Balthier Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Emnetittel er noe beskrivende. Jeg bruker for tiden 'buntu 10.10 og er rimelig fornøyd med det. Allikevel er jeg av ulike årsaker interessert i teste ut Arch Linux. Spørsmålet er som følger: Jeg har allerede /boot, /home, / og Swap partisjoner som ble opprettet på primær hardisk ved installasjon av 'buntu. Jeg lurer på hvilke av disse som kan brukes ved installasjon av Arch. Jeg mistenker selv at /boot og Swap burde være mulig å bruke kollektivt mellom installasjonene, kanskje også /home, men jeg vil gjerne vite om det finnes noen falliter ved å gjøre så, og som jeg bør utøve forsiktighet over. Det siste jeg vil er å rive opp i 'buntu installasjonen. Samtidig vil jeg ha den primære hardisken partisjonert så ryddig og oversiktlig som mulig. Det ligger allerede en del der; Windows, Diverse recovery, pluss linux som totalt teller til ti. Trenger vel ikke å nevnes at jeg på dette tidspunkt vil utøve så få partisjoner som overhodet mulig for å kunne holde en noe respektabel partisjonstabell. Har dere noen tips til hvordan denne prosessen kan gjøres på en behagelig og kosteffektiv måte? På forhånd takk. -Balthy Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 /boot kan skape litt problemer om du har en egen partisjon til den (forskjellige kernel, grubversjoner, rettigheter ++), men om du lar /boot ligge i / bør det gå fint med bare én partisjon til. Swap og /home kan fint deles. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Bare for å være litt kjedelig, så kan det jo være greit å teste ut Arch først på en virtuell maskin. Er ganske stor forskjell på installeringsprossessen til *buntu og Arch. Ellers så kan det være greit med en alt. maskin på siden sånn at du kan ha guiden til hvordan du installer Arch oppe mens du gjør det. Følte ihvertfall at det var veldig nyttig sist jeg prøvde meg på Arch. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 Ja. Hadde en del strev med når jeg først forsøkte å installere dette på maskinen min. Er en del quirks osv, men jeg er sterk i trua nu. Sist satt jeg faktisk fast på partisjons partiet, da det medfødte partisjonsverktøyet på liveinstallen nektet å funke. Denne gang er jeg forhåpentligvis bedre rustet, kun tiden vil vise det. Heldig du er som har alternative maskiner da. Du vil vel ikke låne meg en? Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hei. Arch er ikke noe spessielt vanskelig å installere. Den er ikke noe særlig tidkrevende heller, men det som kommer etter du har installert den tar litt tid da. Tenker på installasjon av programvare og og driver til skjermkortet. Ja. Det kan være litt stress faktisk. Du må passe på at du velger riktig. Har stressa litt med det selv. Bortsett fra det så bør det gå greit for det meste. Det kan vel lønne seg å følge en installasjonsguide. Skriv ut en guide f. eks og følg den, så skal du nok se at det ordner seg. Har selv installert Arch mange ganger. Det morsomste er når du er ferdig med installasjonen og sånn. Da oppdaterer du systemet ved å kjøre pacman -Syu Å kjøre Windows Update er kjedelig i forhold synes jeg, og i forhold til f. eks Ubuntu, Fedora, ja og andre slike Linux distroer så tar det kortere tid å oppdatere Arch. Ja med unntak av når det kommer nye kjerner da. Det kan ta litt tid å oppdatere/Installere. Som du kanskje vet, så er det jo ganske så minimalt med ting du får med når du installerer Arch. Dette gjør da at du må installere det meste selv. Tenker da på Alsa, Gnome/KDE/Xfce/LXDE ja eller hvilket grafisk grensesnitt du velger å bruke. Men vanskelig å installere dem er det ikke. Forøvrig så bruker du pacman -S programvaren for å installere ny programvare. Veldig enkelt spør du meg. Så med det så er Arch veldig morsomt å installere. Jeg kan ikke si at jeg er noen kløpper på å redigere systemfiler da, men jeg har no klart å både sette opp både Slim, noen av de grafiske grensesnittene, og litt forskjellige andre ting. Hvis du lurer på noe så er det enten bare å spørre på forumet her, eller så kan du bruke google. Har funnet ut endel om Linuxene pga google Lykke til uannsett. Hilsen. wil. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Skal sies at Arch har den beste wikien jeg har vært borti uansett hva gjelder. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Problemet med Arch er at poenget er "broken by default" prater ikke om "KISS" biten, men at du må fikse ganske mange konfiger hvor ting egentlig skulle virke out of the box. Dog, det skal vistnok være greit etter det punktet, men jeg ble lei før det punktet og hoppet over til Debian SID. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hva sikter du til der? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Husker ikke i det heletatt lengre, halfår siden jeg prøvde Å sette opp grafikkakselerasjon, skrivebord, autologin xinit via moroscript, og alt det andre på samme "trinn" var litt av poenget bak Arch, og det likte jeg. Saken var at mange programmer jeg installerte manglet konfig fil. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Isåfall er det vel fordi de ikke er med upstream? Jeg mener, Arch tukler ikke særlig med pakkene. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Grunnen til at Arch er noe i øyenfallende for mitt vedkommede, er at jeg på mitt begrensede portable, stasjonære netbook, har ett finito antall begrensede resursser. Jeg ser rett og slett at 'buntu er myntet på maskiner med en smule høyere specs en det mitt lille trilleborr innehar. Siden det er blitt ryktet mitt øre, at Arch er customisabelt på det relativeste laveste til høieste nivå, er dette et interessant foretak for meg å skulle settes inn i, da jeg tilsynelatende selv kan velge omtrent samtlige prosesser som måtte foregå på maskinen til enhver tid. Jeg har derfor bestemt meg for at dette forsøket skal foregå på Arch. I alle fall skal jeg gi det en sjanse før jeg skroter det til i 'buntu. Jeg har forøvrig klart å installere distroen og mot all formodning entreet ei X-DM omgivelsee. Sliter fortsatt med valg av DM og ymse irritasjonsmoment innen konfigurasjon, men jeg jobber mot dette i godt mot, med et noe brukbart DM i første omgang. Det var dagens rapport fra meg. -Balthy Lenke til kommentar
DCreator Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Har brukt Arch selv i 2-3? år nå og er veldig fornøyd. Brukte Gentoo før, men ble lei av å kompilere alt hele tiden.. spesielt om det skulle inn på treg hardware. Men ja, mye av configen er redigering av config-filer. Når det gjelder /boot kalles kjernen og initrd for vmlinuz og kernel26.img(ev. med -lts postfiks for long time support). swap kan være felles så lenge du ikke kjører hibernate, da minnet dumpes der. /home burde gå greit, men du vil kanskje få kluss med instillinger for Gnome eller hvilket skrivebordsmiljø du bruker felles på begge. Har aldri prøvd ut skikkelig å ha felles /home på flere forskjellige distroer. Men felles /home på mange maskiner(med Arch) har gått veldig fint. Archlinux har også en god wiki, som dokumenterer fremgangsmåten til å gjøre mye rart, ganske godt. NB! Pass på at du ikke formaterer /home, ev. /boot da under installasjonen.. Tror du får spørsmål om det under installasjonen, og da sier du ikke skal og får i svar at du skal passe på at det er filsystem der fra før av eller noe slik. Eller, tryggest så kan du la være å ha felles /boot og montere /home felles rett etter installasjone ved å føre opp /home i /etc/fstab, legge til en bruker med samme brukernavn, uid(og gjerne passord). Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 8. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2011 Det morsomme med å titte inn i denne tråden i ny og ne, er at det plutselig går opp for meg atte, hey, jeg driver jo å installerer arch! lol. Siden 'buntu er til de så grader tilfredstillende blir det en slags prøvelse for meg å fortsette kampen om fullverdig Arch install. Men jeg vil virkelig lære meg å gjøre dette, og Arch partisjon ligger nå med et forventende blikk på min sda, tryglende om foretak av videre konfigurasjon fra mitt vedkommede. Så det blir nok titt og ofte gjenopptak av dette prosjektet. Takk for all støtte i denne tråden. Jeg er desverre litt slow poke med slike ting, fordi jeg sitter ikke på en knivegg akkurat. Men lærdommen frister fortsatt og jeg skal holde det gående. Titt gjerne innom når dere føler for det. Når utviklinger foregår vil jeg følgelig oppdatere denne tråden. Sist men ikke minst så skal dele føle dere frie til å diskutere det veldige forhold tråden innebefatter. En ting som jeg synes er veldig urovekkende er at jeg kan slite med det minste konfigurasjonsproblem, hvor det da kan timer av ende for å finne frem til et par enkle cli kommandoer som løser nevnte. Nå skal det sies at jeg ikke ivrig har besøkt arch wiki, så jeg får ta det til meg først, men jeg skal holde deg tro til ordet om tilbudt hjelp dersom den tid kommer (til vedkommende over her) Godt å høre at det er flere i min båt angående relokasjon til Arch Linux. Jeg føler meg meget velkommen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå