Ar`Kritz Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Dataroaming skal ikke være aktivert på NOEN mobiler, det skal måtte aktiveres manuelt. I denne saken kan det virke som at mobilleverandøren har gjort en tabbe, siden tre av åtte mobiler var aktivert. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Har null sympati for fyren. Har selv opplevd å fått en regning på 900,- etter en tur til Malaysia, men jeg bet i det sure eplet og betalte regningen for det som var min egen feil. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Vel nå er data roaming satt standard til av fra Apple, så da blir det vanskelig å kreve noe mer. Det står til og med at dataroaming vil medføre roamingutgifter ved bruk av epost, MMS, internett og datatjenester hvis det blir slått på. Hva mer kan de egentlig gjøre? http://support.apple.com/kb/HT1807?viewlocale=no_NO Design, blant annet fra Apple, forenkler og gjør ting så sømløst at vi alle skal kunne være de feite idiotene fra Wall-E. Apple vil, om de ønsker, kunne finne en løsning som forhindrer at vedkommende det her var snakk om ender opp med gigantregning. Det betyr ikke at jeg mener selskapet bør gjøre det, eller at et selskap skal satse på så god usability at manual ikke er nødvendig, men det er tross alt hva Apple satser på. Idiotsikre og ufeilbarlige produkt er hva de markedsfører det som (og som kundene deres også gjengir det som). Støtter man Apple i den filosofien blir det bare merkelig om man kommer løpende og sier "bare brukernes feil, Apple kan ikke klandres og slik bør det være. Min iPhone er fortsatt awesome og perfekt!". Det blir bare så spindoktor-aktig. De designer tross alt med et klart mål at også komplette idioter kan bruke produktene deres. Da forventes det vel også at paternalismen følges opp, selv om jeg personlig ikke helt liker trenden. Jeg vil nå uansett tro at kunder er interessert i telefoner som forhindrer slike tilfeller, selv om man er av den fargeblinde typen som forsøker å putte en rød kabel inn i en blå inngang. 1 Lenke til kommentar
Tørst Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Man er jo dum som ikke deaktiverer datatrafikk Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Man er jo dum som ikke deaktiverer datatrafikk Ja, men Iphone er jo så brukervennlig at mange idioter bruker den (og jada, mange smartinger også). Det er en ond sirkel det der. Jeg tror den kun lar seg løse ved å gjøre mobiltelefoner så avanserte at man trenger en ingeniørutdannelse til å bruke den. Lenke til kommentar
µT. Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det er enkelt å legge skylden over på andre med en gang man driter seg ut. Slikt er det også i dette tilfellet. Sitter man seg ikke godt nok inn i et nytt produkt, så kan dette skje. Hverken Apple eller Chess/Telenor/Netcom m.m skal holdes ansvarlig. Jeg går tross alt utifra at de som kan reise alene til utlandet har fullført barnehagen. Man trenger ikke være utdannet i sosiologi og kokkekunster for å skjønne hvorfor Norge sees på som en stor barnehage. Man klarer pina meg ikke å ta ansvar for egne handlinger, og man forventer at mamma (staten) skal fikse opp med en gang. Lenke til kommentar
R@ge Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Enda en tulling som glemmer å slå av dataroaming, samt sjekke sperra hos operatør. Jeg har Network Norway og der er jo dataroaming på som standard.. hva gjør jeg når jeg reiser ut av landet da?? Legger telefonen hjemme? Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Trenger jo ikke slå av når du kan installere APN Droid Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 </sarkasme> Ja, for det er Apple sin feil at kundene er for dumme til å sette seg inn i produktet (les: lese bruksanvisningen) før bruk. Det er Apple sin feil at telefoner løper løpsk og bruker enorme mengder med datatrafikk. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det er Apple sin feil at telefoner løper løpsk og bruker enorme mengder med datatrafikk. Det står ingenting i artikkelen om at det var løpske programmer, og ikke en dum eier, som sto bak den ekstreme mengden datatrafikk. Har du andre kilder? Lenke til kommentar
µT. Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det står ikke at eieren er dum (noe jeg også tviler på), men det står heller ingenting om at han sjekket innstillingene. Det er tre trykk på skjermen. Så hva er konklusjonen? Vimsehode? Svært uerfaren med mobiltelefoner og bruk utenfor landets grenser? Ikke glem at mobiltelefoner ikke fungerer uten et menneske foran skjermen. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Så hva er konklusjonen? Konklusjonen er at det er eierens feil, eventuelt operatøren hvis det er pålagt med sperrer selv fra utlandet. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Det står ikke at eieren er dum (noe jeg også tviler på), men det står heller ingenting om at han sjekket innstillingene. Det er tre trykk på skjermen. Så hva er konklusjonen? Vimsehode? Svært uerfaren med mobiltelefoner og bruk utenfor landets grenser? Ikke glem at mobiltelefoner ikke fungerer uten et menneske foran skjermen. Fra et forskerperspektiv vil jeg tro det kan være interessant å se på om telefoner er blitt så brukervennlige at man rett og slett forventer at slikt ikke kan skje. Apples hele markedsføring bygger på at feil ikke vil skje, det har de gjort siden Mac vs. PC reklamene. I tillegg har de også innfridd med flere av lovnadene sine, med å ha utrolig god brukervennlighet. Da vil det kunne oppstå situasjoner hvor selv Einstein forventer ufeilbarlighet. Det er tross alt det vedkommende er blitt lovet av Apple og hva Apple-entusiaster bruker en ikke betydelig del av sin fritid på å fortelle alle andre. Eller hur? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Er man kunde hos Chess, og sitter i Tyrkia, så betaler man intet mindre enn 112 kroner per MB. Igjen, det er normalt å sjekke utlandsprisene før man drar, og det er normalt å sjekke innstillingene på telefonen, slik at man unngår slike smell. Det er selvfølgelig enklere å sitte på Facebook og se på YouTube-videoer når man har en promille på 8, og heller syte og klage når man kommer hjem. Er man kunde hos Chess, sperrer de utenlands datatrafikk når en har nådd 495,- med mindre en deaktiverer sperren Lenke til kommentar
µT. Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Konklusjonen er at det er eierens feil, eventuelt operatøren hvis det er pålagt med sperrer selv fra utlandet. Da er vi enig @Dotten: Joda, men nå kan vi heller ikke legge skylden på Apple-folka. Når man kjøper en mobil med abonnement, så må man være myndig for å ha abonnementet på sitt navn. Dette medfører ansvar. Man kan ikke gå igjennom livet og tro at andre mennesker vil ordne opp i dine feil. Denne uheldige brukeren har gått på et realt smell, og han har nok lært nå. Hvis operatøren hans velger å kreditere hele regningen er ikke min oppgave å spekulere i eller bry meg. Skjer det så er det flott for brukerens del. Hvis ikke, så husker han i allefall å gå nøye igjennom innstillingene på telefonen neste gang han er i utlandet. Skjer det igjen da, vel da vet vi det ikke er hans egen feil, men Apple eller operatøren. Men, har ikke alle operatører en grense for databruk i utlandet? Hvorfor kontaktet ikke operatøren ham når bruken oversteg 1000 kr? Noen som vet hvilken operatør dette er? Er man kunde hos Chess, sperrer de utenlands datatrafikk når en har nådd 495,- med mindre en deaktiverer sperren Stemmer det, og jeg trodde inntil nå at alle operatører har denne sperren. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Dette bryter jo litt med årsaken til folk sier de kjøper iphone? Man hevder jo at menysystemet er så bra, telefonen er så enkel å bruke, er ikke for avansert, m.m. Kan det tenkes at Iphone 5 bør ha en "I'm abroad" knapp på siden? Lenke til kommentar
diver981 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Utrolig provoserende og arrogant holding Apple har ovenfor sine kunder, dette skulle vært ulovlig, det er en kjensgjerning at Iphone i enkelte tilfeller løper løpsk og da å tilate seg å ikke svare sine kunder er utrolig frekt, veldig glad for at jeg ikke har en slik DRITT telefon som i tillegg er levert av en likegyldig selvgod produsent..... Lenke til kommentar
chokke Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Regner med det følger med en ganske grundig tekst om at dette må slåes av ved utenlandsreise når en mottar telefonen? Hvis ikke, så har ikke (ifølge artikkelen) vi noe grunnlag for å uttale oss om personens mentale evne, inteligens og andre takter dere tydeligvis besitter så ufattelig mye mer av på et forum hvor teknologi er et av hovedfeltene. Jeg kan garantere, at om min mor hadde mottatt en iPhone fra jobben sin og dratt på utenlandsreise så hadde ikke hun hatt det spor peiling om hvilke funksjoner telefonen innebar. Denne hendelsen tar også opp en ganske viktig del for hvor ens person ansvar er. Kan se for meg mange tilfeller hvor en person handler i god tro om at ting fungerer som det skal, før en plutselig belastes fra alt fra 10 kroner til 200 000. Microsoft kan begynne å ta betalt for diverse tjenester som nevnes i en eller annen setning i det lange dokumentet flesteparten av forbrukerne har lest. Tjenester vi tar for gitt er gratis helt til vi blir bedt om å betale-type ting. Nå kan det være vi har lover og regler som forbyr dette, men tviler på at dataroaming var et reelt problem når disse ble laget. Vi har jo Thorn som har tjent mange titallstusen på et kjøleskap som kosta en brøkdel av hva de fikk igjen for det fordi kunden på 80+ aldri ble informert om bedre modeller for samme prisen, men heller tok det for gitt at Thorn hadde kontroll. Nå nevnes det ikke hva mannen har brukt telefonen til (som jeg kan se), men det kan tyde på at han har brukt den ganske mye . Jeg stiller meg delt i denne saken og håper det ikke skjer med noen i min krets. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 @Dotten: Joda, men nå kan vi heller ikke legge skylden på Apple-folka. Når man kjøper en mobil med abonnement, så må man være myndig for å ha abonnementet på sitt navn. Dette medfører ansvar. Man kan ikke gå igjennom livet og tro at andre mennesker vil ordne opp i dine feil. Denne uheldige brukeren har gått på et realt smell, og han har nok lært nå. Hvis operatøren hans velger å kreditere hele regningen er ikke min oppgave å spekulere i eller bry meg. Skjer det så er det flott for brukerens del. Hvis ikke, så husker han i allefall å gå nøye igjennom innstillingene på telefonen neste gang han er i utlandet. Skjer det igjen da, vel da vet vi det ikke er hans egen feil, men Apple eller operatøren. Nå blander du inn et normativt spørsmål, jeg er ikke i denne sammenheng så alt interessert i å diskutere hva en kjøper bør eller ikke bør ha av ansvar. Jeg er mer opptatt av konsekvensene av diskurs, markedsføring, design og kundens WOM. At folk har ansvar er jeg ikke uenig i. At selskaper og dets fremskutte selgere (kundene som kommer med WOW) i den sammenheng ikke har noe ansvar, det vil jeg si blir en kjip form for ansvarsfraskrivelse. Jeg peker på hvilken effekt det har på menneskers forventninger og evner det har når Apple har sin filosofi og dens tilhengere i sin retorikk forteller at telefonen er så enkel og idiotsikker. Har Apple et ansvar når de skaper forventninger? Har en Apple-tilhenger som skaper WOM (word of mouth) for Apple ansvar for sin hype? Har interaksjonsdesignere et ansvar når de designer ting med så høy usability at det blir en vane og nærmest utenkelig at noe galt skal skje? Titanic kunne ikke synke ble man i følge legenden fortalt. Det skapte en forventning. Det var en lovnad. Båten sank, vi kan gjerne skylde på mannskapet. Vi kan gjerne si passasjerene som gikk ombord og trodde på dette var dumme og ikke tok ansvar, om de klaget over at den sank i ettertid. For fulgte de ikke med på skolen? For Apples del må det vurderes om man skal fortsette å designe for at telefonen blir feilfri - også mot dumskap. Så kan de fortsette å lage reklamer som polariserer debatten og forteller at deres produkt er bedre enn alternativet (ville eksempelvis debatten vært så polarisert om Apple ikke laget Mac vs. PC reklamer?). Og vi kan diskutere om den stadig økende brukervennligheten i produkter, og hvordan man til stadighet hyper et Apple-produkt som fantastisk design, skaper en forventning om at uansett hva man gjør, så får man ikke en regning på 120 000 om man setter telefonen fra seg når man er på ferie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg