Gå til innhold

Tips og forklaring om filter


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt mitt første speilrefleks, et EOS 60D, og er dermed ganske fersk på speilrefleksfronten.

 

Jeg trenger å kjøpe meg et filter, foreløpig mest fordi jeg vil beskytte objektivet, men det finnes jo så vidt jeg har sett en del forskjellige filtere. Jeg har lett litt på forumet, men har ikke funnet dekkende beskrivelser på hvilke typer filtere som finnes og hva de brukes til.

 

Jeg tenker å bruke kameraet mest til natur og værfotografering, skjønt dog noe personfotografering kommer man vel ikke utenom.

 

Jeg vil tro at et normalt UV-filter passer godt som beskyttelse, men kanskje burde jeg også skaffe meg noe annet for kule effekter?

 

Jeg har også sett at det er stor forskjell på pris i butikk og nett, og kanskje forøvrig også.

 

Jeg hadde satt pris på en liten guide blant filter om det skulle være noen som er villige til å dele sin kunnskap :roll:

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en smakssak om du kjøper filter eller ikke, noen synes det er nyttig for å beskytte frontlinsen på objektivet, andre ikke og mange anbefaler solblender i steden (i tillegg) som beskytter vel så bra. Filter vil også kunne påvirke bildekvaliteten i noen grad særlig billige filtere. Skal du ha et så kjøp et med multicoating av et kjent merke.

 

Du trenger egentlig ikke noe(n) (flere) filter hvis du ikke ønsker det. Polarisasjonsfilter brukes for å redusere reflekser fra for eksempel vann og kan være nyttig. ND-filter brukes for å få lengere lukkertider i sterkt lys, og en spesiell type ND-filter (gradert) kan brukes for å redusere kontrast mellom himmel og landskap. Men alt dette er utstyr du ikke ha, prøv en stund med det du har kjøpt først for å finne ut om det er noe du trenger.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hva skal du med ND? Jobber du med så billig kamera at du ikke kan stille lysfølsomheten?

 

Har du aldri hatt bruk for 1/8 eller 1/4 sekund midt på dagen? Jeg har ikke sett noe digitalkamera som går under Iso 50 og det er langt fra lavt nok til å få slike lukkertider.

Lenke til kommentar

Hva skal du med ND? Jobber du med så billig kamera at du ikke kan stille lysfølsomheten?

Polafilter går å simulere i PhotoShop, det har bare litt tid.

ND trenger du for å ta bilder med laaang lukkertid når ISO 100 er alt, alt for følsomt. Kanskje lære litt mer om avansert kamerabruk før du prøver deg med spydigheter, hmm?

 

Polafilter kan du på ingen måte simulere i photoshop.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt mitt første speilrefleks, et EOS 60D, og er dermed ganske fersk på speilrefleksfronten.

 

Jeg trenger å kjøpe meg et filter, foreløpig mest fordi jeg vil beskytte objektivet, men det finnes jo så vidt jeg har sett en del forskjellige filtere. Jeg har lett litt på forumet, men har ikke funnet dekkende beskrivelser på hvilke typer filtere som finnes og hva de brukes til.

 

Jeg tenker å bruke kameraet mest til natur og værfotografering, skjønt dog noe personfotografering kommer man vel ikke utenom.

 

Jeg vil tro at et normalt UV-filter passer godt som beskyttelse, men kanskje burde jeg også skaffe meg noe annet for kule effekter?

 

Jeg har også sett at det er stor forskjell på pris i butikk og nett, og kanskje forøvrig også.

 

Jeg hadde satt pris på en liten guide blant filter om det skulle være noen som er villige til å dele sin kunnskap :roll:

 

På forhånd takk

 

Og for å svare på det TS spurte om før Læremester havarerte tråden...

 

Uv filter er ikke noe du trenger. Er bare en del av standardutstyret de prakker på deg i butikkene da de har høye marginer på filtre... Hvor god beskyttelse det gir er høyst diskuterbart. Om du er bekymret for objektiver er det bedre å kjøpe en solblender.

 

Polariseringsfiler er nyttig til landskapsfotografering da det fjerner reflektert lys fra ikke-metalliske overflater som f.eks vann og gir i tillegg større kontrast i bildet.

 

ND filter (neutral density/gråfilter) reduserer mengden lys som slipper gjennom, og fås i flere graderinger alt ettersom hva man ønsker. f.eks Hoya NDx400 reduserer lyset tilsvarende ca 9 blendertrinn, og muliggjør lukkertider opp mot minuttet i fult dagslys.

 

Ellers har du forskjellige effektfiltre og spesialfiltre som er mer eller mindre nyttige.. F.eks Hoya r72 som kun slipper gjennom lys over 720nm og bruker til fotografering i nærinfrarød spekteret (noe som krever laaaaange lukkertider på umodifisert kamera) Og er heller ikke noe du kan "fikse" i photoshop!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke at bruk av filter har noe for seg. Dessuten er ikke glasset i filteret av samme optiske kvalitet som i objektivet. Også det er et argument for å droppe filterbruk.

 

Kommer an på hvor gnien/dum du er det, du får tross alt det du betaler for.

Om du har Canon L optikk med "Elkjøp UV filter", så kjører du sikkert Bugatti med Lada "trillebår-hjul" også.

Polarisering og ND er topp to filtre en kan trenge, skal litt til i PS å klare og fikse slik at du fjerner all refleks fra vannflaten i en elv og ser ned i vannet der fisken står eller simulere en 20 sekunders eksponering :)

 

Men ikke alt handler om utstyr, en kan ta bilder som slår eller er jevnbyrdes det meste folk flest vil klare med dagens digitalkamera med et kamera fra 70-tallet som har optikk der eneste coatingen er spytt og fett fra fingrene :)

Lenke til kommentar

Polarisering og ND er topp to filtre en kan trenge, skal litt til i PS å klare og fikse slik at du fjerner all refleks fra vannflaten i en elv og ser ned i vannet der fisken står eller simulere en 20 sekunders eksponering :)

Jeg vil se det bildet på 20 sek der du ser fisken under vann. lol :dontgetit:

Lenke til kommentar

Polarisering og ND er topp to filtre en kan trenge, skal litt til i PS å klare og fikse slik at du fjerner all refleks fra vannflaten i en elv og ser ned i vannet der fisken står eller simulere en 20 sekunders eksponering :)

Jeg vil se det bildet på 20 sek der du ser fisken under vann. lol :dontgetit:

 

Tror du leste litt fort der ja :)

Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. i retningslinjene. Merk spesielt følgende; Trolling er forbudt på dette forumet.

 

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for input. Bra dere er engasjert:-)

 

For å gjøre det enkelt har jeg ikke PhotoShop (om ikke dere da mener den programvaren som medfølger kameraet), så for min del tror jeg det enkleste blir å bruke filtere for spesielle effekter.

 

Det ser ut til at dere er bra samstemte på at UV-filter ikke er nødvendig og at jeg heller burde gå for en solblender. Er det noe spesielt man skal tenke på ved kjøp av dette for mitt 17-85 objektiv? Ser at FotoVideo har en beregnet på dette objektivet til 349,-. Det høres litt overdrevet ut for en bit med plastikk. Noen triks her?

 

I tillegg har jeg store planer om å ta bilder med lang lukkeråpning for å få fine effekter på vann i bevegelse f.eks. Er det da ND-filtere som er tingen og hvilken "styrke" burde jeg gå for? Er et ND-filter også et polaroid-filter?

 

Jeg planlegger å skaffe meg et 70-200 f/4 L objektiv litt senere, og da dette samt det ovennevnte objektivet begge har 67mm diameter ser jeg for meg at jeg kommer til å bruke filteret på begge to. Mtp L-optikken har jeg da heller ikke lyst på noe skit av et filter. Hvor finner jeg god kvalitet til en rimelig penge?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Det høres litt overdrevet ut for en bit med plastikk. Noen triks her?

 

Kjøp på eBay. Solblenderen til 17-85 heter Canon EW-73B. Tror dette er den billigste om du vil ha original Canon:

http://global.ebay.com/Canon_EW-73B_Bayonet_Hood_for_EF_17-85mm_f4-56_USM/160415321324/item

Billigere finnes om du kjøper uoriginalt, men det har jeg dårlige erfaringer med - plastikken er sprøere og knekker lettere.

 

ND- og polfilter av høy kvalitet får du også billigst på eBay. Ett tips er å kjøpe disse i 77mm størrelse, og så kjøpe overganger som passer alle objektivene dine (17-85 bruker vel 67mm?) - så slipper du å kjøpe i alle størrelser.

 

Hoya HD er meget gode polfilter. ND-filter har jeg ingen erfaring med (enda), så der kan jeg ikke gi noen anbefaling.

Lenke til kommentar

da jeg selv stilte spørsmålet i en annen tråd fikk jeg opplyst at ND8 var det mest brukte ND-filteret. du kan lese mer om ND-filer på Wikipedia.

 

foto-verden er veldig delt på nytteverdien av et UV-filter. mange sverger av flere grunner til å ruke solblender istedenfor av ulike grunner. du bør styre unna billige filtere da disse kan gjøre kvaliteten på bildene ganske mye dårligere. jeg har selv brukt Hoya og er veldig fornøyd med det merke.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt solblender på Ebay "roxsen",har kjøpt de uoriginale og synes de fungerer like godt.

Når det gjelder Filter så bruker jeg MaxSavertil dette,Handler stort sett Hoya HD filter da disse fungerer godt og er av en meget god kvalitet.

Du kan kjøpe deg step up rings til største objektiv-diameter og benytte ringer til de mindre objektivene,bare påse at det er stepup og ikke stepdown rings :)

 

 

Og ND8 filter er greit og begynne med,har et ND4 filter og synes ikke at jeg får lange nok lukkertider med det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I tillegg har jeg store planer om å ta bilder med lang lukkeråpning for å få fine effekter på vann i bevegelse f.eks. Er det da ND-filtere som er tingen og hvilken "styrke" burde jeg gå for? Er et ND-filter også et polaroid-filter?

Det er da helt klart interessant for deg med et ND-filter. Et ND-filter er angitt i blendertrinn, eller "stopp". Hvert blendertrinn gjør at du halverer mengden lys, og derfor kan doble lukkertiden. Har du flere filtre er de kumulative, og ganger opp lukkertiden enda mer. Du kan lese litt mer om temaet i denne tråden. Et ND8-filter (også kalt ND 0.9) er på tre blendertrinn, og reduserer lyset til en åttendedel - du kan ha åtte ganger så lange lukkertider. Setter du på to ND8-filtre utenpå hverandre blir det til sammen et ND64-filter - seks blendertrinn, med 64 ganger så lang lukkertid.

 

Et ND-filter er ikke et polariseringsfilter. Et polariseringsfilter polariserer lyset - slipper ikke gjennom fotoner som svinger i feil "retning". Det har en sideeffekt at det halverer lyset - det fjerner litt over et blendertrinn med lys. Du roterer filteret for å endre hvilket lys det skal fjerne. Gir flotte effekter på blå himmel, regnbuer og reflektert lys - reflektert lys i vinduer, gater, hustak og ikke minst vann - plutselig kan du se rett ned i vannet eller rett gjennom refleksen i vinduet - eller rotere så du virkelig ikke kan det.

Du kan kikke gjennom solbriller med polarisert glass for å se effekten - husk å rotere brillene og/eller vri på hodet for å se effekten.

Polariseringsfiltre er enten lineære eller sirkulære. Sirkulære er dyrest - men lineære kan påvirke autofokus og lysmåling, hvis du er uheldig med lyset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...