Gå til innhold

Jobb som 16 åring?

Anbefalte innlegg

hei jeg bor på Bogafjell i Sandnes og fyller snart 16 år og da tenkte jeg og prøve og få meg jobb. jeg er ganske opptatt i ukene så det passer nok best i helgene. så jeg lurte på om det går an og få jobb på matbutikk eller på en elektro butikk? (eller noe annet?) og hvordan gjør jeg dette må jeg gå bort og spør i butikken eller levere inn cv? er det vanskelig og få jobb som 16 åring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er generelt vanskelig å få jobb under 18 år. Det må i tilfelle vare en jobb der det ikke følger ansvar med. Du får f eks ikke sitte i kassen før du har fylt 18.

Det du gjør er at du snakker med innehaver/bestyrer/daglig leder der du kan tenke deg å jobbe. Og en CV har du klar.

Lenke til kommentar

Ja, det er generelt vanskelig å få jobb under 18 år. Det må i tilfelle vare en jobb der det ikke følger ansvar med. Du får f eks ikke sitte i kassen før du har fylt 18.

Det du gjør er at du snakker med innehaver/bestyrer/daglig leder der du kan tenke deg å jobbe. Og en CV har du klar.

Takk! ska prøva og søka jobb så snart eg fylle 16 år. Det blir nok en lager jobb eller og sette på plass varer men det gjør sje någe :)

Lenke til kommentar

Takk! ska prøva og søka jobb så snart eg fylle 16 år. Det blir nok en lager jobb eller og sette på plass varer men det gjør sje någe :)

Her er det ingen 16-årsgrense, så se deg om etter aktuelle jobber umiddelbart du.

I tillegg til jobber du nevner, så er det en del sesongrelaterte jobber det går an å snuse litt på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det ingen 16-årsgrense, så se deg om etter aktuelle jobber umiddelbart du.

I tillegg til jobber du nevner, så er det en del sesongrelaterte jobber det går an å snuse litt på.

å det viste jeg ikke! kult ska se om jeg går ned i løpet av uken :)

Lenke til kommentar

Det er en generell aldersgrense for å inneha en vanlig betalt jobb, og den er på 12 år.

18-årsgrensa som mange arbeidsgivere opererer med er pga ansvar. Der er for at om du skulle begå grove feil, så kan du komme i erstattningsposisjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en generell aldersgrense for å inneha en vanlig betalt jobb, og den er på 12 år.

18-årsgrensa som mange arbeidsgivere opererer med er pga ansvar. Der er for at om du skulle begå grove feil, så kan du komme i erstattningsposisjon.

bare 12 år! det viste jeg ikke. Men er det ikke større sjangs å få jobb når til eldre du er og er det noen så vet sånn ca hvor mye en tjener/kan tjene når man er under 18 år?

Lenke til kommentar

bare 12 år! det viste jeg ikke. Men er det ikke større sjangs å få jobb når til eldre du er og er det noen så vet sånn ca hvor mye en tjener/kan tjene når man er under 18 år?

Er vel 13 du mener. VG og dagbladet operer iallfall med 13 år på deres lørdag og søndagsbud

Lenke til kommentar

Tror det er rundt 80-100kr i timen som er vanlig, i helgene er det jo litt mer.

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

jeg har jobbet siden jeg var 13 år gammel. og det du sier med at det en ikke kan ha noe jobb med ansvar før du er 18 er bare tull..

Jeg har jobbet i hønehus fra jeg var 13 (er 17 den dag idag) og jeg hadde ansvaret for 7000 høner og at alt gikk som det skulle. nå skal ikke jeg nevne pengesummer, men det er ikke småpenger det er snakk om hvis feks ei vifte skulle slutte og virke, eller strømmen skulle gå.

Har hatt et vilmarkssenter alene i en dag, ta imot gjester osv fungerte fint.

Det jeg skal fram til er at du kan få masse ansvar bare du viser du er moden nok til å kunne ta vare på det :)

Møt opp der du kunne tenke deg og jobbe som læremester sier og spør om de kunne trengt litt ekstra hjelp. du kan feks ta tippingen i en matbuttik, siden det ikke er 18 år på dette ;)

Endret av AcErCoLd
Lenke til kommentar

jeg har jobbet siden jeg var 13 år gammel. og det du sier med at det en ikke kan ha noe jobb med ansvar før du er 18 er bare tull..

Jeg har jobbet i hønehus fra jeg var 13 (er 17 den dag idag) og jeg hadde ansvaret for 7000 høner og at alt gikk som det skulle. nå skal ikke jeg nevne pengesummer, men det er ikke småpenger det er snakk om hvis feks ei vifte skulle slutte og virke, eller strømmen skulle gå.

Har hatt et vilmarkssenter alene i en dag, ta imot gjester osv fungerte fint.

Det er det juridiske ansvaret jeg snakker om.

Er du over 18 kan du bli erstattningspliktig om du forårsaker en skade. Har du ikke fylt 18, må arbeidsgiver selv bære skaden, og få arbeidsgivere tar den risken.

Men det er ikke ulovlig å sette 16-åringer i jobber som medfører ansvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter erfaring vil jeg anbefale deg å utnytte det du måtte ha av nettverk av venner og familie. Å sende søknad på mail vil jeg si er så og si håpløst. Jeg er 19 år og har hatt 3 jobber siden jeg var 17. 2 av disse 3 jobbene har jeg fått gjennom bekjente.

Om du ikke kjenner noen som er ansatt eller driver noen steder som er aktuelt - gå personlig inn i forretninger og spør om de har behov for arbeidskraft. Smil, vær hyggelig og gi et godt inntrykk når du kommer innom. Så vil du (nesten) garantert bli ansatt et sted til slutt.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Er vel 13 du mener. VG og dagbladet operer iallfall med 13 år på deres lørdag og søndagsbud

Tror loven sier 12. Men enhver arbeidsgiver kan sette en egen aldersgrense over dette. Dog ikke under.

Jo, finnes unntak for yngre. F.eks teater eller lignende ;-)

Men tror du bør sjekke alderen på 12/13, jeg mener den er 13 ;-)

Lenke til kommentar

18 års grensen er som oftest satt der pga salg av varer med aldersgrense over 18 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...