chri-ot Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Jøde brukes her i Sarpsborg/Østfold også, kjenner noen jøder og synnes det er fælt at det er blitt et skjellsord. Virker som det er utlendinger som er verst (altså muslimer), deretter følger de norske "bad-boysa" etter for å være kule. Edit: Leif Endret 1. februar 2011 av chri-ot Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Som halvt jøde synes jeg det er kjedelig, men jeg tar meg ikke nær. Jeg smeller bare "sosialistsvin" tilbake. 1 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Som halvt jøde synes jeg det er kjedelig, men jeg tar meg ikke nær. Jeg smeller bare "sosialistsvin" tilbake. Hehe, Personlig sier jeg "Nasjonalsosialistsvin" tilbake Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 All slenging om rase er motbydelig, enten det rammer jøder eller muslimer. Helst bør man diskutere "sak" uten å blande "rase-egenskaper" inn i bildet. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 Jøde brukes her i Sarpsborg/Østfold også, kjenner noen jøder og synnes det er fælt at det er blitt et skjellsord. Virker som det er utlendinger som er verst (altså muslimer), deretter følger de norske "bad-boysa" etter for å være kule. Edit: Leif Jeg er også østfolding, har vi et raskt voksende antisemetistisk miljø her i Østfold kansje? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Jeg og noen kompiser pleier å leke "spot jøden" hvor vi studerer folk på TV og i virkeligheten og gjetter utifra fysiske ansiktstrekk om personen er jøde eller ikke. Muslimene og andre fra midtøsten oppdages selvsagt lett på mileveis avstand, men jødene (ashkenazi) er litt vanskeligere da de har raseblandet seg i Europa oven en lengere tid og virker mere lik oss. Når det dog kommer noen som ser ut som dette, blir det litt lett: Jøde brukes ofte som et skjellsord i forbindelse med Gazakonflikten, griskhet, penger og/eller multikulturisme. Det er mitt inntrykk. 1 Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Husker en Family Guy episode hvor Peter prøver å "skaffe seg" en Jøde til å rydde opp i økonomien hans, samt være hans økonomiske rådgiver. Det var etter denne episoden jeg fikk intrykket om at Jøder er flinke med penger, jeg tenker derfor at de er gjerrige når noen bruker Jøde som skjeldsord. I need a Jew (Forøvrig så prøvde Disney og saksøke Family Guy skaperene for brudd på opphavsretten på sangen, men de led nederlag i retten). Men tilbake til topic; Jeg mener man er litt hårsår om man virkelig blir støtt av at folk kan finne på å kalle en annen person for jøde. Det ligger nok ikke så mye bak det, og jeg tror ikke noen ville sagt "jævla jøde" til noen de visste var jøde. Det er nok bare en trend som snart vil forsvinne som mange andre "kule" ord. Jeg blir f.eks ikke fornærmet om noen kaller meg for "jævla Bæring" eller slår av en vits om "hvor bortskjemt jeg er". Om noen hadde kalt meg eller noen andre for "jævla ateist" hadde jeg heller ikke tatt meg nær av det, tror det samme gjelder de fleste kristne jeg kjenner. Endret 1. februar 2011 av vetle666 Lenke til kommentar
greiven Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Vel, nå har det seg sånn at jøder har en dystrere fortid enn hva bæringer og ateister har, om man kan si det sånn. Tror egentlig uttrykket har mye med jødehatet opp igjennom årene å gjøre, og derfor føles det kanskje ekstra tungt for jøder å høre det. Har vel egentlig hørt skjellsordet... Synes egentlig det er ganske usmakelig, spesielt etter jeg var i Auschwitz og diverse andre konsentrasjonsleire rundt omkring. 2 Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Når jeg skrev det forrige inlegget så tok jeg utgangspunkt i miljøet rundt meg og min vennekrets. De er på rundt 18 og jeg føler derfor at det er litt annerledes enn om man brukte utrykket i et miljø med personer som er gamle nok til at Auschwitz kom ganske "nært" om du skjønner. Jeg ser selvfølgelig poenget ditt, men tror at personene som bruker dette utrykket er mer i den kategorien som jeg beskrev over. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jøde har blitt brukt som skjelsord overalt jeg har ferdet, men det er på samme måte som svarting, pakkis osv. De jødene jeg kjenner bryr seg ikke, noen bruker det sågar som skjellsord selv uten å tenke noe mer over det. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Det er veldig vanlig i min vennekrets på 18 åringer i Nordland. Her er tatt det et skritt lengre da og folk sier ofte i total ironi "du er mindreverdig pga den jødiske kulturarven din", eller ting som sigøyner og tater. Jeg må spesifisere at det aldri blir brukt som skjellsord, men heller som køddeord blant venner. Det er så mange etniske nordmenn her oppe uansett at vi sier aldri ting som muslim, pakkis eller svarting. Det er nok vel over 90% hvite etniske nordmenn på skolene. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Hei, i min vennekrets har det blitt vedig vanlig å bruke Jøde som skjellsord, Er dette normalt? Ble brukt av noen på min ungdomskole, men det begynner å bli en stund siden nå (6-9 år siden) "Din jævla jøde" Tror ingen på skolen en gang var jøder... Så det var egentlig ikke rettet mot jøder. Det var bare et skjellsord, mer en det var det ikke. Endret 2. februar 2011 av Heradon Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Litt sykt at en ''annen'' folkegruppe ikke tåler å få sin profet tegnet! Mens jødene må finne seg i dette? 3 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 De liker det ikke de heller... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Som halvt jøde synes jeg det er kjedelig, men jeg tar meg ikke nær. Jeg smeller bare "sosialistsvin" tilbake. Som ikke-jøde tar jeg meg ikke nær, men det gjør det ikke smart av den grunn. Sosialistsvin er egentlig ikke så mye mer rasjonelt eller fornuftig, men jeg ville kanskje be de aktuelle dilinkventene om å huske krigen, og be dem reise til et varmt sted. Ikke Spania. Lenke til kommentar
kallepetrus Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Her brukes jøde, hore, homo, morapuler, kristenfaen og alt som er om hverandre. Lenke til kommentar
Outcasted Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) Litt sykt at en ''annen'' folkegruppe ikke tåler å få sin profet tegnet! Mens jødene må finne seg i dette? Jøde Neida, men jeg har ikke lagt merke til at det blir mer brukt av folk av utenlands opprinnelse enn av nordmenn generelt. Bor i Askim, Østfold, har vært i militæret i Kirkenes, der det også ble brukt en god del, spesielt i heftige runder CoD på PS3 av en eller annen grunn Er enig i at det kan tolkes som skjellsord av noen, men vi (jeg) bruker det mer på tull enn direkte ment at jøder er noe mindre verdt enn andre Og her brukte nettopp jenta mi jøde som skjellsord ovenfor meg... Det at noen bruker tegninger av diverse profeter som grunn til å kjøre fullt opp med hellig krig og det er ikke måte på hva annet synes jeg også er helt feil. Det gjør forsåvidt mesteparten av slekten min også, vi lo av tegningene som så mange andre.. Kan også nevne at resten av slekta er av muslimsk opphav Så det er bare enda en unnskyldning til å leke med fyrverkerier Men vet ikke om du har merket det jeg, a bli kalt muslim på en nedtalende måte er like ille for noen som for jøder som blir kalt jøde Sånn bare "forresten".. Endret 5. februar 2011 av Outcasted Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå