Gå til innhold

[Løst] Hva slags klær i Sjøforsvaret?

-Just-Me-

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke uniformer man får i Sjøforsvaret. Jeg har sett den blå perm-uniformen, men får man også den grønne feltuniformen? Hvilke uniformer får vi egentlig?

Takk for svar :)

EDIT: får man også annerledes uniformer fra rekrutten til der man havner etterpå?

Endret av The Catalyst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk google neste gang.

http://www.nosu.no/innhold/felles/regulativer/uniformsreglement%20for%20sj%C3%B8forsvaret.pdf

Har ikke sett gjennom hele.

De som er aktuelle for deg er vel de på side: 106, 105, 104, kanskje 103 og de før 103. Litt usikker, ettersom jeg ikke er i sjø. Og husker ikke hva alle antrekkene sjø brukte når jeg var på rekrutten.

For å svare på spørsmålene dine:

Ja du får grønne feltuniformer og grønne arbeidsuniformer.

Det kommer vel om du havner på båt, en sjøforsvarets baser eller baser som er delt med andre om hvilken uniform du kommer til å bruke.

Lenke til kommentar

Du får bruke den blå U.S-en, som er i samme brannhemmede stoff som hæren sin uniform, og lik passform (?).

Det er den såkalte arbeidsuniformen, og paradeuniformen brukes under oppstilling og ved hjemreiser betalt av forsvaret. Så du bruker denne særs lite. US og marsjstøvler gjelder.

Edit: Du får også en oversized feltuniform som mest sannsynlig bestefaren din har brukt før deg. Men den skal du bare bruke i feltuka, og den leverer du etter ferdig rekrutt.

Havner du på landtjeneste Haakonsvern kan du også risikere å måtte bruke paradeuniform i tjeneste. Men det er ikke det verste.

Endret av Haageen
Lenke til kommentar

Noen som har link til luftforsvaret?

Også så jeg sjøforsvaret bruker faktisk båtluer på den lista, er det noen som i det hele tatt har sett noen bruke dem istedet for gakkgakklua?

Luftforsvaret bruker vanlig m04, eller feltuniform. Blå perm-dress. Marinen bruker ikke båtlue. I hvert fall ikke i førstegangstjenesten

Lenke til kommentar

Tenker du på BF/Loslua? Den bruker vi når det snør vannrett i hælvette på rekrutten, eller hvis du får en grei tjeneste i etterkant, som Feks kystvakt hvor du kan gå med hvasomhelst på sjøen :)

Forøvrig bruker vi jo berett mens vi er i tjeneste, og paradehatt under oppstilling/permreise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...