Gå til innhold

En god og rimelig receiver til mitt bruk + hjelp med komplisert oppsett?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det ene er at jeg trenger forslag til en enkel, god og rimelig receiver som passer mitt bruk. Det andre er oppsettet som jeg har nevnt i dette innlegget, og evt. andre ting jeg trenger for å få dette til. Hele grunnen til alt dette er at jeg er lei av å dra ut og plugge inn HDMI-kabler, dårlig (analog) lydkvalitet fra PC, og at skjermen håndterer lyd og lydvolum dårlig fra HDMI til analog.

Oppdatert: Lagt til flytdiagram #1.

Oppdatert (2): Lagt til flytdiagram #2 og #3.

Angående receiveren, er problemene jeg har møtt på er at de:

• Er fysisk store.
  • Er dyre (3-4000+).
  • Har alt for mange tilkoblingsmuligheter.

It i fra dette har jeg én receiver i tankene nå:

Yamaha RX-V367

16827_12073_1.250x222.jpg16724_12075_1.250x222.jpg

Det jeg ønsker å bruke den til er:

• Spillkonsoller (PS3 og 2x Xbox 360), 720p-1080 @ 60 Hz.
  • Stasjonær PC, 1920x1200 @ opp til 120 Hz.
  • Bærbar PC, trenger egentlig kun lyd, men er fint om man kan bruke ekstern skjerm i tillegg.
  • Opptaksenhet i stasjonær PC (Blackmagic Intensity Pro), 720p @ 60 Hz

Alt dette skal vises på én skjerm og helst via HDMI. Jeg ønsker også å plugge inn hodetelefoner på receiveren, og justere lydvolumet. Har ingen planer om å koble til surroundhøyttalere. Kanskje stereohøyttalere med sub, i tillegg til hodetelefonene.

Alle spillkonsollene skal kunne gå gjennom opptaksenheten, eller vises på skjermen utenom.

Det hadde vært ideelt (men ikke høyest prioritert) om jeg også kunne koble den stasjonære PCen til opptaksenheten, med bildet nedskalert til 720p @ 60. Jeg vet faktisk ikke engang hva jeg trenger for å få til dette. Hadde vært topp, slik at jeg kan spille i full HD, og ta opp fra en annen PC, uten at det går ut over ytelsen i spillet.

PS3 bruker HDCP med HDMI, så opptakk må gå via komponent.

Jeg har nå:

• 5-1 HDMI switch.
  • 1-2 HDMI splitter - Av en eller annen grunn, er det ingen bilde på skjermen når PS3 er tilkoblet opptaksenheten samtidig via denne splitteren, kun når PCen er avslått! Kanskje det har noe med HDCP å gjøre, siden det fungerer fint med Xbox 360? Eller kanskje splitteren ikke er god nok? Kort svar fra Blackmagic Design:
    I have seen issues using HDMI splitters in general with our cards.

Jeg tror det var alt, og håper jeg har forklart dette greit. Jeg har prøvd å tegne opp hvordan (jeg tror) oppsette bør være, men har ikke fått til å lage det «perfekte» oppsettet ennå. Jeg skal prøve igjen, og vise det her, men kom gjerne med forslag!

Jeg vet at dette er litt komplisert, men jeg setter pris på hjelpen!

-----

Flytdiagram #1 (oppdatert)

Dette er hvordan jeg først hadde tenkt til å ha det. Uten mulighet for opptak fra PC.

2dihm5u.jpg

Flytdiagram #2

PS3 koblet utenom switchen.

2n1dn6f.jpg

Flytdiagram #3

Med ekstra switch.

34pgqdg.jpg

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...