Itspersonal Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Sitter i et dilemma, og det er; Sabertooth eller ASUS P8P67 Pro Rev? Hvem bør jeg velge? Er ikke Sabertooth laget først og fremst for stabilitet? Tidligere versjonener har jo vært laget for å tåle litt mer støt, støv og tempraturer (vær og vind). Sabertooth egner seg jo ikke spesielt godt til overklokking eller som et vanlig hovedkort for f.eks. spill. Pro er helt klart det beste valget for en maskin som skal brukes under normale forhold (med mindre Asus har totalt skiftet tema for Sabertooth serien). Endret 3. mars 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
Teac Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Sitter i et dilemma, og det er; Sabertooth eller ASUS P8P67 Pro Rev? Hvem bør jeg velge? Er ikke Sabertooth laget først og fremst for stabilitet? Tidligere versjonener har jo vært laget for å tåle litt mer støt, støv og tempraturer (vær og vind). Sabertooth egner seg jo ikke spesielt godt til overklokking eller som et vanlig hovedkort for f.eks. spill. Pro er helt klart det beste valget for en maskin som skal brukes under normale forhold (med mindre Asus har totalt skiftet tema for Sabertooth serien). Det der hørtes rart ut. Spesifikasjonsmessig er kortene nesten helt identiske. Det ene kortet har en ekstra digital lydutgang. Hva gjør Sabertooth til et mindre overklokkingsvennlig kort eller for den saks skyld spilling. Jeg tror disse to kortene er de samme, bare det at Sabertooth har fått litt ekstra plastikk og litt mer maling. Kun pga av det estetiske. I tillegg skal ikke en pc tåle "vær og vind" Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Sitter i et dilemma, og det er; Sabertooth eller ASUS P8P67 Pro Rev? Hvem bør jeg velge? Er ikke Sabertooth laget først og fremst for stabilitet? Tidligere versjonener har jo vært laget for å tåle litt mer støt, støv og tempraturer (vær og vind). Sabertooth egner seg jo ikke spesielt godt til overklokking eller som et vanlig hovedkort for f.eks. spill. Pro er helt klart det beste valget for en maskin som skal brukes under normale forhold (med mindre Asus har totalt skiftet tema for Sabertooth serien). Det der hørtes rart ut. Spesifikasjonsmessig er kortene nesten helt identiske. Det ene kortet har en ekstra digital lydutgang. Hva gjør Sabertooth til et mindre overklokkingsvennlig kort eller for den saks skyld spilling. Jeg tror disse to kortene er de samme, bare det at Sabertooth har fått litt ekstra plastikk og litt mer maling. Kun pga av det estetiske. I tillegg skal ikke en pc tåle "vær og vind" Jeg har ivertfall lest tidligere at komponentene på hovedkortet er dekket med diverse materialer for å kunne motstå mer enn andre hovedkort. Det sto også at hovedkortet testet i artikkelen overhodet ikke egnet seg til overklokking. Hva som gjorde det husker jeg desverre ikke. Jeg skal se om jeg finner artikkelen. Det er mulig ting har forandret seg og jeg finner ikke noe i veien med Sabertooth med SB. Når jeg sa vær og vind så mente jeg ikke bokstavlig talt og jeg antok at dere ville forstå hva jeg mente. For å oppklare: Mer ytre påkjenninger enn andre hovedkort. Endret 3. mars 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
Teac Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Tror dette er mer en salgs gimmick fra Asus sin side. Den eneste grunnen jeg ser at dette kortet ikke lar seg like godt overklokke er pga plastikken. Da tenker jeg på dårligluftgjennomstrømning. Likevel er det prosessor vifta som hovedsakelig avgjør hvor mye en kan klokke. Tåle ytre påkjenninger. Kaster du en håndfull med småstein i kabinettet vil garantert en vifte ta kvelden. Da hjelper det aldri så mye hvor mye plastikk det er foran selve kortet Dette vil jeg tro har noe med å selge mer. Gigabyte lanserte nettopp Assasin G1 killer hovedkort med et gjennomført tema på layouten. Sabertooth er et "sammarbeid" med militæret. Tror målet deres er å selge mer på bakgrunn av utseende. Lenke til kommentar
magnusr Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Komplett viser seg å være lite samarbeidsvillig i disse sakene. Komplett ville ha Asus P8P67 Pro kortet i retur før de sendte ut nytt. Da spurte jeg om jeg ikke kunne kjøpe et nytt tilsvarende kort, så returnere det defekte og få pengene tilbake. Svar fra komplett: Hei. Nei du returnerer det som en garantisak og vi sender tilsvarende nytt. Dersom du ønsker pengene tilbake så må du returnere dette nå før det ligger noen erstatningsvare tilgjengelig. Med vennlig hilsen, Mathias Salg & Kundeservice Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Tror dette er mer en salgs gimmick fra Asus sin side. Den eneste grunnen jeg ser at dette kortet ikke lar seg like godt overklokke er pga plastikken. Da tenker jeg på dårligluftgjennomstrømning. Likevel er det prosessor vifta som hovedsakelig avgjør hvor mye en kan klokke. Tåle ytre påkjenninger. Kaster du en håndfull med småstein i kabinettet vil garantert en vifte ta kvelden. Da hjelper det aldri så mye hvor mye plastikk det er foran selve kortet Det er mulig de prøver å skape en slags gimmick, men materialene brukt kan ikke benektes. Når jeg snakker om ytre påkjenninger så mener jeg selvfølgelig ikke kaste småstein. Dette går ikke under begrepet ytre påkjenninger. Hvis du fremdeles ikke forstår hva jeg mener med dette kan de se hva trustedreviews skrev om sabertooth: And it's not just the combat colours that make it special; it also features 'rugged' build and components. Its capacitors, for example, have been shock, temperature, moisture, vibration, and even "Salt Spray" tested - invaluable if you want to take your new motherboard sailing. All joking aside though, this resistance can be genuinely useful if you live near the shore, as salty sea air can wreak havoc on PC parts (so even if the rest of your computer dies, your motherboard's capacitors should survive). De skriver også dette: You're pretty much forced to use the BIOS for overclocking purposes, as - unlike on other high-end Asus boards such as the P7P55D Deluxe - no software utility is provided for this purpose. It's a shame as otherwise the software front is very well covered. Asus InstALL automatically installs all the drivers and utilities for you. Guru3D skriver blant annet dette om Sabertooth: The Sabertooth is not intended for the uber-extreme crowd, the pro-users and overclockers. Det ser ut som hovedkortet overklokker bra nettopp på grunn av svært stabile komponenter i hovedkortet, men f.eks. pro og deluxe versjonene klarer å presse litt mer ut av prosessoren. Jeg tviler ikke på at det er et godt kjøp, men med mindre du har spesielle krav ville jeg kjøpt PRO versjonen a Asus P67 som i tillegg er litt over hundre kroner billigere. Levetiden er derimot et meget godt argument for å kjøpe Sabertooth. Endret 3. mars 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Så Sabertooth egner seg ikke like godt for overklokking som f.eks P8P67 Pro? Da må jeg kanskje revurdere valget mitt, selv om jeg ikke skal overklokke CPU'en så veldig mye. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Skjønner poenget, men ta disse testene med en klype salt. Ola Normann aka mannen i gata har da virkelig ikke behov for et "spesial tilpasset" hovedkort som takler litt shock, temperature, moisture, vibration, and even "Salt Spray". Da vil i såfall prosessor, harddisk/ssd, ram, skjermkort osv ta kvelden lenge før. Synes dette var dårlige argumenter. Det andre punktet med overklokking. "You're pretty much forced to use the BIOS for overclocking purposes, as - unlike on other high-end Asus boards such as the P7P55D Deluxe - no software utility is provided for this purpose. It's a shame as otherwise the software front is very well covered. Asus InstALL automatically installs all the drivers and utilities for you." Her følger det ikke med software for overklokking inni os, eller det ikke støtter det. Det vil si at du enten må laste ned den programvaren, ellers så må du gå inn i bios og endre på mulitplieren selv. Slik som man har gjort i alle år tidligere. Såklart er det forskjell på overklokkingsmulighetene på et Sabertooth kort i budsjettsklassen og f.eks et EVGA kort til 4k. Det er helt naturlig. Personlig så tviler jeg på at Asus pro kortet klokker noe som helst bedre enn Sabertooth. "The Sabertooth is not intended for the uber-extreme crowd, the pro-users and overclockers." Såklart er det ikke det. Hvilken uber-klokker hadde valgt et budsjettskort til 1400,- ? Endret 3. mars 2011 av Teac Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Skjønner poenget, men ta disse testene med en klype salt. Ola Normann aka mannen i gata har da virkelig ikke behov for et "spesial tilpasset" hovedkort som takler litt shock, temperature, moisture, vibration, and even "Salt Spray". Da vil i såfall prosessor, harddisk/ssd, ram, skjermkort osv ta kvelden lenge før. Synes dette var dårlige argumenter. Jeg er helt enig i at normale brukere vil overhodet ikke ha behov for et mer "rugged" hovedkort. Det er jo nettopp derfor jeg foreslår PRO versjonen. Uten om livstid og stabilitet i større ytre påkjenninger enn normalt, så finner jeg ingen argumenter for å velge Sabertooth over PRO versjonen, gjør du? Det andre punktet med overklokking. "You're pretty much forced to use the BIOS for overclocking purposes, as - unlike on other high-end Asus boards such as the P7P55D Deluxe - no software utility is provided for this purpose. It's a shame as otherwise the software front is very well covered. Asus InstALL automatically installs all the drivers and utilities for you." Her følger det ikke med software for overklokking inni os, eller det ikke støtter det. Det vil si at du enten må laste ned den programvaren, ellers så må du gå inn i bios og endre på mulitplieren selv. Slik som man har gjort i alle år tidligere. Såklart er det forskjell på overklokkingsmulighetene på et Sabertooth kort i budsjettsklassen og f.eks et EVGA kort til 4k. Det er helt naturlig. For de som ønsker å overklokke moderat (budsjett?) eller ikke kan allverdens om overklokking i bios, er klart overklokkingsverktøyene i Windows en svært nyttig funksjon. Det er klart det ikke passer for alle, men ganske mange som ikke er avanserte brukere. Personlig så tviler jeg på at Asus pro kortet klokker noe som helst bedre enn Sabertooth. "The Sabertooth is not intended for the uber-extreme crowd, the pro-users and overclockers." Såklart er det ikke det. Hvilken uber-klokker hadde valgt et budsjettskort til 1400,- ? Hva du tviler på bryr jeg meg overhodet ingenting om. Jeg forholder meg til tester skrevet av andre, så lenge verken du eller jeg har disse to hovedkortene som kan stilles opp og testes mot hverandre. Guru3D skriver jo blankt rett ut at Sabertooth ikke egner seg for overklokkere. Forøvrig så ønsker jeg ikke å delta i denne diskusjonen. Jeg skrev et svar til innlegget under hvor du påsto at det så og si kun er kosmetiske forskjeller på hovedkortene, men unntak av en digital lydutgang. Jeg ønsket kun å påpeke at det er flere andre forskjeller på kortene. Det der hørtes rart ut. Spesifikasjonsmessig er kortene nesten helt identiske. Det ene kortet har en ekstra digital lydutgang. Hva gjør Sabertooth til et mindre overklokkingsvennlig kort eller for den saks skyld spilling. Jeg tror disse to kortene er de samme, bare det at Sabertooth har fått litt ekstra plastikk og litt mer maling. Kun pga av det estetiske. I tillegg skal ikke en pc tåle "vær og vind" Som tidligere nevnt ser jeg ingen grunner til å velge Sabertooh over PRO versjonen for en vanlig bruker. Hvis du har noen argumenter for dette, så kan du gjerne nevne de. Jeg vil gjerne avsluttningsvis nevne fordeler med å velge PRO versjonen for en normal bruker: -Billigere -Mer overklokkingsvennlig (både i form av ytelse og programvare) -Ekstra lydutgang Endret 3. mars 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
Teac Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg er helt enig i at normale brukere vil overhodet ikke ha behov for et mer "rugged" hovedkort. Det er jo nettopp derfor jeg foreslår PRO versjonen. Uten om livstid og stabilitet i større ytre påkjenninger enn normalt, så finner jeg ingen argumenter for å velge Sabertooth over PRO versjonen, gjør du? Jeg foreslår også Pro kortet, men mener også at man ikke har kjøpt "katta i sekken" om en går for Sabertooth heller. Personlig ville jeg helt klart gått for Pro. Valget er enkelt fordi det koster 100-lapp mindre + ekstra lydutgang. Poenget mitt var vell heller at man ikke skal svelge alle disse testene ukritisk. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg foreslår også Pro kortet, men mener også at man ikke har kjøpt "katta i sekken" om en går for Sabertooth heller. Personlig ville jeg helt klart gått for Pro. Valget er enkelt fordi det koster 100-lapp mindre + ekstra lydutgang. Poenget mitt var vell heller at man ikke skal svelge alle disse testene ukritisk. Selvfølgelig skal man ikke se ukritisk på testene, det er jeg helt enig i, men testene kommer jo tross alt fra noen av de aller største uavhengige hardware-miljøene i verden. Jeg er også enig i at man absolutt ikke har "kjøpt katta i sekken", Sabertooth er absolutt et meget godt hovedkort, men Pro er å foretrekke med mindre du har spesielle behov som Sabertooth innfrir. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Komplett viser seg å være lite samarbeidsvillig i disse sakene. Komplett ville ha Asus P8P67 Pro kortet i retur før de sendte ut nytt. Da spurte jeg om jeg ikke kunne kjøpe et nytt tilsvarende kort, så returnere det defekte og få pengene tilbake. Svar fra komplett: Hei. Nei du returnerer det som en garantisak og vi sender tilsvarende nytt. Dersom du ønsker pengene tilbake så må du returnere dette nå før det ligger noen erstatningsvare tilgjengelig. Med vennlig hilsen, Mathias Salg & Kundeservice Det er normal praksis at nettbutikken venter til de har fått returnert produkt før de sender ut erstattningsvare. Problemet med å vente til de har fått hovedkortene på lager er at de vil sansynligvis bli svært raskt utsolgt. Det er mange som venter på disse hovedkortene i tillegg til de som venter på erstattningskort. Lenke til kommentar
magnusr Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Det er normal praksis at nettbutikken venter til de har fått returnert produkt før de sender ut erstattningsvare. Problemet med å vente til de har fått hovedkortene på lager er at de vil sansynligvis bli svært raskt utsolgt. Det er mange som venter på disse hovedkortene i tillegg til de som venter på erstattningskort. Første fokus burde jo være på de som allerede har kjøpt og betalt for et defekt produkt. Det tror jeg også Intel sin hensikt er. De betaler jo for dette. Straks alle korta er bytta ut burde vanlig salg kunne taes opp igjen. Kan ikke forstå hva problemet er med å la folk kjøpe et nytt (samme hovedkort) så returnere det gamle å få pengene tilbake. Asus i USA tar inn visa nummer. Sendes ut nye kort. Du returnerer det gamle. Hvis de mottar det gamle innen så og så lang tid så belaster de ikke kortet! Det er service slik det skal være. Forstår at komplett ønsker å selge å tjene mere penger enn å hjelpe eksisterende kunder først. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Men med god nok kjøling vil jeg vel klare å klokke 2500K CPU ganske høyt, uansett hovedkort i 1155 sokkel-serien. Valgte Sabertooth grunnet den "robusthet". Har hørt den tåler litt juling, og at den passer perfekt i mitt kabinett, med tanke på farge og design. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Første fokus burde jo være på de som allerede har kjøpt og betalt for et defekt produkt. Det tror jeg også Intel sin hensikt er. De betaler jo for dette. Straks alle korta er bytta ut burde vanlig salg kunne taes opp igjen. Kan ikke forstå hva problemet er med å la folk kjøpe et nytt (samme hovedkort) så returnere det gamle å få pengene tilbake. Første prioritet vil helt sikkert være de som allerede har kjøpt et produkt med feil, men det er jo selvfølgelig forutsatt at det er meldt fra om mangelen og at det er returnert. Lenke til kommentar
magnusr Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Første fokus burde jo være på de som allerede har kjøpt og betalt for et defekt produkt. Det tror jeg også Intel sin hensikt er. De betaler jo for dette. Straks alle korta er bytta ut burde vanlig salg kunne taes opp igjen. Kan ikke forstå hva problemet er med å la folk kjøpe et nytt (samme hovedkort) så returnere det gamle å få pengene tilbake. Første prioritet vil helt sikkert være de som allerede har kjøpt et produkt med feil, men det er jo selvfølgelig forutsatt at det er meldt fra om mangelen og at det er returnert. Meldt fra om feilen? Komplett har navn, adresse og telefon nummer på alle de har solgt P67 hovedkort til. Forstår ikke hvorfor ikke komplett eller komplett i samarbeid med produsent gjør noe for å trekke tilbake disse produktene. Selv må en drive å kontakte komplett for å få til en RMA... Noe galt her. Halvparten av kundene vet vel ikke at de har et produkt som skal trekkes tilbake igjen. Tipper på at de aldri kommer til å høre noe. Endret 3. mars 2011 av magnusr Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Meldt fra om feilen? Komplett har navn, adresse og telefon nummer på alle de har solgt P67 hovedkort til. Forstår ikke hvorfor ikke komplett eller komplett i samarbeid med produsent gjør noe for å trekke tilbake disse produktene. Selv må en drive å kontakte komplett for å få til en RMA... Noe galt her. Halvparten av kundene vet vel ikke at de har et produkt som skal trekkes tilbake igjen. Tipper på at de aldri kommer til å høre noe. Jeg er enig i og synes det er merkelig at ikke Komplett har sendt ut en mail angående feilen. Å sende inn hovedkortet for å få dette fikset er derimot kjøpers ansvar. Rutinen med at det defekte hovedkortet skal mottas før nytt sendes ut er derimot helt normalt og rimelig. Du kan da alltid kjøpe et nytt hovedkort i tillegg og benytte deg av angreretten (2 uker) når nytt hovedkort omleveres, men klarer du virkelig ikke noen få dager uten datamaskin? Endret 3. mars 2011 av Itspersonal Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Ville heller tatt det direkte med Asus (tlf: 23162682) . Tror de har et opplegg der du kan betale depositum for å få tilsendt nytt kort og så få pengene tilbake når du returnerer det gamle. Lenke til kommentar
MRSHOOTABBYz Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Ser at komplett har fått inn noen kort, hvilken har dere tenkt dere å kjøpe? Klikk Lenke til kommentar
baguett Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Noen som vet hvilken netsjappe som får inn Asus P8P67 på lager først her i Norge? på komplett står det: 148 stk. 15.mar.2011 (Ubekreftet dato) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå