Den testen gir jo ingen uttelling for de to store fordelene HD-filtrene har i forhold til andre filtere:

- de har mye mindre lystap enn andre polfilter

- de tåler mye mer enn andre filter. Prøv dette med ett hvilket som helst annet polfilter:

 

De gir uttelling for de optiske egenskapene, og poenget mitt er at Kenko filteret gir deg mye for pengene da det er nokså billig mens Hoya HD på sin side er temmelig dyrt. Jeg har forøvrig aldri klart å ødelegge et filter, så mekanisk motstand er ikke noe jeg vektlegger stort.. Med mindre man har planer om å legge filtrene løst i fotobag'en, eller miste kameraet med nesen først ;) . Forskjellen i lystransmisjon er ikke SÅ viktig da man i hovedsak bruker polfilter når det er lyst ute.

Det hele koker ned til hvor mye mer man er villig til å betale for de små forskjellene.

Lenke til kommentar

kenko-filteret koster 400 kroner, Hoya HD 540 (billigste på eBay, gratis frakt, moms ikke inkludert). Kan vel neppe kvalifiseres til forskjellen mellom billig og temmelig dyrt, og forskjellen i lystapet tilsvarer mellom ett halvt og ett helt blendertrinn.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Jeg synes heller ikke at bruk av filter har noe for seg. Dessuten er ikke glasset i filteret av samme optiske kvalitet som i objektivet. Også det er et argument for å droppe filterbruk.

Jeg benytter beskyttelsesfilter (og selvsagt også solblender), men tar dem av av og til. Her om dagen inspiserte jeg dem og fant at de hadde fått noen mindre riper. Nye skal nå påmonteres. Glad det ikke er linsene som må byttes.

 

Nå beveger du deg utpå et veldig omdiskutert felt "har filter noe beskyttende effekt for objektiver".

 

Både og hvis du er i miljøer som kan skade frontelementet er det et godt tiltak,ellers så forringes bildekvaliteten noe, spesielt ved bruk av billige filter kan man oppleve fargestikk,forvrenginger og lysstikk "flare". Frontelementet har en ganske kraftig coating som tåler mye belastning før de eventuelt tar skader,og hvis det får noen riper så foringer det ikke bildekvaliteten.

 

Har selv noen uv0-filter til beskyttelse mot salt/sand "matthet" når jeg er i de miljøene,hvis ikke så bruker jeg heller en solblender som beskyttelse mot ytre påkjenninger.De filtrene jeg bruker koster over tusen kroner pr.stk. i Norge.

 

 

Jeg er klar over dette, og er stort sett enig med deg. Spesielt i at billige filtre bør unngås. Noe man kan gjøre, er å ta noen testbilder med og uten filter for å se hvor mye en eventuell kvalitetsnedgang blir.

Lenke til kommentar

ndre filtre har jeg ikke behov for til mitt bruk

Jeg har nettopp kjøpt mitt første speilrefleks, et EOS 60D, og er dermed ganske fersk på speilrefleksfronten.

 

Jeg trenger å kjøpe meg et filter, foreløpig mest fordi jeg vil beskytte objektivet, men det finnes jo så vidt jeg har sett en del forskjellige filtere. Jeg har lett litt på forumet, men har ikke funnet dekkende beskrivelser på hvilke typer filtere som finnes og hva de brukes til.

 

Jeg tenker å bruke kameraet mest til natur og værfotografering, skjønt dog noe personfotografering kommer man vel ikke utenom.

 

Jeg vil tro at et normalt UV-filter passer godt som beskyttelse, men kanskje burde jeg også skaffe meg noe annet for kule effekter?

 

Jeg har også sett at det er stor forskjell på pris i butikk og nett, og kanskje forøvrig også.

 

Jeg hadde satt pris på en liten guide blant filter om det skulle være noen som er villige til å dele sin kunnskap :roll:

 

På forhånd takk

 

 

Jeg støtter deg fullt ut når du vil kjøpe et beskyttelsesfilter, UV er da det riktige, da dette er farvenøytralt. Jeg har sett for mange optiske flater bli ødelagt av fingermerker, sandkorn, større objekter, osv, til at jeg selv tør å fotografere uten filtre. I tillegg bør du ha en solblender, både for å fjerne strølys og for å være støtfanger.

 

Dersom du satser på kun å ha et filter til deling på flere objektiver, vil du fort gå lei av å flytte over filteret, og dersom du i tillegg skal ha forskjellige step-ringer for å utligne forskjeller i filterdiametern, får du svært fort problemer med å bruke solblenderen. Sats heller på å ha et UV-filter pr objektiv.

 

Hva andre filtere angår, kommer det helt an på hva du ønsker å fotografere. Farvekorreksjonsfiltere er bortimot ute nå i forhold til dengang det var filmbaserte SLR som gjaldt (farvekorreksjonen fikses nå i efterkant), men et polariseringsfilter er ikke å forakte. Til et autofokuskamera må det visstnok være et sirkulært polariseringsfilter, og spør meg ikke hvordan det virker, for det har jeg ikke peiling på (jeg har selv spurt om det på dette forumet, og jeg fikk noe svar som overbeviste meg, du finner tråden under "filtere").

 

Et polafilter kan fjerne reflekser i vann og glass (men ikke metall) fordi reflekslyset er polarisert i forhold til det direkte lyset. Lyset fra en blå himmel er også delvis polarisert, og når en del av lyset holdes tilbake i filteret, blir himmelen både blåere og mørkere, uten at bildet forøvrig endres.

 

Et polariseringsfilter vil stjele litt lys, fordi det er mørkt (som en solbrille), og vil derfor kunne fungere som et ND-filter, avhengig av filterfaktoren på vanligvis 2-3, vil det være 2-3 blendere. Dessuten kan du ta to gammeldagse, lineære polariseringsfiltere utenpå hverandre og dreie i forhold til hverandre, og på den måten få et trinnløst ND-filter.

 

Selv har jeg kjøpt stjernefiltere for å få stjernereflekser i lyspunkter (stearinlys, gatelykter, men dessverre ikke av "glimtet i øyet", da dette blir for svak kontrast). Jeg fant ut at 6-takket stjernefilter fungerer best til mitt behov, Et stjernefilter vil dessuten også virke som et diffusjonsfilter, dvs at det myker opp bildet og tar bort noe skarphet, velegnet til portretter for å unngå alle rynkene på halvgamle modeller.

 

Et annet morsomt filter kan du lage selv; ta et UV-filter, legg et kronestykke midt på glasset og smør vaselin på resten. Dette blir glimrende til portretter!

 

Filtrene kjøper du billigst over ebay, istedet for fra NOK 300 til NOK 900 betaler du NOK 20-30 pr filter, også sirkulære polafiltere. Uten å vite det sikkert, går jeg ut i fra at filtrene er temmelig like hva kvaliteten angår, og at det samme gjelder nå som dengang jeg var ung; da det var en eneste fabrikk som leverte alle filtrene til alle produsentene, og skrev tom "Canon" og "Nikon" og "Konica" etc på filterringen. Denne filterprodusenten var et "no name" inntil de begynte å produsere under eget merkenavn, og det gjør de fortsatt i dag, og filtrene heter da Hoya. Kanskje er det flere fabrikker som produserer filtrene i dag, fordi det er et større marked, men jeg vil gjerne se noen teste kvaliteten på de forskjellige filtrene, og ikke minst finne kvalitetsforskjeller, før jeg spanderer unødig masse kroner på filtre. Jeg tror at butikkene har så små fortjenestemarginer på kapitalvarene sine (hus, obketiver og blitser ol), at de må hente inn fortjenste på slike perifere produkter, helt analogt slik det foregår i hifi-markedet med kabler, og slik det er i datasektoren, ikke minst med kabler der også.

 

Andre filtre enn UV, stjerne og pola har jeg ikke behov for til mitt bruk. Lykke til med fotograferingen!

Endret av st.einar
Lenke til kommentar

Folk er forskjellig...

 

Jeg har fotografert i over 30 år og har ALDRI hatt et UV-filter. Har heller ikke hatt en eneste ripe eller skade på objektivets frontlinse. Mitt bruk er helt normalt, hvis det er noe som heter det.

 

Og nå med DSLR er det heller ikke noe optisk behov for det.

 

 

Så hvis jeg skal få anbefale noe filter, hvis du i det hele tatt trenger det, så må det være ND og pola. That's it...

Lenke til kommentar

De vil nok gjøre jobben sin, men jeg har hørt forskjellig om tiffen.. F.eks at de gir bildene et uønsket fargeskjær. Ville vurdert merker som f.eks Hoya, kenko eller B&W (det finnes en rekke andre gode merker, men har kun erfaring med disse)

For et par 100lapper ekstra får du tilsvarende kit med hoya filtre =)

http://cgi.ebay.com/Hoya-HMC-Neutral-Density-ND2-ND4-ND8-Filter-Kit-77-77mm-/380300048241?pt=Camera_Filters&hash=item588ba63771

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...