Gå til innhold

Nettverk over telefonkabel - mulig?

Anbefalte innlegg

Hei

Til det ene rommet der jeg bor er det trukket en vanlig telefonkabel med 4 ledere. Denne sitter godt fast, så er ikke mulig å trekke ny kabel.

Vil det fungere å få nettverk igjennom denne kabelen? Hvordan skal jeg isåfall koble lederene i pluggene i hver ende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det spørs nok mye hvilken type telefonkabel og hvordan den er koblet, samt veldig viktig hvor langt. En TP telefonkabel kan vel i teoren klare litt datatrafikk, men kanskje ikke mer enn 10Mbit/s i praksis.

Det krever uansett at det er korrekt koblet. Pinne 1/2 og 3/6 på kontakten til PCen må være koblet på samme par i kabelen (dvs. to ledninger som er snurret sammen i kabelen). Det holder ikke at de bare er koblet likt i begge ender. Hvis ikke får du null overført data. Det kan fungere på f.eks en halvmeter uten, men ikke noe mer enn det. Med mer enn noen få meter forsvinner all kontakt mellom maskinene. Alt mellom der gir krafig pakketap. Dette på CAT5-kabel, så på telefonkabel vil det naturligvis være svært mye kortere distanser dette oppstår på.

Det er forøvrig en grunn til at DSL finnes som er teknologi spesielt laget for å overføre "høyhastighetsdata" over slike kabler og over lengre distanser. (å sette opp lokal DSL kan du bare glemme)

Lenke til kommentar

Om det funker eller ikke, vil jo være avhengig av avstand mm.

Jeg vil tro at 10-15m burde fungere, men at man gradvis får pakkefeil ved økende lengde.

Du burde teste med en kabeltester. Da ville du vite om det er forbindelse i pluggene, og om det er samme rekkefølge på kobling.

Det er fort gjort å ikke få god nok kontakt, selv med Cat5e.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...