Gå til innhold

Sony - Canon - valgets kvaler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merket speilreflekskamera er ikke så viktig. Pentax, Nikon, Sony, Canon, eventuelt Olympus eller mindre systemkamera fra Panasonic, Sony, Olympus(..).

Dra i butikken og pell - kjenn hvilket kamera du liker å holde i og bruke.

Som Tomsi sier - du kan ikke bytte objektiver på tvers av fatninger - noen få kombinasjoner kan du få overganger til, men det er plunder og drit og vil ikke betale seg.

Jeg er veldig enig med deg her. Man kan se tekniske forskjeller på "papiret" i tester, i form av eksempelbilder og grafer, men i realiteten mener jeg at det er ekstremt vanskelig med det blotte øyet å skille mellom kameraer på bildekvalitet når man ser på kamerahus og optikk i samme prisklasse.

Men når det er sagt, tror jeg det er viktig å informere nykommere om at det kan være forskjell på sensorstørrelser hva angår merker. Ergo bør man være bevisst på dette når man prøver ut kameraer i butikken for å kjenne hvordan de ligger i hånden, og lære fordeler og ulemper med ulike sensorstørrelser.

Lenke til kommentar

Jeg har testet alle de kamera du/dere tar opp i denne tråden.

Jeg har selv kjørt Sony i alle år (i digital verden). De har levert kjempe gode produkter. De nye A33 og A55 er geniale. De er raske, har film, med AutoFokus som de eneste. Objektiver er det mer enn nok å velge i av alle merkene.

Nikon D3100 har vel blitt slaktet i alle tester, er et Billig kamera, som mangler det aller meste. Falt ikke i smak til meg.

Menysystem og brukervennlighet er overlegen hos Sony. Er vel en grunn til å kunne smykke seg med "årets kamera 2010"

Jeg valgte da uansett å bytte merke selv for 1 uke siden. Da ble det innkjøp av Canon EOS60D med 17-85. Dette var et utrolig godt kamera. Litt større hus, litt tyngre og bedre grep.

Gå inn i butikken, prøv kamera, kjenn på hvordan de er, få en liten demo på hvordan de fungerer. Først etter dette, kan man velge det produktet man selv vil bli "gla" i.

Lenke til kommentar

Dette er forferdelig vanskelig...! Men nå har jeg fått et tilbud på Canon EOS 550D til 5495,-inkl 18-55mm IS objektiv. Ifølge Akam prisguide er dette norges billigste pakke for øyeblikket, dette er i en fotograf butikk faktisk. Prisen inkluderer et 3 timers foto-kurs til en verdi av 799,-

Bør jeg slå til...?

Endret av omarvi00
Lenke til kommentar

Dette er forferdelig vanskelig...! Men nå har jeg fått et tilbud på Canon EOS 550D til 5495,-inkl 18-55mm IS objektiv. Ifølge Akam prisguide er dette norges billigste pakke for øyeblikket, dette er i en fotograf butikk faktisk.

Bør jeg slå til...?

550D med IS-objektiv er et safe valg. Du finner neppe noe "bedre" i det segmentet og den prisklassen.

Så er du fornøyd med "huset i hånden" er det bare å kjøpe etter min mening.

Tor

Lenke til kommentar

Dette er forferdelig vanskelig...! Men nå har jeg fått et tilbud på Canon EOS 550D til 5495,-inkl 18-55mm IS objektiv. Ifølge Akam prisguide er dette norges billigste pakke for øyeblikket, dette er i en fotograf butikk faktisk. Prisen inkluderer et 3 timers foto-kurs til en verdi av 799,-

Bør jeg slå til...?

Du får en kjempepakke der og fotokurset gjør at du får optimaliser bruken relativt fort.

Lenke til kommentar

Bør jeg slå til...?

Hadde ikke betenkt meg, slå til :cool:

Lenke til kommentar

Bør jeg slå til...?

Hadde ikke betenkt meg, slå til :cool:

Enig med resten her, dette er en bra startpakke. Hvis du er veldig opptatt av å ha det nyeste og hotteste kan det imidlertid lønne seg å vente en ukes tid for å se hva som lanseres under fotomessen (i Japan?) som er til uken.

Lenke til kommentar

Nikon D3100 har vel blitt slaktet i alle tester, er et Billig kamera, som mangler det aller meste. Falt ikke i smak til meg.

Hvilke tester sikter du til, disse vil jeg gjerne se?

Er ikke mye negativt jeg har funnet vedr. dette kameraet.

Lenke til kommentar

Hvilke tester sikter du til, disse vil jeg gjerne se?

Er ikke mye negativt jeg har funnet vedr. dette kameraet.

Hvilken kamera man eier har stor innflytelse på uttalelsene man kommer med her på forumet,man burde bruke litt tid så flere har mulighet til og kommentere hverandre angående utstyr.

Du burde også tenke på hvordan du vil utvikle deg innen fotografering, tror du at du vil lære deg angående bruk av speilrefleks og utnytte bruksmulighetene eller om du bare vil bruke autofunksjonene. Skal du kun ha et objektiv eller flere dedikerte objektiver til forskjellige scenarioer, vil du trenge mer tilleggsutstyr ved et senere tidspunkt.

Eller er dette noe for deg i det hele tatt, kan hende du blir å selge om en stund siden du ikke gidder og ta med deg et relativt stort kamera.

Så hvis du ser på dette som en mer hobby burde du også ta hensyn til dette angående kamera og ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...