larseko Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Hoi, nå har jeg endelig fått installert Yellowdog Linux (YDL) på iBooken her, og må si jeg er mektig imponert. Alt kom rett opp og virker out-of-the-box, omtrent. Ok, så måtte jeg lage forskjellige partisjoner for Linux og OS X, men jeg kunne like godt ha sløyfet OS X og latt Linux ta over hele disken. YDL kommer med OpenOffice.org og alt man trenger. OOo ser veldig fint ut med utjevnede fonter, og støtter norsk stavekontroll. Jeg har tidligere syntes at Office X er litt lite responsivt, men OOo går så det suser. GNOME 2 er veldig kjapt og fint, strømsparing (inkl dvale) fungerer helt greit og alt er en drøm. Det eneste er kanskje at det ikke er GL-støtte i X for Radeon-kortet, men jeg tror det er mulig å få tak i drivere hvis man leter. Spørs vel om man må rekompilere for ppc, men det burde gå. Selv har jeg ikke særlig bruk for det. En siste liten ting å nevne. Det finnes et flott program som heter Mac-On-Linux som gjør at man kan kjøre OS X fra XFree i Linux! Dette går riktignok noe tregere enn å kjøre det native, men er definitivt den beste programvaren av den typen jeg noengang har prøvd. Man kan altså sitte i Linux og bruke de livsviktige Adobe-programmene sine i OS X...! Dette er brukbart på min 800MHz Ghz, og går sikkert desto kjappere på en G4. Så for dere som ser etter en liten og rimelig laptop til å kjøre Linux på, er det bare å kjøpe seg en 12" iBook til under 10 laken og ha en superduper maskin. Ytelsen er veldig god. For mer info, se http://www.yellowdoglinux.com Det er sikkert mange av dere som er klar over dette, men selv trodde jeg nok det var mer pludrete å få det til enn det det faktisk er, så jeg tenkte bare jeg skulle minne dere på denne muligheten. Lars Erik Lenke til kommentar
macrules Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Kuult. :smile: Tenker du får mange morsomme reaksjoner. Fra mac-folk, aaahh du har mac!?! HVA ER DET DER?? :o Fra pc-folk, ha ha , mac, pø! Linux er best! Lenke til kommentar
timmstokke Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Jeg har kanskje et merkelig syn på saken, men hvis jeg skal betale i dyre dommer for Apple hardware skal jeg i alle fall kjøre OSX! Operativ systemet er mer eller mindre den eneste gode grunnen til å kjøpe Apple (for meg), med mulig unntak av en top-of-the-line (dual) G5 -- men så koster jo den deretter også. Nei takk, kjøper heller en rimeligere Wintel laptop og installerer Linux på den! (.. hvis jeg ville kjøre Linux på laptoppen, altså) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 ibook og powerbook var nylig nominert til prisen for beste hardware for linux http://www.linuxuser.co.uk/expo/ mandrake 9.1 finnes også i ppc versjon til deg over meg: finn en laptop til 12000 (combo er et must etter min mening) som er av samme kvalitet som ibook og legg ved link :wink: Lenke til kommentar
larseko Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 Jeg har kanskje et merkelig syn på saken, men hvis jeg skal betale i dyre dommer for Apple hardware skal jeg i alle fall kjøre OSX! Operativ systemet er mer eller mindre den eneste gode grunnen til å kjøpe Apple (for meg), med mulig unntak av en top-of-the-line (dual) G5 -- men så koster jo den deretter også. Nei takk, kjøper heller en rimeligere Wintel laptop og installerer Linux på den! (.. hvis jeg ville kjøre Linux på laptoppen, altså) Selv kjøpte jeg iBooken fordi det er en liten maskin, med god batterilevetid og lite støy, slik at jeg kan bruke den på lesesalen. Den skulle ikke være altfor dyr. IBook oppfyller alle disse kravene, og ytelsen er i alle fall bedre enn på mange Celeron-baserte Wintels der ute. Tenkte selv på den måten du gjør forrige gang jeg kjøpte, og endte da opp med en maskin som ikke oppfylte noen av kravene. Og den var rundt 4000 dyrere (for et år siden). Ytelsen var ikke like god som på denne, særlig fordi jeg måtte slå meg til ro med et skjermkort med delt minne. IBooken er faktisk en bedre spillmaskin også. En annen faktor er selvfølgelig at iBookene ser kule ut og alt det der. Og når vi snakker om Apple hardware: Som Linux-bruker opplever man ofte problemer med at man gjerne sitter med en haug forskjellig hardware, og at noe av den ikke er like godt støttet som andre. Når utviklere skal lage drivere for Apple-produkter har de en mye lettere jobb, siden det ikke er den samme jungelen av maskinvare å ta hensyn til. Som jeg nevnte innledningsvis kom alt opp helt av seg selv her, og fungerer utmerket. Mac OS X er fint det også, men Office X syntes jeg var litt lite responsivt på denne maskinen. Derfor er det en stor fordel å kunne bruke OpenOffice.org, som jeg forsåvidt også liker bedre enn MS Office. LE Lenke til kommentar
timmstokke Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 til deg over meg:finn en laptop til 12000 (combo er et must etter min mening) som er av samme kvalitet som ibook og legg ved link :wink: Når sant skal sies er jeg lite kjent med laptop'er på ultra portable markedet, så det jeg kommer med her er nok ikke det "beste" som finnes der ute til en billig penge.. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...43&GrpID=9&s=pl http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...43&GrpID=9&s=pl Begge disse maskinen her mer minne enn de jeg finner på den norske Apple store'n, men skjermkortet er integrert. Jeg er ukjent med ytelses forskjellen mellom x86 til PPC i linux, men jeg tør vedde penger på at en 1.8 P4-M slår en 8-900MHz G3 rimelig bra (Det er G3 som sitter i IBook'ene, sant?) Jeg skal heller inrømme at ibook'en ikke ser SÅ gale ut i pris/ytelse på akkurat dette markedet, men som sagt, hvis jeg først skal ha Mac så skal det også være for å kjøre OSX. Jeg er heller ikke interessert i noe ultra portabel maskin (se signaturen, så forstår dere kanskje det ) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 nå har jeg hoppet av mhz og ghz jaget foreløpig, så hastighet utover at maskinen ikke hakker ved xvid avspilling, musikk osv, er for meg det samme. har en stasjonær til å ta seg av tallknusing :wink: bærbare blir maskin nr.2 og blir brukt til studier, så derfor stillegående, liten, portabel. (og forhåpentligvis høy kvalitet så den varar en god stund) Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Hoi, nå har jeg endelig fått installert Yellowdog Linux (YDL) på iBooken her, og må si jeg er mektig imponert. Alt kom rett opp og virker out-of-the-box, omtrent. Ok, så måtte jeg lage forskjellige partisjoner for Linux og OS X, men jeg kunne like godt ha sløyfet OS X og latt Linux ta over hele disken. YDL kommer med OpenOffice.org og alt man trenger. OOo ser veldig fint ut med utjevnede fonter, og støtter norsk stavekontroll. Jeg har tidligere syntes at Office X er litt lite responsivt, men OOo går så det suser. GNOME 2 er veldig kjapt og fint, strømsparing (inkl dvale) fungerer helt greit og alt er en drøm. Det eneste er kanskje at det ikke er GL-støtte i X for Radeon-kortet, men jeg tror det er mulig å få tak i drivere hvis man leter. Spørs vel om man må rekompilere for ppc, men det burde gå. Selv har jeg ikke særlig bruk for det. En siste liten ting å nevne. Det finnes et flott program som heter Mac-On-Linux som gjør at man kan kjøre OS X fra XFree i Linux! Dette går riktignok noe tregere enn å kjøre det native, men er definitivt den beste programvaren av den typen jeg noengang har prøvd. Man kan altså sitte i Linux og bruke de livsviktige Adobe-programmene sine i OS X...! Dette er brukbart på min 800MHz Ghz, og går sikkert desto kjappere på en G4. Så for dere som ser etter en liten og rimelig laptop til å kjøre Linux på, er det bare å kjøpe seg en 12" iBook til under 10 laken og ha en superduper maskin. Ytelsen er veldig god. For mer info, se http://www.yellowdoglinux.com Det er sikkert mange av dere som er klar over dette, men selv trodde jeg nok det var mer pludrete å få det til enn det det faktisk er, så jeg tenkte bare jeg skulle minne dere på denne muligheten. Lars Erik Muligheter for å poste screenshots med OPenoffice kjørende ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå