lillharriet Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 iPhone brukte datatjenester for 150 000 kroner. Les mer Lenke til kommentar
V3gg3n Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Var det ikke denne saken som ble nevnt et annet sted for et par dager siden? Mener å huske at en forhandler/operatør/produsent hadde glemt å gå gjennom innstillingene og skru av roaming som standard. Som følger skulle de refundere regningene til de berørte. Rett meg dersom jeg blander sammen ting her Endret 31. januar 2011 av V3gg3n Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Mener å huske at en forhandler/operatør/produsent hadde glemt å gå gjennom innstillingene og skru av roaming som standard. Som følger skulle de refundere regningene til de berørte. Dataroaming var iallefall default av på min iPhone 4... Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 iPhone... why am I not surprised? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Hvorfor skal Apples support svare? Hvorfor skal egentlig Apple ha support-tjeneste i det hele tatt? Deres produkter "just works". </sarkasme> 3 Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Er det ikke slik at alle operatørene er lovpålagt å stanse datatrafikken etter en viss sum ved roaming av datatrafikk? Vet at hos Telenor så blir datatrafikken sperret når man når en sum (450?), og så må man da aktivt åpne opp for databruk.. Enten har karen en svært god sak ovenfor sin operatør, eller så utelater han ganske relevante opplysninger fra saken med vilje. EDIT: Endret 31. januar 2011 av monzilla Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Ja, for det er Apple sin feil at kundene er for dumme til å sette seg inn i produktet (les: lese bruksanvisningen) før bruk. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 </sarkasme> Ja, for det er Apple sin feil at kundene er for dumme til å sette seg inn i produktet (les: lese bruksanvisningen) før bruk. Har du sett bruksanvisingen som følger med iphone? Det har ikke jeg nemling (det følger ingen med). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Ja, for det er Apple sin feil at kundene er for dumme til å sette seg inn i produktet (les: lese bruksanvisningen) før bruk. Hva skal man med bruksanvisning på et produkt som "just works"? Jeg lurer også på om man retter baker for smed her. Er ikke operatøren medskyldig med store påslag på roaming-kostnadene? Og kjøperen medskyldig for både å velge en dyr operatør og ha et høyt forbruk? (Spotify på telefonen?) Endret 31. januar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 har noen vurdert at iPhone kanskje slår på 3G modem ved ladding gjennom USB?.. Eller at det står om standard. Og at pc/mac prioriterer 3G modemet i iPhone fremfor wifi/eth. bare en hypotese... Lenke til kommentar
Helax Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 </sarkasme> Ja, for det er Apple sin feil at kundene er for dumme til å sette seg inn i produktet (les: lese bruksanvisningen) før bruk. Har du sett bruksanvisingen som følger med iphone? Det har ikke jeg nemling (det følger ingen med). Jeg har sett brukerveiledningen som følger med iPhone, ligger på telefonen som bokmerke i safari... Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Enda en tulling som glemmer å slå av dataroaming, samt sjekke sperra hos operatør. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Er det ikke slik at alle operatørene er lovpålagt å stanse datatrafikken etter en viss sum ved roaming av datatrafikk? Kun innen EU/EØS. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 </sarkasme> Ja, for det er Apple sin feil at kundene er for dumme til å sette seg inn i produktet (les: lese bruksanvisningen) før bruk. Ikke optimal usability når slikt som dette skjer. Det burde ikke usability-mester Apple være seg bekjent med. Du vil vel ikke at de nå plutselig skal gi en beng i dette som så langt har vært deres store styrke? De lager tross alt telefoner som skal være så idiotsikker at selv en 5-åring kan bruke dem uten nevneverdig problemer. Selv den mest kompetente idiot bør et selskap satse på å ufarliggjøre med god usability Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) synd, trist, late. U Fu%¤t up... Endret 31. januar 2011 av VikinGz Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 har noen vurdert at iPhone kanskje slår på 3G modem ved ladding gjennom USB?.. Eller at det står om standard. Og at pc/mac prioriterer 3G modemet i iPhone fremfor wifi/eth. bare en hypotese... "3G modem", hvis vi tenker på det samme, har ingenting å gjøre med dataroaming. Hvis du klarer å aktivere modemet uten at du merker det, og plugger telefonen i maskinen og bruker telefonnettet uten at noen bjeller ringer, da har du egentlig et litt større problem enn en dyr regning. De lager tross alt telefoner som skal være så idiotsikker at selv en 5-åring kan bruke dem uten nevneverdig problemer. Selv den mest kompetente idiot bør et selskap satse på å ufarliggjøre med god usability Ingenting er idiotsikkert. En bekjent som jobber med kundeservice hos en av landets større ISPer, kan fortelle at selv fargekoder på kabler og modem ikke hjelper. Folk klarer fortsatt ikke plugge riktig kabel i riktig port. Noen vil alltid klare å gjøre slike feil, selv om de får det forklart utallige ganger. Hvis nettverksdeling (moden) står bak den aktuelle regningen, står det jo tydelig på telefonen når modemet er i bruk. Det er godt gjort å overse dette så lenge at det koster deg over hundre tusen kroner. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Ikke optimal usability når slikt som dette skjer. Det burde ikke usability-mester Apple være seg bekjent med. Du vil vel ikke at de nå plutselig skal gi en beng i dette som så langt har vært deres store styrke? Vel nå er data roaming satt standard til av fra Apple, så da blir det vanskelig å kreve noe mer. Det står til og med at dataroaming vil medføre roamingutgifter ved bruk av epost, MMS, internett og datatjenester hvis det blir slått på. Hva mer kan de egentlig gjøre? http://support.apple.com/kb/HT1807?viewlocale=no_NO Endret 31. januar 2011 av eisa01 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Vent... Ble kr 121.000 rundet opp til kr 150.000? Lenke til kommentar
µT. Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Brukerfeil. Hvor mange år har media advart nordmenn mot databruk i utlandet? De av oss som følger med vet at man skal slå av datatrafikk når man er i utlandet. Er man kunde hos Chess, og sitter i Tyrkia, så betaler man intet mindre enn 112 kroner per MB. Igjen, det er normalt å sjekke utlandsprisene før man drar, og det er normalt å sjekke innstillingene på telefonen, slik at man unngår slike smell. Det er selvfølgelig enklere å sitte på Facebook og se på YouTube-videoer når man har en promille på 8, og heller syte og klage når man kommer hjem. Jeg synes ikke synd på idioten. Man lærer mens man lever. Endret 31. januar 2011 av Steffen Moss Lenke til kommentar
Vice Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Man skal absolutt ikke være nødt til å skru av roaming for å unngå skyhøye regninger. At man unngår å bruke roaming skal være nok. Problemet er når telefonen går amok og laster ned store mengder data i hytt og pine, uten at brukeren selv setter igang dette aktivt. Når telefonen oppfører seg slik er det ikke bare roaming som er et stort problem, men også vanlig innenlands trafikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg